Sari direct la conținut

Rectorul Universitatii Babes-Bolyai din Cluj-Napoca, despre modificarea Legii educatiei: S-a coborat stacheta la pregatirea profesorilor. Universitatile mari au pregatit masterul didactic si sunt un pic handicapate, putini vor mai alege acest master

HotNews.ro
Ioan Aurel Pop, Foto: Agerpres
Ioan Aurel Pop, Foto: Agerpres

Noua lege a educatiei care a rezultat prin aplicarea a 97 de modificari la vechea forma a actului normativ are „mai multe prevederi folosite in scopuri nepotrivite”, a declarat pentru HotNews.ro rectorul Universitatii Babes-Bolyai din Cluj-Napoca, Ioan Aurel Pop. Una dintre probleme este legata de faptul ca persoanele fizice pot de acum inainte sa propuna infiintarea unei universitati particulare. „O universitate noua nu e o jucarie, nu se poate infiinta ca un teren de sport. La fel de serioasa este si problema patrimoniului unei universitati”, a declarat rectorul UBB. Acesta a precizat ca „s-a coborat stacheta” si la formarea profesorilor, prin introducerea unei cai alternative la masterul didactic.

  • Guvernul Ponta a adoptat in sedinta de joi, 26 iunie, o Ordonanta de urgenta care aduce 97 de modificari la Legea Educatiei Nationale. Luni, 30 iunie, „Ordonanta de urgenta nr. 49/2014 privind instituirea unor masuri in domeniul educatiei, cercetarii stiintifice si pentru modificarea unor acte normative” a fost publicata in Monitorul Oficial.
  • OUG prevede, printre altele, organizarea unei a treia sesiuni de BAC, pregatirea elevilor fara bacalaureat la facultate, posibilitatea trecerii terenurilor cluburilor elevilor in domeniul autoritatilor locale, organizarea de doctorate la formele de invatamant cu frecventa redusa
  • Vezi aici textul OUG comparat articol cu articol cu Legea Educatiei

Contactat de HotNews.ro, rectorul Universitatii Babes-Bolyai din Cluj-Napoca, Ioan Aurel Pop, a declarat ca Ordonanta de Urgenta care modifica Legea Educatiei a „coborat stacheta” formarii cadrelor didactice din preuniversitar, „permitandu-se ca pe parcursul studiilor de licenta sa se introduca discipline de tipul celor care se studiaza la master si care, reunite la sfarsit, sa poata fi echivalate cu un master didactic”.

Putini cred ca vor fi cei care vor opta pentru un master didactic, daca se poate si o forma de pregatire mai lejera. Universitatile mari au pregatit forma de master didactic si poate ca sunt un pic handicapate pentru ca au avut resursele sa il creeze, si acum se vor vedea probabil un pic dezamagite. Au pregatit un program, ca sa avem dascali mai buni, dar vom vedea. Greseala noastra este ca modificam prea repede legile si nu stam sa vedem feedback-ul„, a declarat pentru HotNews.ro rectorul Ioan Aurel Pop. Acesta a precizat ca Universitatea Babes-Bolyai va pastra masterul didactic.

Rectorul UBB a explicat ca prin introducerea unei alternative la masterul didactic va „scadea nivelul pregatirii profesorilor”. „Cred ca viitorul natiunii sta in a avea foarte buni profesori. Daca ii indeparteaza de catedra pe cei mai buni absolventi, atunci vor ajunge sa ii pregateasca pe viitorii elevi oameni modesti, mediocri, de rangul II, si atunci si generatiile viitoare vor fi mediocre”, a afirmat Ioan Aurel Pop.

Acesta a precizat ca „sunt mai multe prevederi folosite in scopuri nepotrivite” in aceasta OUG, printre care posibilitatea ca o persoana fizica sa propuna infiintarea unei universitati particulare noi. „O universitate noua nu e o jucarie, nu se poate infiinta ca un teren de sport. La fel de serioasa este si problema patrimoniului unei universitati”, a declarat rectorul UBB, referitor la prevederile care le dau dreptul unor persoane fizice sa devina fondatoare ale unor universitati private noi, sa ceara peste ani desfiintarea acelei universitati si sa intre apoi in posesia intregului patrimoniu dobandit de universitate.

Amintim ca primii care au incercat sa modifice legea in acest sens au fost Petru Filip si Catalin Croitoru (ambii fosti parlamentari PDL, ulterior trecuti la PSD), iar Curtea Constitutionala a decis in 2012 ca modificarea Legii Educatiei Nationale care faciliteaza trecerea patrimoniului universitatilor private in mainile fondatorilor este neconstitutionala. Ulterior, in iunie 2013, Comisia pentru revizuirea Constitutiei a adoptat un amendament care prevede ca universitatile isi gestioneaza „direct si nemijlocit patrimoniul” (Detalii aici).

Ioan Aurel Pop a calificat aceasta modificare drept una „prea laxa”. „Ca om care compara legisatiile de acest gen de la nivel european, in multe tari ale UE exista aceasta posibilitate pentru persoane fizice sa propuna intemeierea de universitati private. Rezerva mea nu este in legatura cu aceasta, ci cu pregatirea societatii romanesti pentru aceasta posibilitate. Riscam sa ajungem intr-o extrema de prea mult libertinaj in crearea acestor institutii, care pot folosi banii pe care ii colecteaza de la toti studentii in scopurile acestor persoane fizice care nu intotdeauna s-au dovedit pana acum de cea mai mare onestitate. Cred ca regulamentele de aplicare care vor trebui sa insoteasca aceasta prevedere ar trebui sa fie mai exigente cu aceste viitoare persoane fizice care vor putea dispune si de patrimoniul universitatii”, este de parere rectorul Universitatii Babes-Bolyai din Cluj-Napoca.

In ceea ce priveste posibilitatea ca Ministerul Educatiei sa aprobe universitatilor un numar suplimentar de locuri – peste capacitatea de scolarizare stabilita de ARACIS, in limita a 10% din aceasta capacitate, Ioan Aurel Pop sustine ca „ideea poate ca nu este tocmai rea: da posibilitatea de a inmatricula mai multi studenti straini”. „Asta nu inseamna ca numai studenti straini vor putea intra in cei 10%, dar de asta ne-am lovit pana acum, pentru ca nu aveam dreptul sa marim numarul de locuri peste cat aprobase ARACIS”, a declarat Pop.

Acesta a precizat ca decizia Agentiei Romane de Asigurare a Calitatii in Invatamantul Superior (ARACIS) ia in calcul si laboratoarele, instrumentele cu care lucreaza studentii in stabilirea capacitatii maxime de scolarizare. „Daca ARACIS a aprobat 50 de locuri la o facultate si eu am 4 studenti din strainatate care vor sa vina ulterior, ei se incadreaza in marja de 10%. Ma angajez ca le creez conditii ca celorlalti, mai ales daca ei platesc taxe si pot procura din acei bani instrumentele de care au nevoie in pregatire. 10% nu dezechilibreaza complet. Altfel puteam spune ca e riscant”, sustine rectorul UBB.

Nici organizarea de doctorate la formele de invatamant cu frecventa redusa nu este o problema, este de parere Ioan Aurel Pop, care sustine ca „activitatea de doctorat desfasurata exclusiv la nivel cu frecventa ii impiedica pe unii dintre doritori sa ajunga la acest titlu. Ori, daca ne amintim, toate aceste activitati se faceau la nivel fara frecventa, inclusiv generatia mea a facut-o asa, indrumata de profesori de foarte mare calitate. Cred ca e bine ca cel putin marile universitati sa avem aceasta posibilitate”. Intrebat daca nu scad exigentele de pregatire astfel, rectorul UBB a declarat ca „exigenta trebuie sa fie la fel ca la nivelul cu frecventa”.

Referitor la pregatirea in universitati, pe banii statului, a absolventilor de liceu fara BAC, Ioan Aurel Pop a declarat ca „problema financiara e delicata, banii sunt putini, dar apropierea invatamantului superior de treapta liceala e un lucru benefic si am aplicat-o si din alt punct de vedere: avem zilele portilor deschise in care tinerii vin sa vada despre ce este vorba. Pe de alta parte, am fost solicitati de ISJ Cluj sa dam o mana de ajutor tinerilor care reprezinta liceele la olimpiadele internationale. Am constatat ca daca noi trimitem echipe de la noi sau invitam viitori studenti la universitate, simbioza e mult mai buna si ne vin mai multi candidati si mai bine informati”.

In ceea ce priveste introducerea unei a treia sesiuni de Bacalaureat, in cazuri speciale, rectorul celei mai mari universitati publice din Romania a declarat pentru HotNews.ro: „nu vad un impediment foarte mare in a organiza in conditii serioase aceasta sesiune, mai ales ca in ultimii ani avem foarte multi tineri care nu se mai inscriu la bacalaureat, foarte multi care nu trec si atunci a le mai oferi o sansa celor care doresc sa isi incerce sansele nu vad un impediment. Si aici poate sa existe un contraargument ca riscam sa transformam BAC-ul intr-un experiment prea simplu si atunci exigenta trebuie pastrata”.

Intrebat care ar fi conditiile speciale care ar putea justifica vreodata organizarea unei a treia sesiuni de BAC, rectorul UBB a precizat ca o situatie poate fi aceea cand se contesta puternic subiectele de examen. La intrebarea daca nu ar trebui mai degraba realizata o modificare la nivelul Centrului National de Evaluare si Examinare, care face subiectele de examen, decat introdusa o noua sesiune de Bacalaureat, Ioan Aurel Pop a declarat ca la nivelul Institutului de Stiinte ale Educatiei ar trebui „sa se imprime un suflu nou, sa se treaca la o noua filosofie a intregii activitati de examinare si asta doar schimband putin optica”.

„Eu nu as angaja acolo experti care sa elaboreze planuri de invatamant, programe scolare, care sa fie consilieri pentru manuale decat daca au experienta in invatamant de cel putin 5-10 ani. Nu pot sa-mi imaginez ca cineva care face subiecte pentru astfel de examen nu are experienta la catedra. Si aflu ca sunt foarte multi teoreticieni acolo, unii au iesit direct de pe bancile facultatilor, dar nu s-au lovit de nevoile unei clase, n-au stat in fata elevilor sa fie validati si sa vada cum se preda un anumit segment de materie. Am fost dascal de liceu aproape 4 ani, lucru care mi-a creat o experienta pe care am folosit-o mai tarziu”, a precizat Ioan Aurel Pop.

„Parerea mea este ca vom observa mai multe avantaje si mai multe carente dupa ce aceste prevederi vor intra in vigoare. Sper sa duca la o eficientizare si sa mareasca puterea noastra de decizie, sa mareasca gradul de autonomie universitara, pastrand coordonarea centrala din partea Ministerului Educatiei”, a declarat pentru HotNews.ro rectorul Universitatii Babes-Bolyai.

Citeste si:

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro