CNP-ul fiscal pentru cumpărături. Cum vor evita unii români să fie verificați de ANAF în baza informațiilor din e-Factura
În acest moment, introducerea facturilor B2C în e-Factura, adică cele ale persoanelor fizice, se poate face în baza codului numeric personal (CNP), dar Ministerul Finanțelor vrea să ofere fiecărui român un alt tip de CNP, un cod de indentificare fiscală, cu care să poată face cumpărături online. Despre acest lucru, HotNews.ro a scris în urmă cu câteva săptămâni.
- Încărcarea în e-Factura este opțională în relația B2C, dar va fi obligatorie de la 1 ianuarie 2025.
În baza acelui CNP fiscal, Ministerul Finanțelor va afla tot ce a cumpărat online un român.
Dacă produsele sunt scumpe, adică sunt valori mari, este posibil ca ANAF să înceapă un control, iar de când există un impozit pe veniturile nedeclarate de 70% (s-a majorat de la 1 iulie de la 16%), riscul este mare.
Pentru a nu fi văzuți de Fisc, cel mai probabil românii se vor îndrepta spre cumpărături din afara țării, unde nu este nevoie de acel cod de indentificare fiscală (CNP fiscal), lucru care va lovi economic magazinele online din România.
Spunea în glumă un expert fiscal la o conferință de specialitate că poate va folosi un CNP al altei persoane când va cumpăra bunuri scumpe din țară. Acel român se va trezi cu ANAF pe cap și îi va lua 70% din ce nu are.
Va veni Fiscul și va zice: „Tu ai avut veniturile astea, de unde ai avut bani să-ți iei un televizor de 2.000 – 3.000 euro?”.
E greu de crezut că se va ajunge așa departe, dar dacă se va trezi cineva într-o astfel de situație, va pierde ceva timp cu inspectorii Fiscului încercând să le explice faptul că el nu a cumpărat nimic.
ANAF nu va începe verificările imediat, adică în următorul an după ce au fost achiziționate produsele. Inspecțiile se fac de obicei după ce se adună mai multe date, adică după 3-4 ani. Pentru acele valori se vor plăti inclusiv dobânzi și penalități.
Asta s-ar întâmpla în teorie, pe legislația aflată astăzi în vigoare.
Ce încearcă Ministerul Finanțelor să implementeze este destul de greu de crezut că va rămâne în forma actuală, ne spun specialiștii în fiscalitate cu care am discutat. Probabil că acel CNP fiscal va fi opțional, urmând a fi folosit de români pentru a obține un credit fiscal. Astfel, de la 1 ianuarie 2025 sunt șanse mari ca e-Factura B2C să rămână opțională, fiind greu să obligi românii să-și facă cumpărăturile folosind acel cod de indentificare fiscală.