Sari direct la conținut

VIDEO Raluca Turcan: „TVR 3 si TVR Info sunt inutile”

HotNews.ro

Raluca Turcan, presedinte al Comisiei de cultura din Camera Deputatilor, a lansat la Intalnirea Media HotNews.ro de miercuri, 21 ianuarie, semnale in directia societatii civile si a publicului, referitor la modificarea legilor pe baza carora functioneaza televiziunea si radioul public. Actualul cadru legislativ este invechit si permite amestecul factorului politic, prin suprapunerea ciclurilor electorale cu desemnarea Consiliilor de Administratie (CA) ale celor doua institutii. In plus, el permite aparitia necontrolata a unor posturi de felul TVR 3 si TVR Info, care, in opinia „de telespectator” a Ralucai Turcan, sunt „inutile”.

Pe langa separarea mecanismelor de numire ale CA de ciclurile electorale, printre prevederile legale aflate in proiect se mai numara separarea functiei de presedinte al Consiliului de Administratie de cea de director general al institutiilor publice, introducerea unor criterii de competenta pentru accesul la CA, eliminarea conflictelor de interese si transparenta activitatii din televiziunea si radioul public.

In proiect ar putea fi inclusa si o taxa de solidaritate nationala, obligatorie pentru toti contribuabilii, spre deosebire de actualul abonament radio-TV, dar numai daca posturile publice isi vor indeplini misiunea, lucru despre care Raluca Turcan a spus ca nu se intampla acum.

Noul proiect de lege porneste de la legea aprobata de Camera Deputatilor si respinsa de Senat in legislatura trecuta. El urmeaza sa fie supus dezbaterii publice, inclusiv cu reprezentanti ai societatii civile.

In discutia cu cititorii HotNews.ro, initiatoarea noii legi a dat un raspuns care poate fi interpretat ca sceptic fata de votul Parlamentului, chiar daca majoritatea e formata de PDL, partidul din care face parte. Intrebata daca crede ca partidele vor accepta noua lege, Turcan a spus: „As vrea sa cred ca da. Cred ca partidele politice trebuie sa-si schimbe abodarea privind relatia cu radioul si televiziunea publica, sa priveasca pe termen lung functia pe care ele o au in societate. Servind publicul (platitor de altfel de taxa radio-tv) servesti mai bine si electoratul partidelor politice, fara diferente de abordare in functie de ce partid este la putere.”

Vezi aici discutia cu cititorii Hotnews.ro

„O taxa de solidaritate nationala ar insemna o taxa pe care sa o plateasca toata lumea, indiferent daca urmareste sau nu programul posturilor publice. Asta numai daca lucrul acesta merita sa fie facut”

Iulian Comanescu: Va ocupati de legea TVR pentru ca v-ati intors in Comisia de Cultura a Camerei Deputatilor, al carei presedinte sunteti. Porniti de la proiectul votat de deputati si respins de senatori in legislatura trecuta. Care este calendarul, mai departe?

Raluca Turcan: Chiar daca proiectul a fost adoptat de Camera Deputatilor, el nu mai are valoare, deoarece a fost respins de Senat. Voi lua de la capat toate procedurile legislative, dar, inainte de a il depune ca o noua lege, in Parlament, vreau sa initiez o noua serie de dezbateri publice, pentru ca sunt convinsa ca pot sa apara idei noi. In proiectul initial, aspectul finantarii celor doua institutii [televiziunea si radioul public] a ramas oarecum neclarificat, in sensul in care atunci propuneam ca valoarea taxei sa fie stabilita de catre comisiile parlamentare la propunerea celor doua institutii. Cred ca in acest moment s-ar impune reluarea acestei discutii. Radioul si televiziunea publica au o misiune de a se pune in slujba populatiei, daca isi indeplinesc aceasta misiune de serviciu public am putea gandi chiar o taxa de solidaritate nationala. Dar aceasta [serviciul public] trebuie sa fie conditia definitorie a regandirii finantarii. Nu poti sa gasesti surse mai mari de finantare daca posturile publice nu ofera informatia necesara, nu ofera nici cultura, nici divertisment de calitate. Chiar ma uitam la televiziunea publica, au introdus acum, in plina zi, niste jocuri interactive stupide.

Iulian Comanescu: Ideea unei „taxe de solidaritate nationala” e o noutate care a aparut in discutia de pe site. Cu ce difera ea de abonamentele din ziua de azi?

Raluca Turcan: Taxa de radio-TV se percepe de catre Electrica, e o taxa pe care o platesc persoanele fizice care nu declara pe propria raspundere ca nu detin aparate TV. La persoanele juridice exista o obligativitate de plata, insa eu nu sunt de acord cu aceasta obligativitate. Pentru ca eu chiar cred ca in Romania exista persoane juridice care e posibil sa nu detina aparate radio-TV.

Daca noi schimbam filozofia de finantare, o taxa de solidaritate ar insemna o taxa pe care sa o plateasca toata lumea, indiferent daca urmareste sau nu programul posturilor publice. Asta numai daca lucrul acesta merita sa fie facut. Insa datele pe care le avem in momentul de fata, cand nu au venit rapoartele de activitate si analiza economico-financiara pe care am solicitat-o in plus, ceea ce spune presa arata ca misiunea acestor institutii nu este respectata.

Inutile, asa cum considera Raluca Turcan ca sunt, TVR 3 si TVR info ar putea evolua nestingherite pana in primavara lui 2010

Iulian Comanescu: V-ati uitat recent pe TVR 3 si TVR Info? Cum vi se par? Ca telespectator sau ca presedinte al Comisiei de cultura…

Raluca Turcan: Ca simplu telespectator, mi se par inutile. Mi se pare ca in acest moment reprezinta o cheltuiala in plus, vom verifica indicii de audienta si vom face o analiza a eficientei acestor canale.

Iulian Comanescu: Dupa stirea mea, audientele nu sunt masurate in acest moment.

Raluca Turcan: O sa cerem o analiza. Uitati, un lucru pe care l-am fi impus de exemplu prin noua lege [votata de Camera Deputatilor si respinsa de Senat in legislatura trecuta] era obligativitatea ca odata cu rapoartele de activitate sa fie prezentate si niste analize de audit, independent facute, atat pe audiente, cat si pe partea financiara.

Iulian Comanescu: Costurile operationale ale TVR 3 si TVR Info se vor regasi in intregime, cel mai probabil, in raportul de activitate pe 2009, care va deveni public de-abia in primavara lui 2010, conform legii actuale. TVR Info a fost lansat pe 31 decembrie, deci aproape ca nu intra in cheltuielile pe 2008, iar TVR 3 nu functioneaza decat din 10 octombrie 2008. In 2010, cand vom afla cat costa toate aceste lansari pe criza, TVR ar putea avea cateva sute de angajati in plus, care vor lucra la posturi fara audienta si care nu vor putea fi concediati la fel cum e greu sa faci disponibilizari si la posturile existente pana in 2009.

Raluca Turcan: Apropo de angajati, nu cred ca ar trebui sa-si puna problema in modul: „Vai, vine o noua lege!” si sa se agite. Chiar citeam pe site ca vor fi disponibilizari… in primul rand, nu un om politic face asa ceva. Eu voi propune o lege, impreuna cu colegii mei, cu partenerii din societatea civila si din cele doua institutii. Va spun foarte clar: toate dezbaterile pe care le-am facut le-am facut cu invitarea unor persoane din conducerea acestor institutii. Vom elabora un proiect de lege, dupa care cei care vor fi in functii de decizie isi vor asuma si politica editoriala, si politica de personal. Acum, eu nu pot sa ma pronunt decat in calitate de telespectator, sa vad niste cifre in presa… am vazut ceva despre pierderi de opt milioane de euro la televiziunea publica, ceea ce mi se pare incredibil. Sunt numeroase semne de intrebare, vreau sa le raspund institutional, dupa care sa luam o decizie.

Iulian Comanescu: Cu alte cuvinte, vrem sa construim pe o lege pe care toata lumea spune ca si-o doreste, de pe la inceputul mileniului, dar care inca nu a fost adoptata. Veti introduce in ea, dupa cum ati spus in discutia cu cititorii, criterii de competenta pentru membrii consiliilor de administratie. Cum se vor aplica acestea?

Raluca Turcan: In consiliile de administratie vor fi si reprezentanti ai societatii civile. Am pastrat – pentru ca nu s-a dorit altfel si, sincer vorbind, nu ar putea sa treaca altfel prin Parlament – membrii propusi de partidele politice. Insa ei trebuie sa aiba competente profesionale in domeniul audiovizual, trebuie sa aiba si calitati morale si de tinuta profesionala. De asemenea, am introdus si foarte multe incompatibilitati la care trebuie sa se supuna membrii Consiliilor de Administratie. De exemplu, nu poti sa fii si membru intr-un Consiliu de Administratie, si persoana cu functie intr-un partid politic.

Iulian Comanescu: Pe noua lege, daca va fi adoptata conform intentiilor actuale, domnul Alexandru Sassu ar fi putut ajunge presedinte al TVR? Domnia sa era membru PSD la data desemnarii.

Raluca Turcan: Daca va raspunde criteriilor pe care le vom impune prin lege, ar putea fi. Nu stiu insa daca poate sa raspunda acestor criterii.

Iulian Comanescu: Ar fi trebuit probabil sa-si dea demisia din PSD inainte, si nu dupa desemnarea ca presedinte al CA…?

Raluca Turcan: Da… Dati-mi voie sa nu ma refer personal la Alexandru Sassu, fiindca dumnealui provine din PSD si ar putea fi interpretat ca o interventie politica a mea. Noi discutam in acest moment de criterii, de principii, de reguli si abia apoi de persoane. Aceste persoane ar urma sa fie audiate in comisiile parlamentare, unde ar putea sa participe – am introdus in lege – chiar si reprezentanti ai societatii civile

Care patron isi foloseste televiziunea ca pe o barda? Ghici, ciuperca cine

Iulian Comanescu: Nici eu nu am adus in discutie numele domnului Sassu politic, ci pentru ca situatia lui ar trebui sa fie probabil reglementata prin noua lege. Trecem mai departe. Vreau sa ricosez un citat din dumneavoastra, ceva ce tocmai ati spus pe site: „Multe institutii mass media, probabil ca cele private, ajung sa fie folosite ca instrumente politice din partea patronilor.” Puteti sa ne dati niste exemple?

Raluca Turcan: Pot sa va dau exemple. Insa, sincera sa fiu, poate ca lucrul acesta ar putea fi iarasi folosit in dezbateri politice.

Iulian Comanescu: Tocmai ca eu vad afirmatiile astea generale ca un palier al discursului politic. Daca dumneavoasra faceti aceste afirmatii si nu veniti cu particularizari…

Raluca Turcan: Poate ca ar fi bine sa separ calitatea mea… acum vorbesc ca simplu telespectator, nu vorbesc ca om politic: daca e sa ma uit la Antena 1, mi se pare ca sunt prezentate ecourile opiniilor celor care sunt implicati in conducerea acestui trust de presa.

Iulian Comanescu: Va referiti la anumite persoane?

Raluca Turcan: La domnul Voiculescu… cred ca ar fi ipocrit sa nu spunem ca de cand s-a facut acest parteneriat intre PDL si PSD politica s-a schimbat. S-a schimbat si fata de PNL, s-a schimbat si fata de o parte a PSD-ului… Astea sunt lucruri pe care eu le observ in calitate de telespectator. Insa vreau sa mai clarific un lucru: eu nu cred ca un om politic trebuie sa intervina – sa legifereze – ce se intampla in televiziunile private. Sunt televiziuni comerciale, e treaba lor, atata timp cat respecta cerintele impuse de Consiliul National al Audiovizualului. Cred ca demersul nostru ar trebui sa mearga in directia in care presa sa creeze un cadru in care sa se autoreglementeze. Sa impuna niste standarde de calitate, de calitatea informatiilor, a stirilor, a emisiunilor si programelor. Am senzatia ca televiziunile se tabloidizeaza din ce in ce mai mult. O stire nu poate ajunge la televizor decat daca are ceva vandabil, ceva monden.

Turcan dezaproba retragerea lui Stolojan. Raluca nu l-a intrebat nimic pe Theodor

Iulian Comanescu: Ati desenat un anume context politic, care s-a schimbat. Eu tot n-am inteles ceva – si prefer sa fiu pisalog. Sunteti o apropiata a lui Theodor Stolojan – nu insinuez nimic cand spun asta, e vorba de colaborare politica – si vreau sa stiu de la dumneavoastra de ce s-a retras in 2004 si de ce s-a retras acum, in 2008.

Raluca Turcan: Si in 2004, si in 2008, a explicat foarte mult…

Iulian Comanescu: …tocmai, ca eu n-am inteles.

Raluca Turcan: Eu, ca sa spun asa, m-am format la scoala politica a lui Theodor Stolojan, e un om cu care am colaborat profesional foarte mult timp si informatiile pe care eu le am sunt cele pe care domnia sa le-a oferit public. Si in 2004, chiar daca nu s-a crezut la vremea respectiva, s-a imbolnavit, iar eu am fost parte la acel proces de retragere. Iar acum, a considerat ca este mai bine ca persoana care este prim-ministru sa fie si presedinte de partid, pentru ca ai o mai mare forta de negociere in raport cu presedintele celuilalt partid. Practic, s-ar fi putut crea situatia ca premierul sa fie un executant al deciziilor luate de presedintele celor doua partide, lucru nedorit si care ar fi daunat pe termen lung acestui parteneriat. Acum, presedintele partidului este si prim-ministru, este cel care ia decizia, cel care o pune in aplicare.

Iulian Comanescu: Credeti ca in zilele de dupa desemnarea de catre presedinte, pana la retragere, Theodor Stolojan a avut vreun element concret cu privire la faptul ca ar putea fi un executant, ca premier si ne-presedinte de partid?

Raluca Turcan: Nu cred ca a fost vorba de semnale si nici nu cred ca e corect sa-mi dau eu acum cu parerea despre semnalele pe care le-a avut, daca nu cunosc situatia.

Iulian Comanescu: Dar n-ati fost curioasa, nu l-ati intrebat?

Raluca Turcan: Nu. Pentru ca, va mai spun un lucru, din punctul meu de vedere nu cred ca a procedat corect. Din punctul meu de vedere personal. Eu cred ca ar fi trebuit sa incerce sa faca functional acest mecanism. Insa aceasta a fost decizia domniei sale, am luat act de ea si am incercat sa o inteleg. Si pe fond mecanismul mi se pare corect. Cred ca primul-ministru are nevoie de toata forta politica necesara.

Iulian Comanescu: Dupa aceasta teorie, n-am putea avea decat primi-ministri presedinti de partide.

Raluca Turcan: Mai ales in acest context, in care ai o coalitie din doua partide puternice, cu o mare majoritate parlamentara si un context economic foarte greu.

Iulian Comanescu: Pe mine n-o sa ma convingeti cu ceea ce mi-ati spus, si probabil ca nici pe altii. Criza n-a venit dupa ce Stolojan a acceptat numirea ca prim-ministru.

Raluca Tucan: Nici nu incerc sa va conving. Sincera sa fiu, poate ca incerc sa-mi explic si mie ce s-a intamplat.

Iulian Comanescu: Intre criza si criza, intre desemnare si renuntare s-a intamplat ceva, un lucru punctual.

Raluca Turcan: Poate ca ar fi fost mai corect sa renunte inainte de a-l fi desemnat domnul presedinte Traian Basescu.

Iulian Comanescu: Credeti ca Theodor Stolojan a acceptat cu reticenta desemnarea, initial?

Raluca Turcan: Chiar nu mai vreau sa comentez acest aspect. Daca isi da toata lumea cu parerea, se creeaza iarasi o teorie a conspiratiilor si a jocurilor politice… Am mai fost parte la niste decizii politice in care n-a fost nicio conspiratie, deci tind sa cred ca n-a fost nicio conspiratie.

Iulian Comanescu: Nici eu nu merg pe ideea unei conspiratii. Doar ca nu sunt multumit cu explicatiile publice de pana acum.

Raluca Turcan: V-am zis, e o idee care nici mie nu mi s-a parut cea mai corecta fata de oamenii care au avut incredere in domnia sa, insa ii apartine si o respect ca atare.

Iulian Comanescu: Sunteti implicata in comunicare si strategii de comunicare la PDL. Credeti ca Theodor Stolojan se poate regenera ca om politic dupa acest episod?

Raluca Turcan: Cred ca lucrul acesta ar trebui sa-l intrebati pe dumnealui. Nu sunt eu cea mai in masura sa…

Iulian Comanescu: Pai nu, ca telespectator va intreb…

Raluca Turcan: …nu, nu discut eu despre viitorul politic al domnului Stolojan.

Iulian Comanescu: Ii dorim succes. O ultima intrebare, de curiozitate. In cabinetul Stolojan aveati pregatit vreun post? Si daca da, ce?

Raluca Turcan: Eu am considerat ca in acest moment al carierei mele e mult mai folositor pentru PDL si pentru proiectele pe care le am sa fiu in Comisia de cultura de la Camera Deputatilor.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro