Sari direct la conținut

AUDIO Jurnalul de mediu RFI – HotNews.ro: Ministrul Mediului: Cartile verzi vor inlocui actuala taxa de poluare pentru autovehicule, cel tarziu din 2013. Pretul la energia electrica ar putea creste cu 10% anul viitor, din cauza constructiei de centrale eoliene

HotNews.ro

Asculta Jurnalul de Mediu Radio France Internationale – HotNews.ro

Descarca fisierul audio in format MP3

Ministrul Mediului: Cartile verzi vor inlocui actuala taxa de poluare pentru autovehicule, cel tarziu din 2013

Ministerul Mediului anunta ca taxa auto va fi inlocuita pana in anul 2013, de cartile verzi. Acestea vor inlocui actualul sistem de incasare a taxei de poluare pentru autoturisme cu unul bazat pe principiul „poluatorul plateste”, a declarat ministrul Mediului Laszlo Borbely. „Am intentia de a introduce, daca e posibil de la jumatatea anului viitor, daca nu, atunci de la 1 ianuarie 2013, o carte verde” – a spus Borbely. „Asta inseamna, la fel ca si in alte state, ca trebuie sa te duci in fiecare an la cei care verifica noxele care ies din teava de esapament, ei fac masurarea, iar daca nu mai corespunzi normelor, nu poti sa mai circuli pe drumurile publice, trebuie sa repari masina. In al doilea rand, platesti o taxa in functie de noxe”, a explicat oficialul. Ministrul a apreciat ca noua taxa va fi mai mica, dar va fi aplicata tuturor autovehiculelor, diferentiat, in functie de nivelul de poluare: „Va fi o taxa mult mai mica, evident, iar atunci vom renunta la taxa de prima inmatriculare si toata lumea va avea acelasi statut, cel care polueaza plateste – a incheiat ministrul mediului.

Preţul la energia electrică ar putea creşte cu 10% anul viitor, din cauza construcţiei de centrale eoliene

Preţul la energia electrică ar putea creşte cu 10% anul viitor, din cauza construcţiei de centrale eoliene. Declaratia a fost facuta de şeful departamentului de eficienţă energetică din Autoritatii Nationale de Reglementare in domeniul Energiei, Zoltan Nogy. „Dacă legea care stabileşte schema de sprijin se va aplica în luna septembrie, impactul în factura finală va fi de aproximativ 3 procente. Pentru anul viitor, impactul ar putea ajunge la 10 procente pentru că ar putea fi puse în funcţiune 1.500-2.000 MW instalaţi în proiecte eoliene”, sustine oficialul. Schema de sprijin prin certificate verzi va fi aplicată în perioada 2011-2021. Cel mai mare impact va fi resimţit în 2016-2017, când consumatorii ar putea ajunge să plătească pentru energie cu până la 30% mai mult. Potrivit calculelor ANRE, consumatorii de electricitate din România vor plăti 10 miliarde de euro în plus la facturi până în anul 2020, pentru sprijinirea investiţiilor în energii regenerabile. Investitorii în energii regenerabile au anunţat investiţii importante în România, în principal în turbine eoliene. Investitorii sunt atraşi de sistemul de promovare a acestor proiecte, prin certificate verzi, care le permite recuperarea rapidă a investiţiei. Certificatele verzi sunt acordate pentru energia electrică produsă din surse regenerabile şi livrate consumatorilor.

Concept: Un vehicul de forma unei balene ar putea fi soluția pentru curățarea fluviilor europene

Un vehicul de forma unei balene ar putea fi soluția pentru curățarea fluviilor europene. Vincent Callebaut, un arhitect belgian specializat în designuri ecologice, prezintă o nouă idee pentru epurarea apelor fluviale din Europa. Este vorba despre un vehicul plutitor autonom din punct de vedere energetic, care ar avea rolul de a circula pe cursul fluviilor, servind ca obiectiv turistic, laborator de cercetare si statie mobila de bio-filtrare a apei. Vincent Callebaut este un arhitect premiat in multe concursuri, cu lucrări în zeci de expoziții. Cea mai recentă realizare este contractarea serviciilor sale pentru proiectul unui turn de apartamente de lux in orașul Taipei. In toate proiectele sale, belgianul pune accent pe reducerea emisiilor de carbon și pe regimuri energetice autonome. In acest caz, ambarcațiunea se va deplasa cu ajutorul energiei provenite de la panouri solare montate pe acoperiș. Funcția de filtrare a apelor prin care trece este asigurată de un strat de dioxid de titan care, în combinație cu lumina solară, acționează ca un fotocatalizator. Concomitent, vehiculul amfibiu trage apă în carena sa dublă și o purifică natural prin intermediul unei rețele hidraulice puse în funcțiune de aceeași rețea de panouri solare. Arhitectul spune ca proiectul poate functiona si ca atracție turistică.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro