Sari direct la conținut

Batalia operatorilor mobili: doi la bal, doi la spital

Cotidianul

Statistic, un roman din doi este posesor de celular. Competitia in telefonia mobila este strinsa. Doua companii isi disputa primul loc. Celelalte doua si-l impart pe ultimul. Lupta continua pe toate fronturile.

Numarul utilizatorilor de telefoane mobile depaseste zece milioane. Cinci milioane au numar de Orange. Celelalte cinci milioane raspund la Connex. E drept, operatori sint patru. La capitolul „si altii” figureaza Zapp, cu 300.000 de utilizatori, si Cosmorom, cu nici 100.000.

Publicitate fara efect

Atit Zapp cit si Cosmorom au cheltuit milioane de dolari pe campanii promotionale. De asemenea, au introdus, in premiera, multe servicii si facilitati noi, incercind sa micsoreze distanta fata de liderii pluto-nului. Cu toate acestea, clientii s-au lipit tot de operatorii mari.

Dincolo de publicitatea agresiva, de discounturi sau de facilitati, argumentul final al abonatului, atunci cind trebuie sa aleaga, este surprinzator de simplu: „Ma abonez la reteaua in care am mai multi cunoscuti”.

10 centi pentru concurenta

Comportamentul consumatorului se bazeaza pe un calcul legitim de cost. Convorbirile in retea sint mai ieftine. Paradoxal, insa, acestea aduc un profit mai mare pentru operator decit cele efectuate de abonatii proprii catre alte retele. Motivul il reprezinta o componenta de cost putin vizibila pentru consumator.

Componenta se numeste tarif de interconectare si este stabilita de Autoritatea Nationala de Reglementare in Comunicatii. Practic, pentru fiecare apel intre retele diferite, initiatorul apelului plateste 10 centi in contul operatorului la care este abonat destinatarul. De exemplu, in cazul unei convorbiri Connex-Orange taxata cu 15 centi pe minut, 10 centi intra in contul Orange.

Connex se alege doar cu cinci centi. In schimb, in cazul unei convorbiri in retea taxata cu 10 centi operatorul pastreaza toti banii.

Banii se muta dintr-un buzunar in altul

In cazul tarifelor mici, operatorii pot inregistra chiar pierderi pe partea de interconectare. Cu toate acestea, reprezentantii celor doua com-panii mari au declarat in repetate rinduri ca sustin mentinerea tarifelor de interconectare la un nivel ridicat. Explicatia nu este greu de gasit. In bilanturile contabile, cheltuielile cu interconectarea sint compensate de veniturile din interconectare.

Practic, banii se plimba de la un operator la altul fara a afecta in mod semnificativ situatiile financiare. Pentru operatorii mici, insa, efectul este ca nu le ramine nici un argument de pret prin care sa-si convinga clientii.

„Tarife nejustificat de ridicate”

Situatia este reflectata chiar intr-o nota de fundamentare emisa de ANRC.

„In ultimii ani, atit Comisia Europeana cit si autoritatile de reglementare din statele membre UE au manifestat un interes din ce in ce mai mare fata de comportamentul pe piata al operatorilor de retele publice de telefonie mobila si, indeosebi, in ceea ce priveste nivelul tarifelor de terminare a apelurilor in retelele mobile.

Astfel, majoritatea autoritatilor de reglementare au concluzionat ca aceste tarife sint nejustificat de ridicate in comparatie cu costurile aferente si au cautat modalitati de interventie in scopul eliminarii acestei stari de fapt determinate de absenta concurentei efective pe piata.”

Interconectarea se negociaza

Totusi, ANRC a ezitat pina acum sa reduca semnificativ tarifele de interconectare. In ultimii trei ani, acestea au scazut cu numai doi centi. Fostul presedinte al autoritatii a fost eliberat insa din functie in urma cu o saptamina, iar o sursa din cadrul institutiei ne-a spus ca problema tarifelor de interconectare este „in curs de negociere”.

Mai scump „dus” decit „intors”

Situatia este aproape hazlie atunci cind vine vorba de Romtelecom. Operatorul incaseaza doar 2,55 eurocenti (aproximativ 3 centi) pentru apelurile terminate in reteaua sa. Practic, desi solicitarea retelei este identica, un apel de pe mobil pe fix este cu 7 centi mai ieftin decit unul de pe fix pe mobil.

„Speram ca ANRC sa stabileasca aceste tarife cit mai aproape de costurile reale ale operatorilor mobili la fel ca si in cazul interconectarii de la mobil la fix”, comenteaza Romtelecom.

Doi dolari incasati pentru unul cheltuit

La sfirsitul anului trecut, Mobifon (proprietarul retelei Connex) a inregistrat o cifra de afaceri de 686 de milioane de dolari si un profit operational de 335 de milioane de dolari. Practic, opera-torul a incasat de doua ori mai mult decit a cheltuit. Connex este cea mai profitabila afacere a consortiului TIW Canada, societate aflata in dificultate financiara.

Orange a avut venituri de 780 de milioane de dolari si cheltuieli de 420 de milioane. Si in acest caz profitul ajunge la jumatate din cifra de afaceri.

La un moment dat oficialii Orange spuneau ca nu inteleg de ce fac atitia bani in Romania. Telemobil, operatorul retelei Zapp, a reusit, in premiera, anul trecut, sa isi acopere cheltuielile, cu incasari de 94 de milioane de dolari. Reteaua Cosmorom, in schimb, a ramas cu pierderi inca de la infiintare.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro