Executivul interzice masinile grele pe anumite drumuri nationale
Executivul interzice masinile grele pe anumite drumuri nationale in timpul zilei, in weekend si de sarbatori
Firmele afectate nu stiau ieri despre acest act normativ
Guvernul a hotarit ca masinile de peste 7,5 tone nu au voie sa circule pe anumite drumuri nationale in timpul zilei, in weekend si de sarbatorile legale. Desi actul normativ a fost deja adoptat, urmind sa intre in vigoare in aproximativ o luna, ieri, firmele de transporturi nu stiau nimic despre acest lucru. Toate companiile de profil sustin insa ca vor avea pierderi importante.
O hotarire adoptata la ultima sedinta de guvern interzice vehiculelor de peste 7,5 tone (altele decit cele care transporta persoane sau produse perisabile) sa circule in timpul zilei pe unele sectoare de drumuri nationale europene, in zilele de simbata si duminica si de sarbatorile legale (intre orele 6.00 si 22.00).
Amenzile pentru cei care incalca aceste prevederi sint cuprinse intre 20 si 40 de milioane de lei.
Hotarirea nu se aplica pentru vehiculele detinute de unitatile armatei sau ale Ministerului Administratiei si Internelor, pentru cele care efectueaza transporturi in interesul NATO sau vehiculelor unor institutii ale statului.
„Cresterea numarului de autoturisme si autovehicule de transport marfa de mare capacitate a condus, in ultimii ani, la intensificarea traficului de autoturisme pe drumurile publice”, au motivat oficialii guvernului necesitatea unor asemenea reglementari. Hotarirea intra in vigoare in 30 de zile de la publicarea sa in Monitorul Oficial.
Transportul de carburanti, exceptat
Nu se supun restrictiei de circulatie:
• Transporturile pentru distribuirea de carburanti si transporturile de marfuri sub temperatura controlata
• Transporturile de animale vii si de produse perisabile cu origine animala si vegetala
• Transporturile funerare, transportul de echipamente de prim-ajutor si ajutoare umanitare in cazul unor calamitati sau dezastre naturale
• Transporturile postale
Aceste transporturi vor fi justificate prin documentele de insotire a marfii sau certificate de producator, iar soferul trebuie sa detina foaie de parcurs. Lipsa documentelor se sanctioneaza cu amenzi intre 6 si 20 milioane de lei.
“Guvernul vrea sa omoare transporturile”
Reprezentantii firmelor cu care am vorbit ieri (din domeniul transporturilor sau constructiilor), dar si liderii de sindicat de la societatile respective ne-au spus ca pierderile vor fi importante.
„Guvernul vrea sa omoare transporturile”, „Cine ne plateste pierderile?”, „De ce nu am fost anuntati inainte de aprobare, ca noi semnam contracte in care ne asumam termene?”, au fost reactiile acestora. „Firma noastra ar putea pierde peste 200-300 milioane de lei pe luna pentru ca noua beneficiarii ne solicita sa transportam urgent materialele de constructii.
Vom fi nevoiti sa renuntam la unele contracte”, a sustinut George Ionescu, lider de sindicat la o firma de transport din Alexandria. Patronul unei societati de transport a spus ca nu va putea onora contractele la timp, iar partenerii sai de afaceri vor alege alte firme.
De la conducerile unor societati de constructii din tara am aflat ca, in functie de prevederile din contract, pot fi afectati ambii parteneri sau numai transportatorul, care are de achitat penalizari. „N-au decit sa-mi achite despagubiri firmele de transport.
Suma poate ajunge pina la 200 de euro pe zi, in functie de valoarea marfii”, a afirmat proprietarul unei firme de constructii din Maramures.
Patronul unei societati bucurestene care transporta marfuri generale – „orice, mai putin alimente” – a precizat ca transportatorii ar fi trebuit anuntati despre aprobarea hotariri pentru ca firma are parteneri din tara si contracte deja facute care trebuie respectate.