Sari direct la conținut

​BAC 2013 Subiectele si baremele integrale la Limba si literatura romana – sesiunea de toamna

HotNews.ro
Subiectele de la examenul de Limba romana, Foto: edu.ro
Subiectele de la examenul de Limba romana, Foto: edu.ro

Subiectele si baremele de la examenul de Limba si literatura romana – sesiunea de toamna a Bacalaureatului 2013 – au fost publicate integral de Ministerul Educatiei. La examenul de astazi, absolventii au avut de rezolvat varianta nr. 8 de subiecte. Cerintele au fost diferentiate, astfel ca elevii de la Uman au avut alte cerinte fata de cei de la Real. Subiectul al III-lea pentru elevii de la Uman: eseu despre „relatia dintre doua personaje intr-un text dramatic studiat”. Subiectul al III-lea pentru Real si Tehnologic: eseu despre „relatia dintre doua personaje dintr-o comedie studiata”.

La Subiectul I, elevii de la Uman au avut de raspuns unor cerinte pe baza unui fragment din „Iubire magica” de Vasile Voiculescu. Elevii de la Real si Tehnologic au avut un fragment din „Budulea Taichii” de Ioan Slavici.

Subiectul al II-lea le-a cerut absolventilor de la Uman sa realizeze un text de tip argumentativ despre „utilitatea studierii literaturii universale in scoala”. Tot un text argumentativ au avut de construit si absolventii de la Real, despre „importanta comunicarii pentru succesul muncii in echipa”.

Subiectul al III-lea a avut ca cerinta pentru Uman redactarea unui eseu de doua – trei pagini in care sa fie prezentata „relatia dintre doua personaje intr-un text dramatic studiat”. Absolventii de la Real au avut ca cerinta redactarea unui eseu in care sa prezinte „relatia dintre doua personaje dintr-o comedie studiata.”

Subiectele integrale la Limba si literatura romana – profilurile Umanist si Pedagogic

Subiectele de la examenul de Limba si literatura romana – BAC 2013 Sesiunea de toamna

Filiera teoretica – Profilul umanist; Filiera vocationala – Profilul pedagogic

VARIANTA 8

  • Toate subiectele sunt obligatorii. Se acorda 10 puncte din oficiu.
  • Timpul de lucru efectiv este de 3 ore.

SUBIECTUL I (30 de puncte)

Citeste urmatorul text:

Am suit asa ceasuri intregi, sugrumati in acest defileu spart in stanci de navalele primordiale. Numai o curea albastra deasupra noastra insemna ca acolo e cerul.

Cand si unde, drumul rasufla mai slobod […]: ne opream sa admiram primitivitatea peisagiului, arhaismul geologic, grandioasa nuditate a coclaurilor rudimentare, fara o floare, fara o iarba. Uriasele rasturnari si rostogoliri, ingramadirile elementare coborau de-a dreptul din potop, marturii ale giganticelor chinuri telurice.

Drum lung si istovitor. A trebuit sa ne imprietenim cu calauza, care a tras tot timpul cu urechea la ce vorbeam, probleme de folclor. Asa ca, pe langa cele ce va fi fost aflat de la primar, omul s-a incredintat ca suntem niste targoveti de treaba. S-a minunat numai ca in loc sa invartim alt negot, umblam dupa cantece si ne tinem de basme si vraji.

– De-alde astea sunt berechet la noi in sat, pe la muieri si babe. Merinde nu se prea gasesc. Streinii urca rar sa-si caute intre fetele noastre sotii, ca sunt tare mandre. Si zambi din ochi catre noi. Nu cumva va este a insuratoare? Si ne masura cantarindu-ne cu privirile.

Am izbutit pana la urma sa-i spulberam toate banuielile si indoiala. S-a invoit chiar sa ne gazduiasca la el, cat vom vrea sa stam. Partida era castigata.

Il chema Ion. Ion Onisor. Ne da casa mare de sus, cu doua odai curate si gatite, care tot stau degeaba. El locuia in cuhne*, iar vara mai mult pe afara.

Am aflat cu acest prilej ca-i murise nevasta. Trei fete instreinate erau maritate in satele bogate de jos. Baiatul cel mare i se prapadise pe front. Altul, insurat, facea armata in oras, departe. Ramasese singur, numai cu nora-sa, de care nu se arata multumit. Dar avea s-o puie sa faca mancare si sa vaza de noi.

Vorbeam urcand si gafaind. […] Gheata se sparsese si omul sta deschis in fata noastra. Seara, cand am poposit in batatura lui Onisor si i-am pus in palma carausia si arvuna* din chirie, nu mai eram niste streini banuiti, ci oaspeti buni, carora gazda le deschidea nu numai casa si inima, ci si barierele tinutului.

(Vasile Voiculescu, Iubire magica)

*cuhne – cuhnie, cuhnii, s. f. (Reg.) Bucatarie

*arvuna – s.f. (Pop.) Acont

Redacteaza, pe foaia de examen, raspunsul la fiecare dintre urmatoarele cerinte cu privire la text:

1. Numeste cate un sinonim neologic pentru sensul din text al cuvintelor: istovitor si calauza.2 puncte

2. Explica rolul virgulelor in secventa: ne opream sa admiram primitivitatea peisagiului, arhaismul geologic, grandioasa nuditate a coclaurilor rudimentare.2 puncte

3. Construieste un enunt in care sa ilustrezi sensul conotativ al cuvantului cantec. 2 puncte

4. Mentioneaza tipul de perspectiva narativa din textul dat. 4 puncte

5. Precizeaza doua motive literare identificate in textul dat. 4 puncte

6. Selecteaza doua secvente din text care fixeaza dimensiunea temporala. 4 puncte

7. Prezinta valoarea expresiva, in textul dat, a verbelor la timpul imperfect. 4 puncte

8. Ilustreaza, cu exemple din text, doua trasaturi ale genului epic. 4 puncte

9. Comenteaza, in 60 – 100 de cuvinte (sase – zece randuri), urmatoarea secventa din textul dat: Gheata se sparsese si omul sta deschis in fata noastra. Seara, cand am poposit in batatura lui Onisor si i-am pus in palma carausia si arvuna* din chirie, nu mai eram niste streini banuiti, ci oaspeti buni, carora gazda le deschidea nu numai casa si inima, ci si barierele tinutului. 4 puncte

SUBIECTUL al II-lea (30 de puncte)

Scrie un text de tip argumentativ de 150 – 300 de cuvinte (15 – 30 de randuri) despre utilitatea studierii literaturii universale in scoala.

In elaborarea textului de tip argumentativ, trebuie:

– sa respecti structura discursului de tip argumentativ: formularea ideilor in scris, utilizarea mijloacelor lingvistice adecvate exprimarii unei aprecieri; 8 puncte

– sa ai continutul adecvat argumentarii pe o tema data: formularea ipotezei/a propriei opinii fata de problematica pusa in discutie, enuntarea si dezvoltarea corespunzatoare a doua argumente adecvate ipotezei, formularea unei concluzii pertinente; 16 puncte

– sa respecti normele limbii literare (registrul stilistic adecvat, normele de exprimare, de ortografie si de punctuatie) si limitele de spatiu indicate. 6 puncte

SUBIECTUL al III-lea (30 de puncte)

Redacteaza un eseu de 600 – 900 de cuvinte (doua – trei pagini), in care sa prezinti relatia dintre doua personaje intr-un text dramatic studiat.

In elaborarea eseului, vei avea in vedere urmatoarele repere:

– prezentarea statutului social, psihologic, moral etc. al fiecaruia dintre personajele alese din textul dramatic studiat;

– evidentierea, prin doua episoade/citate/secvente comentate, a modului in care evolueaza relatia dintre cele doua personaje;

– ilustrarea a patru elemente de structura si de limbaj ale textului dramatic studiat, semnificative pentru analiza relatiei dintre cele doua personaje (de exemplu: actiune, conflict dramatic, relatii temporale si spatiale, modalitati de caracterizare a personajelor, registre stilistice, limbajul personajelor, notatiile autorului etc.);

– sustinerea unei opinii despre modul in care o idee sau tema textului dramatic studiat se reflecta in evolutia relatiei dintre cele doua personaje.

Nota!

Ordinea integrarii reperelor in cuprinsul eseului este la alegere.

Pentru continutul eseului vei primi 16 puncte (cate 4 puncte pentru fiecare cerinta/reper).

Pentru redactarea eseului vei primi 14 puncte (organizarea ideilor in scris – 3 puncte; abilitati de analiza si de argumentare – 3 puncte; utilizarea limbii literare – 2 puncte; ortografia – 2 puncte; punctuatia – 2 puncte; asezarea in pagina, lizibilitatea – 1 punct; incadrarea in limitele de spatiu indicate – 1 punct).

In vederea acordarii punctajului pentru redactare, eseul trebuie sa aiba minimum 600 de cuvinte (doua pagini) si sa dezvolte subiectul propus.

Baremul de notare – profilurile Umanist si Pedagogic

Subiectul la Limba si literatura romana – profilul Real, filierele Tehnologica si Vocationala

Subiectele de la examenul de Limba si literatura romana – BAC 2013 Sesiunea de toamna

„Filiera teoretica – Profilul real; Filiera tehnologica;

Filiera vocationala – Toate profilurile (cu exceptia profilului pedagogic)

VARIANTA 8

  • Toate subiectele sunt obligatorii. Se acorda 10 puncte din oficiu.
  • Timpul de lucru efectiv este de 3 ore.

SUBIECTUL I (30 de puncte)

Citeste urmatorul text:

De-mi parea bine?

Dar se-ntelege ca-mi parea bine.

Cand mi-l aduc aminte pe dansul, mi se desfasoara inaintea ochilor intreaga lume a tineretelor, cu toate farmecele ei, acuma perdute pentru totdeauna; si niciunul dintre noi toti, care impreuna am trecut prin acea lume, nu poate sa se gandeasca la tineretele sale fara ca sa-i treaca, asezat, retras si intotdeauna intelept, Budulea Taichii pe dinaintea ochilor, pentru ca Budulea nu era numai al Taichii, ci si al nostru al tuturora.

Mie, indeosebi, mi se cuvenea oarecare intaietate la imparteala parerilor de bine, pentru ca eu il stiam inca din copilarie si eram prieten chiar si cu Budulea cel batran. […]

Intorcandu-ma acasa dupa cele dintai ceasuri petrecute la scoala, sufletul imi era plin de minunatiile ce vazusem. Inchipuirea mea de copil era prea slaba spre a putea aduna atata sumedenie de copii la un loc, si toti acesti copii, pe care ii vazusem acum in aievea, sedeau tacuti, nemiscati si cu ochii tintiti la invatator: imi era ca si cand m-as fi intors din alta lume, si cand maica ma intreba ce-am vazut la scoala, in uimirea mea nu stiam sa-i spun altceva decat c-am vazut pe Hutu lui Budulea plimbandu-se […] si ca acum nu-l mai cheama Hutu, ci Mihail Budulea, ca pe taica-sau cel cu cimpoile.

[…] iara de aici inainte, mergand la scoala, el trecea totdeauna si ma lua si pe mine.

Pus fiind astfel sub ocrotirea celui mai strasnic dintre ‘cenzorii’ din scoala, nu ma mai temeam de nimeni si de nimic.

Stiam, afara de aceasta, ca si eu trebuie sa ma fac odata ca Hutu, si pentru aceasta ii prindeam apucaturile si, inainte de toate, din copil neastamparat ce eram, ma facui un baiat asezat si intelept ca dansul. […] Mergeam dar totdeauna cu el, de el ascultam totdeauna si la dansul cautam scapare cand eram napastuit.

(Ioan Slavici, Budulea Taichii)

Redacteaza, pe foaia de examen, raspunsul la fiecare dintre urmatoarele cerinte cu privire la text:

1. Numeste cate un sinonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor: stiam si uimirea. 2 puncte

2. Explica rolul cratimei in secventa: Dar se-ntelege.2 puncte

3. Construieste un enunt in care sa folosesti o locutiune/expresie care sa contina substantivul lume. 2 puncte

4. Mentioneaza tipul de perspectiva narativa din textul dat. 4 puncte

5. Precizeaza doua motive literare identificate in textul dat. 4 puncte

6. Selecteaza doua secvente din text care fixeaza dimensiunea temporala. 4 puncte

7. Prezinta rolul verbelor la timpul imperfect din textul dat. 4 puncte

8. Ilustreaza, cu exemple din text, doua trasaturi ale genului epic. 4 puncte

9. Comenteaza, in 60 – 100 de cuvinte (sase – zece randuri), urmatoarea secventa din text:

De-mi parea bine?

Dar se-ntelege ca-mi parea bine.

Cand mi-l aduc aminte pe dansul, mi se desfasoara inaintea ochilor intreaga lume a tineretelor, cu toate farmecele ei, acuma perdute pentru totdeauna; si niciunul dintre noi toti, care impreuna am trecut prin acea lume, nu poate sa se gandeasca la tineretele sale fara ca sa-i treaca, asezat, retras si intotdeauna intelept, Budulea Taichii pe dinaintea ochilor, pentru ca Budulea nu era numai al Taichii, ci si al nostru al tuturora.4 puncte

SUBIECTUL al II-lea (30 de puncte)

Scrie un text de tip argumentativ de 150 – 300 de cuvinte (15 – 30 de randuri) despre importanta comunicarii pentru succesul muncii in echipa.

In elaborarea textului de tip argumentativ, trebuie:

– sa respecti structura discursului de tip argumentativ: formularea ideilor in scris, utilizarea mijloacelor lingvistice adecvate exprimarii unei aprecieri; 8 puncte

– sa ai continutul adecvat argumentarii pe o tema data: formularea ipotezei/a propriei opinii fata de problematica pusa in discutie, enuntarea si dezvoltarea corespunzatoare a doua argumente adecvate ipotezei, formularea unei concluzii pertinente; 16 puncte

– sa respecti normele limbii literare (registrul stilistic adecvat, normele de exprimare, de ortografie si de punctuatie) si limitele de spatiu indicate. 6 puncte

SUBIECTUL al III-lea (30 de puncte)

Redacteaza un eseu de 600 – 900 de cuvinte (doua – trei pagini), in care sa prezinti relatia dintre doua personaje dintr-o comedie studiata.

In elaborarea eseului, vei avea in vedere urmatoarele repere:

– prezentarea statutului social, psihologic, moral etc. al fiecaruia dintre personajele alese din comedia studiata;

– evidentierea, prin doua episoade/citate/secvente comentate, a modului in care evolueaza relatia dintre cele doua personaje;

– ilustrarea a patru elemente de structura si de limbaj ale comediei studiate, semnificative pentru analiza relatiei dintre cele doua personaje (de exemplu: actiune, conflict dramatic, relatii temporale si spatiale, modalitati de caracterizare a personajelor, registre stilistice, limbajul personajelor, notatiile autorului etc.);

– sustinerea unei opinii despre modul in care se reflecta o idee sau tema comediei studiate in evolutia relatiei dintre cele doua personaje.

Nota!

Ordinea integrarii reperelor in cuprinsul eseului este la alegere.

Pentru continutul eseului vei primi 16 puncte (cate 4 puncte pentru fiecare cerinta/reper).

Pentru redactarea eseului vei primi 14 puncte (organizarea ideilor in scris – 3 puncte; abilitati de analiza si de argumentare – 3 puncte; utilizarea limbii literare – 2 puncte; ortografia – 2 puncte; punctuatia – 2 puncte; asezarea in pagina, lizibilitatea – 1 punct; incadrarea in limitele de spatiu indicate – 1 punct).

In vederea acordarii punctajului pentru redactare, eseul trebuie sa aiba minimum 600 de cuvinte (doua pagini) si sa dezvolte subiectul propus.

Baremul la Limba si literatura romana – Real

Marea noutate pe care a adus-o bacalaureatul de anul acesta, modificare ce se aplica si la sesiunea de toamna a BAC-ului 2013, este diferentierea subiectelor pentru elevii de la Tehnologic. Elevii de la filiera Tehnologica – cu cele mai slabe rezultate la BAC in ultimii ani – vor avea subiecte diferite de ale celorlalti elevi la Matematica, Fizica si Chimie.

  • Si la examenul scris de Limba Romana absolventii au avut subiecte diferite: elevii de la profilul Real si cei de la filierele Tehnologica si Vocationala au avut de rezolvat subiecte diferite la examenul de Limba si literatura romana fata de absolventii de la profilurile Umanist si Pedagogic. Diplomele de Bacalaureat au ramas, insa, la fel ca anii trecuti.

Aceasta modificare a fost facuta de anul trecut, prin schimbarea programelor de examen, dar nu a fost comunicata decat odata cu debutul sesiunii pentru olimpici a Bacalaureatului.

Calendar Bacalaureat 2013 – sesiunea de toamna

15-19 iulie 2013Inscrierea candidatilor la a doua sesiune de examen

19-20 august 2013Evaluarea competentelor lingvistice de comunicare orala in limba romana – proba A

19-21 august 2013Evaluarea competentelor lingvistice de comunicare orala in limba materna – proba B

20-21 august 2013Evaluarea competentelor lingvistice intr-o limba de circulatie internationala – proba C

22-23 august 2013Evaluarea competentelor digitale – proba D

26 august 2013Limba si literatura romana – proba E)a) – proba scrisa

27 august 2013Limba si literatura materna – proba E)b) – proba scrisa

28 august 2013Proba obligatorie a profilului – proba E)c) – proba scrisa

30 august 2013 Proba la alegere a profilului si specializarii – proba E)d) – proba scrisa

2 septembrie 2013Afisarea rezultatelor (pana la ora 12:00) si depunerea contestatiilor (orele 12:00 – 16:00)

3-4 septembrie 2013 Rezolvarea contestatiilor

5 septembrie 2013Afisarea rezultatelor finale

Citeste si:

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro