Sari direct la conținut

Sorin Cimpeanu: Societatea e de acord ca avem programa scolara incarcata. Asta pana cand pui degetul pe disciplina, iar din partea sindicatelor incepe o demonstratie ca in acea materie sta intreg universul

HotNews.ro
Sorin Cimpeanu, ministrul Educatiei, Foto: Agerpres
Sorin Cimpeanu, ministrul Educatiei, Foto: Agerpres

Toata societatea e de acord ca programa scolara la materiile pe care elevii le fac o ora pe saptamana este „mult prea incarcata”. „Asta pana in momentul in care pui degetul pe disciplina. In acel moment, din partea colegilor profesorilor, din partea sindicatelor va incepe evident o demonstratie foarte puternica cum ca in acea discplina sta intreg universul”, a declarat ministrul Educatiei, Sorin Cimpeanu. Afirmatiile vin in contextul in care Ministerul este obligat sa modernizeze curriculumul pentru gimnaziu si liceu, dupa ce a modificat curriculumul din invatamantul primar.

Cele mai importante declaratii facute de Sorin Cimpeanu la dezbaterea “Educatia – cunoastere si vocatie”, organizata de Institutul de Studii Populare:

  • Am afirmat in repetate randuri ca un nou proiect al legii educatiei, daca va fi si cand va fi el, va fi trebui sa fie rezultatul unei dezbateri foarte largi. (…) Insist pentru o consultare larga, cu toti cei care au un cuvant de spus. Mediul socio-economic este format din cei care beneficiaza de rezultatele sistemului de educatie si e absolut necesara consultarea lor. In aceeasi formatie, daca am putea sa ne vedem undeva la sfarsit de septembrie, inceput de octombrie, as fi de-a dreptul fericit. (…)
  • Nu avansez niciun termen pentru un proiect al legii educatiei care sa poata fi inaintat si sustinut cu argumente spre dezbatere in Parlament, spun decat (sic!) ca va dura atat ca va fi necesar.
  • A fost lansata intrebarea: anul scolar 2016-2017 sa inceapa pe 5 sau pe 15 septembrie? Propunerea a venit de la Consiliul National al Elevilor, a venit cu foarte multe argumente (acela ca in 80% din tarile europene scoala incepe pe 1 septembrie, ca in luna iunie deja eficienta actului educational este diminuata, profesorii sunt ocupati cu examenele nationale, se pregatesc si de titularizare, definitivat – deci au fost foarte multe argumente care ne-au facut sa luam in considerare aceste lucruri). Ulterior au venit si argumente contra. Am avut si un sondaj de opinie, Avangarde: 60% din respondenti vor sa inceapa scoala pe 15 septembrie, 16% vor pe 5 septembrie, 23% nu stim ce vor. [Amintim ca aceasta intrebare si-a gasit raspunsul in ordinul prin care ministrul Cimpeanu a aprobat vara asta structura anului scolar 2015-2016 – ordin care prevede ca vacanta urmatoare de vara se va termina pe 4 septembrie 2016, deci scoala ar urma sa inceapa pe 5 septembrie – Nota Redactiei]
  • Alaturi de o abordare profesionista, este nevoie de consultare si de intelepciune si echilibru in a cantari toate aceste raspunsuri, pentru a avea decizia corecta, in spiritul asteptarilor societatii (…). Am dat doar un exemplu de consultare. (…) Rezultanta consultarilor merge spre a lasa 15 septembrie data de incepere a anului scolar 2016-2017. (…)
  • Avem nevoie de curriculum si in egala masura avem nevoie de manuale. Avem nevoie de examene nationale care sa fie mai relevante. Consiliul National de Evaluare si Examinare spune ca asta e curricula, dupa o programa data, ce subiecte putem face noi? Institutul de Stiintele Educatiei vine si spune: noi facem decat curriculumul (sic!). Manualele si subiectele le fac altii. Sigur, fiecare poate sa aiba dreptatea lui, dar pana la urma toate acestea nu este o problema ca se deconteaza la nivelul Ministerului – nu am nicio problema cu asta, credeti-ma –  dar le deconteaza intreg sistemul, le deconteaza fiecare elev in parte, asta este trist. (…)
  • Esential este curriculumul, esential este sa avem profesori care sa poata sa aplice, esential este sa avem autori de manuale. Dadeam exemplul sistemului de educatie din Finlanda, dar din discutiile cu omologul meu am aflat ca ei au inceput acest proces in urma cu 20 de ani si au fost perseverenti, au fost coerenti si rezultatele se vad. Nu o sa putem schimba peste noapte, o sa se schimbe destul de multe generatii, dar ideea este sa facem ce trebuie.
  • Cand am preluat mandatul de ministru aveam o viziune pentru 2024: in fiecare an sa schimbam programa scolara la o clasa, in anul 2015 la clasa a III-a, in 2016 la clasa a IV-a si tot asa pana la 2024 clasa a XII-a. Tot ce am reusit sa identific ca solutie a fost de a reforma programa la clasa a V-a in paralel cu clasa a IX-a in anul 2017, a VI-a cu a X-a in 2018, a VII-a cu a XI-a in 2019, a VIII-a cu a XII-a in 2020. Mai repede, nici eu, nici colegii de la Institutul de Stiinte ale Educatiei nu avem solutia. Si acesta este un obiectiv extrem ambitios, dar care trebuie sa ramana si trebuie realizat, indiferent de cine.
  • Ca sa avem programa scolara si manuale dupa care sa se invete in septembrie 2017, indiferent ca va fi 1 sau 15 septembrie, la clasa a V-a si clasa a IX-a, trebuie sa avem programa scolara la clasele V, VI, VII, VIII si IX finalizata cel putin cu un an inainte. 
  • Pentru asta ar trebui a reusim pana la intrarea in vigoare a unui nou proiect al legii educatiei – dar cred ca va fi de inteles daca vom aveam ordonanta de urgenta prin care sa dam manualului scolar statutul de bun de interes national. (…) Indiferent cine va gestiona procesul de achizitie prin licitatie de manuale, va avea aceeasi problema: va trebui sa aleaga un manual de nota 7-8 in detrimentul unui manual de 10, doar pentru ca e cu cativa banuti sau un leu mai ieftin. Este o reglementare stupida. Toate statele europene au reusit sa gaseasca solutii si eu, personal, imi exprim public nedumerirea pentru faptul ca n-am reusit, si aici ma includ si pe mine aici, pana acum sa gasim o solutie la aceasta problema: sa scoatem manualul scolar de sub incidenta OUG 34. Acest lucru s-ar putea intampla printr-o lege organica, legea educatiei nationale. S-ar putea sa prevaleze.
  • [Nota Redactiei: Amintim ca inca de la lansarea licitatiei pentru manualele scolare de clasa a III-a, ministrul Cimpeanu a declarat pentru HotNews.ro ca a avut in vedere varianta ca toate manualele sa fie facute de Editura Didactica si Pedagogica, dar “pentru licitatia de anul acesta nu mai e timp fizic si nu vrem sa o punem in pericol. Dar mergem si pe aceasta linie, cu speranta ca vom identifica solutiile ca sa putem sa nu mai avem emotii. Adica Editura Didactica si Pedagogica sa realizeze manualele pe suport clasic si digital, dat fiind ca editura are actionar unic statul roman, deci sa facem manualele fara licitatie. Dar analizam aceasta idee, pentru ca nu am reusit sa ne edificam daca nu sunt impedimente de ordin legal”.]
  • Ca sa avem cu un an mai devreme de 2017, inseamna septembrie 2016. Ca sa avem curriculum gata pentru clasele V, VI, VII, VIII, IX in septembrie 2016 trebuie sa avem planurile-cadru aprobate. Termenul cel mai tarziu pentru planurile cadru este noiembrie 2015. Aici avem o mare problema: toata societatea, toata lumea e de acord ca avem o programa scolara mult prea incarcata. Marea majoritate a disciplinelor sunt cu o ora pe saptamana, ce sa-i ceri elevului intr-o ora pe saptamana? Toata lumea spune ca e prea incarcata. Asta pana in momentul in care pui degetul pe disciplina. In acel moment, din partea colegilor profesorilor, din partea sindicatelor va incepe evident o demonstratie foarte puternica cum ca in acea discplina sta intreg universul. Asta e o ipocrizie. Asta va naste multe suparari, dar trebuie s-o facem. Este noiembrie 2015 – planurile cadru. (…)
  • Elevii de clasele a XI-a si a XII-a vor avea manuale, cel putin la disciplinele la care vor sustine examenele de bacalaureat. Am identificat 20 de milioane de lei in bugetul educatiei, sper sa beneficiem de ei la rectificare. Va fi avansata o suma, iar elevilor li se va deconta aceasta suma daca vor aduce un bon sau chitanta pentru manuale. (…)
  • Putem sa avem un curriculum deosebit de bun si manuale – avem o programa noua la clasele I si a II-a, dar sunt colegii nostri (invatatori – n.red.) care lucreaza tot asa cum stiu, ei nu au avut nicio modificare. (…)
  • In foarte multe cazuri, alegerea unui optional n-are nicio legatura cu optiunea elevilor, ci cu pozitia unui profesor. Este o problema de mentalitate.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro