Sari direct la conținut

BAC 2013 Sesiunea pentru olimpici si sportivi Subiectele si baremele integrale la Matematica si Istorie

HotNews.ro
Subiecte BAC matematica, Foto: edu.ro
Subiecte BAC matematica, Foto: edu.ro

Absolventii de liceu care participa la olimpiade internationale sau la concursuri sportive au sustinut marti, 28 mai, proba obligatorie a profilului: examenele scrise la Matematica sau Istorie. Luni acestia, au sustinut proba scrisa de Limba si literatura romana, pentru prima oara cu subiecte diferentiate de la Uman la Real, si doi absolventi au fost eliminati pentru ca au incercat sa copieze. Descarca din articol subiectele si baremele integrale de la Matematica si Istorie.

Descarca Subiectul de la Istorie

„Varianta 3

Toate subiectele sunt obligatorii. Se acorda 10 puncte din oficiu.

Timpul de lucru efectiv este de 3 ore.

SUBIECTUL I (30 de puncte)

Cititi, cu atentie, sursele de mai jos:

A. „La 2 martie 1949, proprietatea asupra pamantului a fost luata complet din mainile particularilor. […] Pamantul, efectivele de animale si echipamentul proprietarilor de pamant, care detinusera terenuri pana la maximum 50 ha, in temeiul legii agrare din 1945, au fost expropriate fara compensare. Practic peste noapte, Militia a actionat si a scos 17 000 de familii din casele lor si le-a mutat in zone de reasezare. Pamanturile confiscate […] au fost comasate fie pentru a crea gospodarii de stat, fie gospodarii colective, care, teoretic, erau proprietate colectiva, dar, in fapt, erau conduse de stat. […] Cei mai multi tarani […] au fost organizati in gospodarii de stat sau in gospodarii colective. Acest proces s-a facut prin masuri de coercitie pe scara larga. Rezistenta fata de colectivizare a avut drept rezultat aruncarea in inchisoare a circa 80 000 de tarani, pentru opozitia lor, 30 000 dintre acestia fiind judecati public. Colectivizarea a fost incheiata in 1962. Ca urmare, 60 % din totalul suprafetei de 15 000 000 ha de teren agricol au revenit gospodariilor colective, 30% gospodariilor de stat, 9% ramanand in proprietate personala. Aceste din urma terenuri se aflau in zona de deal si de munte, inaccesibilitatea facand colectivizarea lor nepractica.”

(M.Barbulescu, D.Deletant, K.Hitchins, S.Papacostea, P.Teodor, Istoria Romaniei)

B. „Greva minerilor din 1977 din Valea Jiului a fost cea mai importanta sfidare lansata de un grup de muncitori puterii comuniste din Romania. […] Scanteia grevei a constituit-o legea din iulie 1977 care desfiinta pensiile de invaliditate pentru mineri si ridica varsta de pensionare de la 50 la 55 de ani. In semn de protest fata de aceasta hotarare, minerii de la Lupeni au hotarat sa intre in greva. […] Se cerea reducerea zilei de munca de la 8 ore la 6 ore, […] locuri de munca pentru sotiile si fiicele minerilor, recrutarea unui personal medical competent […] si prezentarea obiectiva a grevei de catre mijloacele de informare in masa. […] In ciuda promisiunilor lui Ceausescu, Valea Jiului a fost declarata „zona inchisa”, […] iar Securitatea a inceput reprimarile. A fost deschisa o ancheta pentru a se afla cine era la originea grevei, iar in lunile urmatoare cateva sute de mineri au fost trimisi in alte zone miniere, in timp ce unii […] ar fi fost trimisi in lagare, la Canalul Dunare-Marea Neagra. Faptul ca mijloacele de informare in masa romane nu au relatat despre greva din Valea Jiului dovedea totala subjugare a presei, ca unealta a regimului si ilustra tactica interdictiei totale in materie de difuzare folosita de autoritati in intreaga perioada postbelica pentru a bloca ajungerea unor informatii potential daunatoare pana la populatie.”

(M.Barbulescu, D.Deletant, K.Hitchins, S.Papacostea, P.Teodor, Istoria Romaniei)

Pornind de la aceste surse, raspundeti la urmatoarele cerinte:

1. Numiti, din sursa A, procesul de confiscare si de comasare a pamantului, desfasurat intre 1949-1962. 2 puncte

2. Precizati secolul la care se refera sursa B. 2 puncte

3. Numiti din sursa A, respectiv din sursa B, cate o institutie de represiune care actioneaza in Romania. 6 puncte

4. Scrieti, pe foaia de examen, litera corespunzatoare sursei care sustine ca regimul comunist cenzura informatiile care ajungeau la populatie. 3 puncte

5. Scrieti, pe foaia de examen, doua informatii aflate intr-o relatie cauza-efect, selectate din sursa A. 7 puncte

6. Prezentati alte doua practici politice totalitare din Romania, in afara celor la care se refera sursele A si B. 6 puncte

7. Mentionati o asemanare intre doua actiuni din perioada national-comunismului, desfasurate de Romania in relatiile internationale din cadrul „Razboiului Rece”. 4 puncte

SUBIECTUL AL II-LEA (30 de puncte)

Cititi, cu atentie, sursa de mai jos:

„[…] In vremea aceasta se pregatea sa intre insa in Muntenia o mare armata turca, in frunte cu Soliman […], care avea porunca strasnica de la sultan […] sa aduca Moldova din nou sub ascultarea Portii. [Sultanul] Mahomed al II-lea avea intr-adevar motive puternice sa se teama de actiunea lui Stefan. Acesta, odata tronul consolidat, nu numai ca refuzase sa mai plateasca tribut, dar prin campaniile sale repetate in Tara Romaneasca arata ca vrea sa scoata si aceasta tara din zona de influenta otomana. Apoi, nu se putea uita nici faptul ca domnul Moldovei cucerise Chilia, aceasta cetate pe care Mahomed al II-lea ar fi vrut-o pentru sine. […] In august 1474 Soliman era la Sofia; dupa ce isi stranse toata oastea si facu pregatirile necesare porni inspre Dunare. Abia la sfarsitul lui decembrie sau in primele zile ale lui ianuarie 1475 patrunse in Moldova. […] Dupa obiceiul cel vechi, Stefan a poruncit sa se faca pustiu in fata dusmanului. Locuitorii satelor de pe drumul pe care inainta Soliman si-au parasit locuintele, ascunzand vite, grane, nutret, tot ce aveau. <>, spune un izvor contemporan. In curand foametea a inceput sa se simta in armata turceasca.

Pe de alta parte, Stefan a cautat un loc potrivit de lupta care sa nu permita desfasurarea tuturor fortelor lui Soliman, mult superioare ca numar, si in acelasi timp sa favorizeze miscarile proprii. Un asemenea loc era in fata orasului Vaslui […]. Terenul mlastinos, marginit de paduri, corespundea de minune intentiilor lui Stefan. Aici s-a si dat lupta. In ziua de 10 ianuarie 1475, intr-o marti, se lasase o negura deasa care favoriza in gradul cel mai inalt atacul pentru cei care stiau locurile si, dimpotriva, incurca pe strainii necunoscatori. Profitand de acest fapt, Stefan a inceput lupta. […] Stefan s-a aruncat el insusi in mijlocul bataliei – cum va face la Calugareni Mihai Viteazul – si a determinat retragerea turcilor. Totodata s-a produs […] si un atac din spate, care a transformat retragerea lui Soliman in deruta si panica. Urmarirea a durat aproape patru zile <>, <>. Unii dintre fugari <>, altii in Dunare; pe multi i-a luat prizonieri.”

(C. C. Giurescu, D. C. Giurescu, Istoria Romanilor)

Pornind de la aceasta sursa, raspundeti la urmatoarele cerinte:

1. Numiti batalia la care participa Mihai Viteazul, precizata in sursa data. 2 puncte

2. Precizati, pe baza sursei date, o informatie referitoare la actiunile desfasurate de sateni in fata invaziei otomane. 2 puncte

3. Mentionati cele doua state medievale romanesti precizate in sursa data. 6 puncte

4. Mentionati, din sursa data, doua informatii referitoare la sultanul Mahomed al II-lea. 6 puncte

5. Formulati, pe baza sursei date, un punct de vedere referitor la rolul lui Stefan cel Mare in desfasurarea luptei de la Vaslui, sustinandu-l cu doua informatii selectate din sursa. 10 puncte

6. Argumentati, printr-un fapt istoric relevant, afirmatia conform careia un domnitor, ca reprezentant al institutiei centrale, se implica in relatiile internationale din secolele al XV-lea – al XVI-lea, prin actiuni diplomatice. (Se puncteaza pertinenta argumentarii elaborate prin utilizarea unui fapt istoric relevant, respectiv a conectorilor care exprima cauzalitatea si concluzia.) 4 puncte

SUBIECTUL AL III-LEA (30 de puncte)

Elaborati, in aproximativ doua pagini, un eseu despre caracteristicile statului roman in a doua jumatate a secolului al XIX-lea si in prima jumatate a secolului al XX-lea, avand in vedere:

– prezentarea unei masuri de politica interna adoptate pentru consolidarea statului roman modern in a doua jumatate a secolului al XIX-lea;

– precizarea unei actiuni desfasurate de Romania in „criza orientala” din a doua jumatate a secolului al XIX-lea si mentionarea unei consecinte a acestei actiuni;

– mentionarea a trei actiuni prin care s-a constituit Romania Mare la inceputul secolului al XX-lea;

– formularea unui punct de vedere referitor la rolul practicilor politice democratice in evolutia Romaniei din prima jumatate a secolului al XX-lea si sustinerea acestuia printr-un argument istoric.

Nota! Se puncteaza si utilizarea limbajului istoric adecvat, structurarea prezentarii, evidentierea relatiei cauza-efect, sustinerea unui punct de vedere cu argumente istorice (pertinenta argumentarii elaborate prin utilizarea unui fapt istoric relevant, respectiv a conectorilor care exprima cauzalitatea si concluzia), respectarea succesiunii cronologice/logice a faptelor istorice si incadrarea eseului in limita de spatiu precizata.

Descarca de aici Baremul de la Istorie

Descarca Matematica Subiect – specializarea matematica-informatica

Descarca Baremul la Matematica – Mate-info

Descarca Matematica Subiect – specializarea stiintele naturii

Descarca Baremul la Matematica

Descarca Matematica Subiect – specializarea tehnologic

Descarca Matematica Barem

Calendarul sesiunii speciale a Bacalaureatului 2013

Ministerul Educatiei organizeaza in fiecare an scolar o sesiune speciala de bacalaureat, pentru elevii din clasele a XII-a/a XIII-a participanti la loturile olimpice si la competitiile sportive si artistice internationale care se desfasoara in perioada sesiunii normale de bacalaureat. La sesiunea de anul acesta participa 257 de absolventi de liceu.

20 – 21 mai 2013Evaluarea competentelor lingvistice de comunicare orala in limba romana – proba A

Evaluarea competentelor lingvistice de comunicare orala in limba materna – proba B

22 – 23 mai 2013Evaluarea competentelor digitale – proba D

24 – 25 mai 2013Evaluarea competentelor lingvistice intr-o limba de circulatie internationala – proba C

27 mai 2013Limba si literatura romana – proba E)a) – proba scrisa

28 mai 2013 Proba obligatorie a profilului – proba E)c) – proba scrisa

29 mai 2013Proba la alegere a profilului si specializarii – proba E)d) – proba scrisa

30 mai 2013Limba si literatura materna – proba E)b) – proba scrisa

Afisarea rezultatelor pana la ora 18

Depunerea contestatiilor (orele 18 – 20)

31 mai 2013 Rezolvarea contestatiilor

Afisarea rezultatelor finale

2012: Promovabilitate de 34,20% la sesiunea speciala pentru olimpici si participanti la concursuri sportive

Amintim ca anul trecut la sesiunea speciala a Bacalaureatului 2012 promovabilitatea a fost de 34,20%. La acea sesiune au fost inscrisi 880 de candidati, au fost prezenti 877 si au fost admisi 300. In total au fost eliminati pentru ca au incercat sa copieze 25 de candidati. Secretarul de stat pentru invatamantul preuniversitar, Stelian Fedorca, a precizat atunci ca majoritatea celor care au picat sunt dintre candidatii care participa la olimpiade si concursuri internationale sportive.

Din totalul de 880 de elevi inscrisi anul trecut la bacalaureatul special, „doar 45 sunt olimpici care participa la olimpiade internationale pe diverse discipline si care nu sunt sportivi”, a declarat pentru HotNews.ro Radu Gologan, coordonatorul lotului olimpic de matematica. Pe de alta parte, si Comitetul Olimpic si Sportiv Roman (COSR) a solicitat Autoritatii Nationale pentru Sport si Tineret (ANST) si Ministerului Educatiei sa demareze o investigatie, dupa ce la sesiunea speciala organizata pentru olimpici au participat peste 900 de candidati, desi la Centrele Nationale Olimpice pentru Pregatirea juniorilor activau doar 108 sportivi cu varsta de bacalaureat.

In replica, Ministerul Educatiei a precizat atunci ca listele cu participantii la competitiile sportive care opteaza sa sustina bacalaureatul in sesiunea speciala sunt avizate si asumate integral de catre federatiile sportive nationale.

Citeste si:

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro