Sari direct la conținut

Business Report: Bogdan Baltazar: Daca as avea bani, i-as plasa in lei, dolari si in obligatiuni americane; Fara emotii despre venirea si plecarea investitorilor straini; Ce apartament isi permite un roman cu salariu mediu; BCR si Banca Transilvania, gata sa intre actionari la Oltchim

HotNews.ro
Business Report, Foto: Colaj foto
Business Report, Foto: Colaj foto

Fara emotii despre venirea si plecarea investitorilor straini. Decizia Nokia de a intrerupe activitatea in Romania a surprins pe multi romani, asa cum, la vremea respectiva, hotararea Nokia de a realoca aceeasi activitate din Germania in Romania a declansat proteste ale nemtilor. In cadrul dezbaterilor publice, o intrebare a revenit obsesiv: oare ce investitori straini urmeaza sa mai plece din Romania? De cele mai multe ori, raspunsurile au fost emotionale. Consider ca putem da un raspuns concludent, daca analizam natura avantajului competitiv pe care il are in vedere orice decizie de a investi in Romania. In masura in care reusim sa identificam acest avantaj competitiv, atunci putem trage concluzii cu privire la durabilitatea lui in timp si, implicit, la venirea si plecarea unui investitor strain din Romania. Punctul de plecare il constituie structura stocului de investitii straine in Romania, la finele anului 2009, in suma de 50 miliarde euro (BNR, Raport privind investitiile straine directe in Romania, in anul 2009), scrie Bursa.ro.

Ce apartament isi permite un roman cu salariu mediu. Apartamentele noi din Bucuresti nu se adreseaza familiilor cu salarii medii. Este concluzia la care au ajuns dezvoltatorii care au pe piata astfel de locuinte, chiar daca Bucurestiul se plaseaza pe locul doi, la nivel regional, intr-un top al accesibilitatii spatiilor locative. Daca si-ar cheltui tot salariul adunat intr-un an, un roman cu venituri medii ar putea sa isi achizitioneze 5,8 metri patrati dintr-un apartament nou din Bucuresti, cu 2,7 metri patrati mai mult decat in perioada de maxim a pietei rezidentiale, respectiv martie 2008. La nivel regional, bucurestenii se plaseaza pe locul doi intr-un top al accesibilitatii apartamentelor noi, dupa locuitorii Budapestei, care isi pot cumpara 6,9 metri patrati din salariul pe un an. „In acest moment, locuintele noi de pe piata nu se adreseaza familiilor cu venituri medii. Pentru aceasta categorie ar trebui sa existe optiunea inchirierii. Vedem ca, in prezent, asteptarile si veniturile nu conduc oamenii spre achizitie, tocmai de aceea nu se vand locuintele noi”, a declarat Cristian Tudor, director in cadrul Comnord, companie de constructii controlata de omul de afaceri Sorin Creteanu, anunta Capital.ro.

Criza anvelopelor de iarna. De cand si cu cat s-ar putea scumpi cauciucurile de sezon. Jumatate din parcul de autoutilitare din Romania ar putea ramane fara anvelope de iarna, din cauza actualei crize de anvelope de iarna pentru acest tip de vehicule, potrivit estimarilor unor distribuitori de anvelope. „In prezent este o criza de anvelope pentru autoutilitare usoare, cu masa sub 3,5 tone, precum Dacia Papuc, Fiat Doblo, Renault Transit, Ford Transit si altele, inclusiv pentru microbuzele de transport de calatori gen Maxi Taxi si dubite”, a declarat pentru gandul Denis Dutescu, sef service in cadrul Binar Impex, unul dintre cei mai mari distribuitori de anvelope. Legislatia care intra in vigoare de la 1 noiembrie prevede dotarea cu anvelope de iarna si a autovehiculelor cu 3,5 tone care circula pe portiunile de drum cu zapada, gheata sau polei, informeaza Gandul.

Turnat in Romania. Drumul minune: ieftin si fara gropi. Un institut privat din Petrosani a venit cu o alternativa la drumurile de asfalt. Rolul de liant al compusilor petrolieri este luat de polimeri. Cateva sosele din Romania au fost realizate astfel. De doi ani, pe o strada din Valea Jiului, masinile circula pe un drum ciudat, care nu are nimic in comun cu celelate sosele din tara. In compozitie sa nu exista nici urma de bitum. De fapt, nu gasim niciun produs petrolier. Drumul de testari experimentale de pe strada Valomir, orasul Uricani, a fost dat in exploatare in septembrie 2009. In ultimii doi ani, soseaua nu a avut nevoie de lucrari de mentenanta, desi au trecut iernile si lucrarile de deszapezire aferente peste ea. Un calcul comparativ a aratat ca drumul cu polimer costa cu 40% mai putin decat asfaltul clasic. Ciudatul carosabil este rezultatul uneia dintre cele mai pretioase 20 inventii si inovatii romanesti de dupa 1989 si a primit medalia de aur la targul international de inventii de la Geneva. Patentul a fost expertizat de Organizatia Mondiala de Proprietatea Intelectuala si evaluat la 120 de milioane de euro, scrie EVZ.

Tun la Banca Agricola: patron si bancher, cinci ani dupa gratii. Omul de afaceri Dan Tartaga si fostul director al Bancii Agricole Brasov, Nicolae Piscu, au fost condamnati pentru un credit fals. Omul de afaceri brasovean Dan Mihai Tartaga (50 de ani), patronul fabricii de zahar din Bod, a fost condamnat definitiv de justitia din Alba la cinci ani de inchisoare, dupa ce in 1999 a luat cu acte false, in numele societatii pe care o conducea, un credit de 1,2 milioane de lei (12 miliarde de lei vechi). Acuzatiile care i s-au adus au fost de complicitate la abuz in serviciu contra intereselor publice in forma calificata. Sentinta a fost pronuntata la 20 octombrie, la noua ani de cand a inceput judecarea cauzei. Tot cinci ani de inchisoare a incasat si Nicolae Piscu, fost director al Bancii Agricole Brasov, pentru abuz in serviciu contra intereselor publice. El este cel care a inchis ochii si a aprobat acordarea creditului in baza unor acte falsificate, anunta Adevarul.

Bogdan Baltazar: Daca as avea bani, i-as plasa in lei, dolari si in obligatiuni americane. Economistul Bogdan Baltazar spune ca daca ar avea multi bani i-ar tine o parte in lei si in dolari americani: in lei din patriotism si in dolari din ratiuni economice clare. Fostul presedinte al BRD crede ca economiile pot fi pastrate cel mai bine in dolari si in obligatiuni ale statului american. In acelasi timp, Baltazar nu se asteapta la o criza majora in urmatoarea perioada, dar ia in considerare „suisuri si coborasuri” care vor afecta Romania. Din punctul de vedere al economistului, tara este sensibila la socurile venite din afara, dar nu este excesiv de dependenta de exterior si in cazul unei mari crize s-ar descurca fiindca este „destul de autocentrata”. Integral in Romania Libera.

Maserati a inregistrat numele Cinqueporte. Conform presei italiene, Maserati a depus numele Cinqueporte la oficiul de inregistrare a proprietatii intelectuale din peninsula. Fara indoiala, numele va fi folosit la unul din viitoarele modele Maserati. Intrebarea care se pune acum este: la care? Acest nume a mai fost folosit in urma cu trei ani, cand cei de la Studio Torino au prezentat un Maserati Quattroporte „break”, sub numele Cinqueporte. A fost doar un unicat despre care s-a spus, la acea vrerme, ca nu i-a impresionat pe cei de la Maserati. Cele mai mari sanse de a purta numele Cinqueporte le are, daca ar fi sa ne luam dupa speculatiile presei, viitorul SUV Maserati. El este prefigurat de conceptul Kubang, prezentat luna trecuta, la Salonul de la Frankfurt. Asadar, Kubang, Cinqueporte sau alt nume? De urmarit, scrie 24auto.ro.

BCR si Banca Transilvania, gata sa intre actionari la Oltchim. Doua banci ar putea sa intre in actionariatul „Oltchim” Ramnicu Valcea (simbol OLT), prin conversia datoriilor combinatului in actiuni. Banca Comerciala Romana si Banca Transilvania s-au declarat interesate in realizarea conversiei datoriilor in titluri OLT, potrivit unui comunicat transmis, ieri, de Ministerul Economiei, in urma unei intalniri intre ministrul Ion Ariton si presedintii celor doua institutii, Dominic Bruyn-seels si Horia Ciorcila. „In paralel, se asteapta decizia Comisiei Europene referitoare la procesul de conversie”, mai precizeaza comunicatul. Actiunile „Oltchim” au incheiat sedinta de ieri cu o crestere de aproape 15%, limita maxima admisa de variatie, la 1,064 lei, dupa alte patru zile de aprecieri spectaculoase. Pe parcursul anului, titlurile OLT au fost marcate de o volatililate ridicata, pe fondul scandalului dintre managementul societatii si PCC SE, care are o detinere minoritara. In luna iunie, titlurile OLT ajunsesera la 2,04 lei/unitate, au coborat, in decurs de cateva zile, la 1,16 lei, pentru a urca la inceputul lui iulie la 2,211 lei, maximul anului, anunta Bursa.ro.

Cine este bancherul roman care se va alatura in scurt timp echipei de economisti de la J.P. Morgan. Nicolaie-Alexandru Chidesciuc, 35 de ani, care este de patru ani economist-sef al ING Romania, se va alatura in scurt timp echipei de economisti a renumitei institutii financiare J.P. Morgan. Chidesciuc, va ocupa functia de vice-presedinte, care pe plan local ar avea echivalentul unei functii de sub-director, in cadrul departamentului de cercetare al J.P. Morgan. Inainte de a fi recrutat de catre ING Romania Chidesciuc a lucrat timp de sase ani in cadrul Bancii Nationale a Romaniei (BNR), cea mai mare perioada fiind petrecuta in cadrul departamentului de Studii, informeaza Gandul.

Bancile din Europa de Est raman orfane. Pentru a indeplini noile conditii de capitalizare, marile banci din Europa ar putea lasa fara bani subsidiarele est-europene. Strategia de recapitalizare a bancilor europene pentru consolidarea intregului sistem incepe cu stangul. Desi planul nu a fost finalizat inca, pietele par din ce in ce mai speriate de noile reguli, bancherii protesteaza, se vorbeste despre nationalizari si salvari de urgenta, iar pietele mai mici, in curs de dezvoltare (in special cele din Europa de Est) risca sa-si vada sistemele bancare „secate”, scrie Adevarul.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro