Sari direct la conținut

Business Report: Fizicienii nostri deslusesc "Particula lui Dumnezeu"; 4,7 milioane de tone de marfa transportate pe Dunare in primul trimestru; Inca un gigant ar putea fugi din haosul romanesc; Avertisment de la Bruxelles: dezastru cu fondurile UE; "Emotiile" bancilor in creditarea sistemului energetic

HotNews.ro
BUSINESS REPORT, Foto: Colaj foto
BUSINESS REPORT, Foto: Colaj foto

Fizicienii nostri deslusesc „Particula lui Dumnezeu”. Doua echipe de cercetare (CMS si ATLAS) din cadrul Organizatiei Europene pentru Cercetare Nucleara (CERN) au anuntat, pe 4 iulie, dupa studii separate, descoperirea unei noi particule, poreclita, in presa, „particula lui Dumnezeu”. Este vorba despre un bozon (n.r. unul dintre cele doua tipuri de particule elementare) cu masa si caracteristici similare particulei care lipsea din Modelul Standard al fizicii cuantice (n.r. teoria care inglobeaza trei dintre fortele fundamentale, ce mediaza dinamica cunoscuta a particulelor elementare) – Bozonul Higgs – la un nivel de certitudine de 5 sigma (n.r. termenul descrie ca sunt doar 0,000057% sanse ca descoperirea sa fie o intamplare). Expresia”Particula lui Dumnezeu” este puternic dispretuit de catre fizicieni, care cred despre el ca este grandios si ca induce in eroare. Referirea de „Particula lui Dumnezeu” este folosita de catre media, in urma titlului lucrarii de stiinta populara a lui Leon Lederman, privind fizica particulelor: „Particula lui Dumnezeu: Daca Universul este raspunsul, care este intrebarea?”. Cu ajutorul bozonului Higgs se explica mecanismul care detaliaza, la randul lui, de ce particulele au masa, mergandu-se inapoi la intelegerea Universului, a materiei, scrie Bursa.ro.

4,7 milioane de tone de marfa transportate pe Dunare in primul trimestru. O cantitate de 4,738 milioane de tone de marfuri a fost transportata pe Dunare in primul trimestru din 2012, conform statisticilor Ministerului Transporturilor. Din aceasta, 2,078 milioane de tone de marfuri au fost transportate pe plan national si 1,601 milioane de tone international, restul reprezentand tranzit. Pe canalele navigabile au fost transportate 2,278 milioane tone de marfuri. Numarul total de nave care au tranzitat prin canalele navigabile romanesti s-a ridicat la 3.802, din care 1.673 straine. In ceea ce priveste pasagerii, in primele trei luni din 2012 au fost transportate pe Dunare 13.000 de persoane, parcursul acestora fiind de 653.000 de pasageri pe kilometru. Dunarea are pe teritoriul romanesc o lungime de 1.075 de kilometri, lungimea bratelor fiind de 524 de kilometri, anunta Finantistii.

Inca un gigant ar putea fugi din haosul romanesc. Oficialii Eureko au aratat pentru Capital ca actionarul majoritar analizeaza inclusiv posibilitatea de a vinde portofoliul sau o parte a portofoliului de clienti pe care Il detine In Romania. Una dintre cauze o reprezinta impredictibilitatea legislativa. Ceea ce incepuse sa se contureze ca zvon inca de acum aproape un an incepe sa devina realitate. Gigantul olandez Eureko, cu afaceri de peste 20 de miliarde de euro la nivel global, ar putea vinde integral sau partial afacerea din Romania in viitorul apropiat. Directorul adjunct al Eureko Romania, Alexandru Leondari, a vorbit, in exclusivitate pentru Capital, despre posibilitatea ca actionarul majoritar sa ia o astfel de masura. „Noi am cautat sa identificam oportunitati in piata. Aceste oportunitati sunt si ele variate. De la eficientizare pana la, inclusiv, oportunitati de piata care pot insemna achizitionarea de companii sau, eventual, preluarea unei parti din business de catre alta companie. Au existat discutii strategice care sunt in plan cu strategia grupului. Sunt discutii, dar inca nu se poate spune cu certitudine care va fi evolutia sau ce se intampla in urmatoarea perioada”, ne-a spus Leondari, informeaza Capital.ro.

Cele mai rapide 10 masini ale anului viitor. Desi abia am trecut de jumatatea lui 2012, impatimitii de motoare se gandesc deja la ce va urma anul viitor. In timp ce unii sunt interesati de detalii precum preturi, consumul de combustibil sau durata de functionare, altii vor sa stie un singur lucru: cat de rapide sunt aceste masini? In continuare, avem o lista cu cele mai rapide 10 masini ale anului 2013, intocmita de Karl Brauer, director si redactor-sef al totalcarscore.com, conform cnbc.com. Ferrari 458 Italia. Viteza maxima: 323,5 km/h; Motor: 562 CP 4.5L V 8; Pret: 229.825 dolari. Ferrari a inceput ca producator de masini de curse, insa, dupa 20 de ani, a trecut si la productia de masini de uz larg. „Toata tehnologia incorporata in aceste masini sport exotice se datoreaza experientei pe care Ferrari o are in fabricarea de masini de curse, asa cum se poate vedea concret si in modelul 458, in sistemul sau hidraulic avansat si in suspenii, ca sa nu mai vorbim de viteza sa maxima de 201 mile/ora”, spune Brauer, scrie Money.ro.

Avertisment de la Bruxelles: dezastru cu fondurile UE. Romania risca intreruperea platilor pe cinci programe operationale pentru ca rateaza planul convenit cu Executivul european prin care trebuia sa faca dovada gestionarii banilor nerambursabili. Capacitatea administrativa este „extrem de slaba”, deficientele in sistemul de control si management sunt mari, administratia publica a Romaniei este in acest moment „paralizata” din cauza conflictelor interne, „nu exista progrese suficiente” pentru pregatirea Romaniei pentru viitorul buget al UE si, drept consecinta, suspendarea/intreruperea platilor pe fonduri UE nerambursabile destinata acestei tari este extrem de probabila. Acestea sunt constatarile echipelor de audit ale Comisiei Europene si avertismentele transmise de directori ai unor departamente-cheie din aceasta institutie, anunta Adevarul.

„Emotiile” bancilor in creditarea sistemului energetic. Transelectrica pare sa fie, pana la aceasta data, singura companie din sistemul nos-tru energetic, care a avut probleme in relatia cu bancile finantatoare, dupa intrarea Hidroelectrica in insolventa. Societatea s-a confruntat cu un comportament emotiv al bancilor cu care a incheiat doua contracte de imprumut, fix cand Hidroelectrica a intrat, oficial, in Insolventa. Noroc ca oficialii Trans-electrica negociasera deja conditiile imprumuturilor la momentul insolventei Hidroelectrica. Dar asta nu i-a impiedicat pe bancheri sa „bombane” ca „daca ar fi stiut, altele ar fi fost conditiile”. Contractele de credit s-au incheiat cu bine, sustin cei de la Transelectrica. Conducerile Complexului Energetic Oltenia, Electrica si Nuclearelectrica ne-au spus ca insolventa Hidroelectrica nu le-a afectat relatiile cu bancile creditoare si ca nu au exis-tat cazuri in care institutiile finantatoare sa fi refuzat sa le acorde credite din acest motiv. Oficialii Transgaz si Romgaz nu ne-au dat declaratii pe aceasta tema deoarece sunt in asa numita „perioada restrictionata”, inainte de vanzarea pe bursa a unor pachete minoritare de actiuni, in care nu ofera informatii. Aceste doua companii si-au derulat mare parte din investitii cu fonduri proprii in ultimii ani, informeaza Bursa.ro.

Fondurile mutuale au crescut cu 4,31% in jumatate de an, fata de 5,5% in intreg 2011. Indicele Fondurilor Mutuale care arata evolutia unitatilor de fond ale fondurilor deschise de investitii, a crescut cu 0,36% in ultima saptamana si cu 4,31% de la inceputul acestui an, dupa o crestere de 5,5% in 2011. Conform datelor casei de brokeraj Intercapital Invest, dintre fondurile monetare cel mai mult au crescut Raiffeisen Monetar – 3,62% si Certinvest Tezaur – 3,41%, iar dintre fondurile de obligatiuni Certinvest Obligatiuni – 3,64% si BCR Obligatiuni – 3,52%. La fondurile diversificate, cele mai mari aprecieri le-au consemnat Raiffeisen Benefit – 9,91% si BRD Diverso – 8,1%, in timp ce Certinvest Short Fund a scazut cu 54,55%, iar Oportunitati Nationale cu 1,84%. La fondurile de actiuni, performerele au fost Certinvest BET-FI Index – 19,57%, Raiffeisen Prosper – 14,63%, Certinvest XT Index – 10,74%, in timp ce Active Dinamic a scazut cu 8,1%, iar Omnivest – cu 5,57%, scrie Finantistii.ro.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro