Sari direct la conținut

Vanzatorii de amintiri: Dacia si mancarea de santierist umplu gaurile exportului romanesc in Europa

Cine-si mai aduce aminte de biscuitii Eugenia si napolitanele Danut? Alexandra e nascuta in Germania, ii plac Gummibärchen si bomboanele Toffifee, ciocolata Milka si Ritter Sport. Si totusi, de cate ori mergea cu parintii la cumparaturi intr-un magazin cu produse romanesti din Reutlingen, nu pleca fara cateva Eugenia si o punga mare de pufuleti. Am intrebat-o daca ii plac la gust: „Mda. Imi aduc mai ales aminte de bunica din Romania si de povestile ei in care, mai demult, ciocolata se vindea pe sub mana.” HotNews.ro va invita sa descoperiti produsele romanesti care au reusit sa ajunga pe pietele europene.

Eugenia si costita

Alexandra desface un pachet de Eugenia si musca din biscuitul cu crema maronie. Ii vin in cap povestile bunicii despre Romania dinainte de ’90, despre cozile din alimentare, cartelele de lapte si paine, cele doua ore de program la televizor, circulatul masinilor duminica dupa numar de inmatriculare „cu si fara sot”. „Oare cum au trait oamenii de acolo si de atunci?“ se intreaba Alexandra, mototolind ambalajul in pumn si rontaind mai departe biscuitul cu gust ciudat, de poveste.

Alfred Zawadzki e un stomatolog din Timisoara, un banatean cu origini romane si germane. Are cabinet nou si ultradotat in centrul orasului. Tot in Reutlingen. Pe langa multa clientela, Fred are si multe tablouri reusite, pictate de el insusi. E un „roman de succes”, cum se zice, pentru care nici o specialitate culinara din Germania n-ar fi inaccesibila, ca pret.

Fred a descoperit insa Mix-Markt-ul din oras, unde a devenit client permanent. Pe raftul cu produse romanesti, o revelatie: costita cu fasole, la conserva. „Hranitoare, suculenta, gustul asta romanesc nu-l gasesti in nici o conserva de pe-aici” spune el, aproape salivand la amintirea gustului. Sau la gustul amintirii.

Pe raft la rusi

Mix-Markt e o retea de retaileri de produse alimentare internationale, cu sediul in Herrenberg. A fost fondata in 1997 de rusi de origine germana, asa numitii „repatriati tarzii”, cum sunt si sasii sau svabii proveniti din Romania si reintorsi in Germania, dupa 1990. In sase ani, Mix-Markt ajunsese la 50 de puncte de desfacere si la o cifra de afaceri de 79 de milioane de euro.

Acum, reteaua e si mai larga, functionand pe principiul american de franciza. Alimente proaspete si congelate, conserve, bauturi si articole non-food, nemtesti si internationale (cu precadere din Europa de Est) gasesti pe rafturile magazinelor Mix-Markt, care sunt de dimensiuni mijlocii, ca spatiu si ca oferta.

„Vrem sa oferim clientilor nostri calitate superioara la preturi rezonabile si sa le facem accesibile retete deosebite” explica Hermann Völker (35 de ani), seful centralei din Herrenberg. Retailerii Mix-Markt sunt aprovizionati de angrosistul Monolith si de peste 100 de furnizori, pe baza de contract. „Ca si numele nostru, oferim un produs diversificat, pentru o clientela pestrita” mai precizeaza Völker. Popular spus, se mizeaza pe „foamea de Ost-Kost”, adica de aroma culinara din Est.

Daca faci un tur de rafturi, vezi pe ele foarte multe produse rusesti (unele inscriptionate si in litere chirilice), dar si poloneze, asiatice si romanesti. Raftul cu amintiri made in RO are parizer, faina de malai, serbet, ciocolata de casa, marmelada, mustar, icre, zacusca, foi de cremes si crema de zahar ars. Eugenia si conserva de costita cu fasole. Lista ar putea continua.

Ce descopera romanii, „romanesc peste granite“

La Heidelberg, Rodica a descoperit „vinuri fel de fel, foarte cautate de nemti, rosiile abia asteptate de sasii nostri stabiliti acolo, loboda, castraveciori murati“. Nellyy scrie despre o prietena care a plecat in Germania si care „a gasit pantaloni cu betelia pusa de ea, caci lucrase in confectie. Costau 76 euro“.

La inceputul anului, Simon scria pe Internet: „In Spania intr-un hipermarket, am vazut la raionul preparate din carne, costita afumata din aia care noi o folosim doar sa dea gust la fasole, sau oase garf cum se mai numesc pe la noi, ambalate in vid si era 11 euro kg. La noi cred ca e undeva pe la 8 lei kg. Am fost placut surprins ca se si vindea in draci si cumparatorii nu erau romani“.

Gabriela adauga: „Calatoresc destul de mult in Europa si pot spune ca m-am simtit mandra ca sunt romanca remarcand produse romanesti in magazine tip hypermarket, si anume servetele umede pentru intreaga familie marca ASIL COSMETICS Romania“. Lucian scrie si el cu majuscule: „ SUNT IN LONDRA SI PE AICI GASESTI PATEU DE PORC, SALAM, CARNATI SI MULTA MANCARE DE SANTIERIST SA-I ZIC ASA… E FOARTE SCUMPA. A! SI SEMINTE“

Cum s-ar zice, in termeni culinari, „specialitati“. Cum s-ar zice in termeni de export, „maruntisuri“. Un angajat din domeniul expeditii internationale mi-a spus: „Ce exportam in Vest la capitolul bunuri de larg consum? Mai nimic. In afara de vinuri si Dacia Logan“. Aflam ca si confectiile si incaltamintea facute in Romania in regim de „lohn“, adica de prelucrare si finisare a materialului din strainatate, montaj si livrare la export a produsului finit sufera un puternic recul.

Produse romanesti din Anglia: doar vinuri la supermarket

La hipermarket-ul Sainsbury’s nu se stia de comercializarea vreunui produs alimentar provenit din Romania. In schimb, vinurile romanesti au trecere: Cotnari, Murtfatlar, Dealu Mare si Tarnave aprovizioneaza cu Merlot, Pinot Noir, Gewurtztraminer si Cabernet Sauvignon, Feteasca Neagra, Burgund Mare, Tamaioasa si Grasa.

„Ca si tara, Romania are, cu singuranta, toate conditiile pentru a produce vin bun. Pe langa faptul ca este situata la aceeasi latitudine cu regiunea centrala a Frantei, beneficiaza si de climat continental, moderat de Marea Neagra si de muntii Carpati”, adauga specialistii in vin ai Sainsbury’s.

„Ieri am luat un vin romanesc de la Sainsbury’s”, imi spune un prieten englez. „Nu mai stiu cum se numeste, am aruncat deja sticla. Dar pot sa-ti spun ca aleg vinuri romanesti ori de cate ori ma duc in Franta. Merg pe ideea ca nu sunt doar mai ieftine, insa daca un vin romanesc a ajuns pe piata frantuzeasca, unde francezii sunt nationalisti si tin la vinurile lor, trebuie sa fie un vin foarte bun.”

Si hipermarket-ul Tesco vinde vin rosu romanesc, asa cum vinde si haine produse in Romania in sistem lohn. In ceea ce priveste alimentele, purtatoarea de cuvant a companiei Tesco a afirmat ca „in general, carnea necongelata vine din UK. S-ar putea sa existe si produse romanesti, insa informatiile de care dispun nu includ asemenea detalii”.

Elena Rozan, patroana firmei Romanian Food Centre (patiserie si macelarie) din Londra, spune ca produsele romanesti „intra foarte greu pe piata, deoarece englezii nu vor sa plateasca decat un pret minim. De exemplu, cel mai ieftin vin al nostru costa 5,49 de lire, in timp ce la Sainsbury’s cel, mai ieftin vin se cumpara la 2,99 de lire. Carnea o achizitionam, in continuare, din Anglia, dar restul produselor romanesti le aducem din tara.

Toate marile supermarketuri britanice au insa cite un raion special de produse alimentare poloneze, datorita comunitatii numeroase de polonezi din Marea Britanie. (Crina Boros, corespondent la Londra)

Italia: De la Eugenia pina la bors

In magazinele italiene, in special in cele alimentare de macelarie si brutarie, dar si in retele tip discount- de exemplu TUO, se gasesc produse facute dupa retete romanesti, in primul rand franzele (Pane tipo franzela) sau pasta de mici. De obicei sunt facute de romani care lucreaza in reteaua de productie.

La Roma exista distributori en-gros de produse nationale, care au mai ales printre clienti proprietarii numeroaselor magazine cu profil romanesc. Principalele categorii de produse sunt: mezeluri, branzeturi, dulciuri, bauturi racoritoare, bauturi alcoolice.

La Torino, oras cu mare densitate de conatioali, reteaua de magazine AUCHAN a pus in vanzare o linie de produse alimentare tipice, pentru clientela romaneasca si nu numai, in special mezeluri si branzeturi. La Roma, o romanca, Mihaela Mihoc, a deschis un supermarket in reteaua MEC, in care se vand atat produsele italiene, cat si cele romanesti. “Italienii mai intai cumpara de proba produse romanesti, apoi devin clientii nostri. Mezelurile sunt printre cele mai apreciate, dar si painea romaneasca”- ne explica Mihaela Mihoc.

Produsele romanesti ce pot fi cumparate in Italia: conserve (Facos, Scandia, Bucegi), Eugenia si pufuleti simpli, cascaval, telemea, carnati, pastrama, seminte de floarea soarelui, vinuri traditionale (Cotnari, Feteasca), bere (Ursus, Timisoreana, Stejar, Silva, Ciuc), alte bauturi alcoolice (Angelli), Sucuri (Prigat, Fruttifresh) ciocolata Poiana, muraturi, smantana, icre, ghiveci, zacusca, dar si condimente tip “Bors magic”- Knorr. (Miruna Cajvaneanu, corespondent la Roma).

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro