Sari direct la conținut

Business Report: Taxa de prima inmatriculare, tinuta in frau de criza; Valentin Ilie, Coldwell Banker: "Piata locuintelor va iesi din criza in 2012"; Vinul romanesc, gata sa cucereasca piata chineza

HotNews.ro
Business Report, Foto: Colaj foto
Business Report, Foto: Colaj foto

Masinile de colectie din garajul romanilor: cati proprietari mai au un Aro, o Lada sau un Trabant. Cota „de piata” a marcilor Aro, Lada, Wartburg, Moskvich, Trabant si Volga a scazut in ultimii trei ani la aproape 1,6% din totalul parcului national, respectiv in jur de 66.000 de masini, potrivit Directiei Regim Permise si Inmatriculare a Vehiculelor (DRCPIV). Inainte de 1989 aceste marci reprezentau un simbol al bogatiei, foarte putini romani avand posibilitatea sa achizitioneze un astfel de automobil, in conditiile in care acestea erau echivalentul modelelor de top ale marcilor Audi, Mercedes-Benz, BMW, Porsche sau Bentley din prezent. Spre exemplu, din totalul productiei Aro, mai bine de doua treimi erau exportate, clientii din Romania fiind nevoiti sa ofere „atentii” care depaseau chiar si de doua ori pretul masinii, in timp ce pentru un Trabant nou livrat din fosta Republica Democrata Germana se astepta chiar si 18 ani, parintii inscriind copiii la nastere pe lista de asteptare. In prezent, in conditiile in care numai prin programul „Rabla” au fost casate in acest an aproape 180.000 de masini mai vechi de 20 de ani, parcul marcilor „de colectie” este in scadere. Daca in 2008 erau in circulatie aproape 88.200 de astfel de automobile, echivalentul a aproape 2,3% din parcul national de atunci, anul trecut ponderea acestora a scazut la 1,8% sau 77.800 de masini, pentru ca in trimestrul trei din acest an sa ajunga la 66.500 de unitati, scrie ZF.ro.

Valentin Ilie, Coldwell Banker: „Piata locuintelor va iesi din criza in 2012”. Anul trecut, Coldwell Banker (CB) a rupt lantul si a reusit sa ia fata, financiar vorbind, unor nume extrem de cunoscute pe piata consultantei imobiliare, precum Colliers, Cushman & Wakefield sau DTZ Echinox, cu o cifra de afaceri de 3,7 milioane de euro, pe o piata imobiliara care suferea si sufera din greu din cauza crizei interne, provocate de specula agresiva si investitiile fara sens. Peste criza din imobiliare s-a suprapus si recesiunea si criza economica in general, rezultatul fiind vanzarile in scadere masiva, cererea rahitica, si, evident, preturile care incep sa se apropie usor de valori mai normale, raportat la puterea de cumparare si starea de spirit a publicului. „Piata imobiliara autohtona a fost in 2010 si este in continuare plina de contraste. In ceea ce priveste segmentul rezidential, numarul tranzactiilor este foarte mic. Programul Prima Casa mergea bine, dar dupa anuntarea masurilor de austeritate (n. red. cresterea TVA, diminuarea salariilor din sectorul public cu 25%), piata a intrat pe scadere. Acum si-a mai revenit. Pe de alta parte, situatia este foarte dinamica in ceea ce priveste executarile silite. In ceea ce priveste tranzactiile de investitii, acestea lipsesc, dar macar sunt investitori care cerceteaza piata. Spre deosebire de inceputul crizei, au aparut si continua sa apara produse interesante pentru o tranzactie de investitie”, spune Valentin Ilie, CEO al Coldwell Banker, anunta Business Cover.

Ce profit au BMW, Audi si Mercedes-Benz la fiecare masina vanduta. Bayerische Motoren Werke (BMW), cel mai mare producator de masini de lux din lume, are un profit mai mic pentru fiecare automobil vandut, in comparatie cu Audi si Mercedes-Benz. BMW, constructorul bavarez de automobile, a avut anul acesta un profit de 2.300 de euro per autovehicul vandut, conform Bloomberg. Audi a avut un profit de 2.346 de eruo, iar Mercedes-Benz a castigat 3.395 de euro, potrivit lui Ferdinand Dudenhoeffer, director al Centrului pentru Cercetari Automotive din cadrul Universitatii Duisburg-Essen. BMW a inregistrat in trimestrul trei o margine de profit operational de 8,1%, in timp ce Mercedes si Audi au avut 9,5%, respectiv 11%. Rezultatele inregistrate de BMW arata ca, desi constructorul bavarez este cel mai mare producator de masini de lux din lume, acesta nu se poate compara inca cu rivalii sai traditionali, informeaza Capital.ro.

Costul din umbra al energiei nucleare. Problema depozitarii definitive a deseurilor radioactive produse de Centrala Nuclearo-electrica Cernavoda, care asigura peste 18% din totalul de energie a tarii, urmeaza sa fie solutionata cu o investitie publica de 200 de milioane de euro, dupa 18 ani de studii de specialitate. Un depozit gigant de suprafata (pentru deseurile slab si mediu active ale CNE Cernavoda) urmeaza sa fie construit in comuna constanteana Saligny, pe o suprafata de 66 de hectare de teren, din care 22 de hectare reprezinta constructia la sol, conform datelor Agentiei Nucleare pentru Deseuri Radioactive (ANDR), remise la solicitarea redactiei. Investitiei de la Saligny, estimata la 200 de milioane euro, i se adauga o alta, intr-un depozit geologic de mare adancime, in care vor fi depozitate deseurile inalt active, respectiv combustibilul nuclear uzat la productia de energie. Deseurile de la Cernavoda sunt pastrate, momentan, in depozite intermediare pe amplasamentul centralei, dar nevoia de constructie a unor depozite permanente a devenit una stringenta, atat din ratiuni de mediu, cat si in contextul proiectului de largire a capacitatii de productie a centralei, cu doua noi reactoare (n.r. Unitatile 3si 4), scrie Bursa.ro.

Taxa de prima inmatriculare, tinuta in frau de criza. Cei care vor cumpara o masina adusa din afara ar putea plati, din 2011, o taxa de inmatriculare putin mai mare. Criza a inmuiat avantul autoritatilor, care vorbeau, in vara, despre cresteri mari. Autoritatile vor sa impuna plata taxei de prima inmatriculare si pentru autovehiculele mai noi, putin poluante. Astfel, de anul viitor, si cei care isi vor cumpara o masina Euro 5 vor scoate din buzunar bani pentru plata taxei de imatriculare. Ce-i drept, vor achita o taxa „mica”, promite ministrul mediului, Laszlo Borbely. Autoritatile s-au mai inmuiat si in cazul masinilor vechi, care polueaza mai mult, adica Euro 2 si Euro 3, si spun ca, din cauza recesiunii, nu vor mari cu mult valoarea taxei de prima inmatriculare. Asta, desi la mijlocul anului anuntau ca taxa auto pentru masinile vechi va creste chiar cu cateva sute de euro, anunta EVZ.

Apartamentele din Bucuresti s-au ieftinit cu 3% in octombrie. Locuintele din Capitala continua sa se ieftineasca usor de la o luna la alta, iar reducerile se simt mai ales in cazul preturilor maxime ale proprietatilor, potrivit analistilor companiei de consultanta imobiliara Coldwell Banker Affiliates of Romania. „Cei care scot acum proprietati la vanzare au in general asteptari mai mici in ceea ce priveste preturile pe care le pot obtine. Astfel, preturile maxime care se solicitau pentru garsonierele sau apartamentele cu doua camere din anumite zone au inregistrat scaderi in ultima luna”, a declarat Alexandru Pricop, managing partner al Coldwell Banker Banu Manta. De exemplu, garsonierele din cartierul Militari s-au ieftinit cu aproximativ 3% din septembrie pana in octombrie, de la un pret maxim de 46.500 de euro la 45.000 de euro. Tot cu 3% au coborat si preturile apartamentelor cu doua camere din zona Crangasi, de la 62.000 de euro la 60.000 de euro. Se pot gasi si apartamente mai ieftine, in functie de cartier si de confort. In octombrie, garsonierele din Militari au fost scoase la vanzare cu preturi cuprinse intre 36.000 de euro si 45.000 de euro, aproape de nivelul din zona Mosilor, de 38.000 – 45.000 de euro, informeaza Gandul.

Pretul petrolului a urcat la cel mai ridicat nivel din ultimele sase luni. Pretul petrolului a urcat miercuri la peste 85 dolari pe baril, acesta fiind cel mai ridicat nivel din ultimele sase luni, potrivit unor date privind scaderea stocurilor de titei in SUA si inaintea anuntului Rezervei Federale americane privind politica monetara. Varful de 85,04 dolari pe baril a fost atins. La ora 11:55 GMT petrolul era cotat in crestere cu 1,02 dolari, la 84,92 dolari pe baril. Pretul petrolului Brent, de referinta la bursa din Londra, a urcat cu 1,1 dolari, la 86,51 dolari pe baril. Asteptarile ca Fed sa anunte o noua runda de stimulente monetare, la ora 18:15 GMT mentin presiunile asupra dolarului, ceea ce favorizeaza aprecierea cotatiilor pe bursele de marfuri, scrie Adevarul.

Ecologistii nu se mai tem de eoliene. Cele mai importante ONG-uri specializate in protectia mediului s-au intrunit la Tulcea pentru a atrage atentia autoritatilor locale in privinta agresarii ariilor protejate Natura 2000. Noua strategie a ecologistilor nu mai cuprinde doar protestul public fata de proiectele care distrug habitatele, ci punerea la dispozitia investitorilor si a autoritatilor locale a unor studii care arata ca proiectul incriminat se poate realiza, in conditii de securitate ecologica, intr-o zona apropiata. Expertii SOR si ai Eco Pontica au prezentat cazuri concrete de parcuri eoliene de pe teritoriul judetului Tulcea care pot fi reamplasate in perimetre considerate fara impact asupra mediului, anunta Romania Libera.

Vinul romanesc, gata sa cucereasca piata chineza. Producatorii romani de vinuri se reorienteaza catre China, sperand ca aceasta piata le va aduce cel mai mare profit in urmatorii trei ani, informeaza agentia China Noua. Piata chineza este cea mai mare din Asia, iar potentialul ei de crestere este foarte mare, fapt dovedit si de atentia pe care i-o acorda toti jucatorii importanti, de la producatori auto la viticultori. Panciu, Cotnari, Dealul Bujorului, Tohani sau Nicoresti se numara printre producatorii care cred ca vor putea obtine profit dupa intrarea pe piata din China. Primul test a fost realizat in 2009, cand viticultorii romani au participat la un targ de profil. Ulterior, s-au realizat si primele livrari, mai ales ca rezultatele studiilor de piata realizate de unii dintre cei mai mari producatori romani au fost mult mai bune decat se asteptau acestia: piata chineza poate ”absorbi” circa 91 de milioane de litri de vin sau 121,4 milioane de sticle de vin. Insa, pentru ca exporturile de vin catre China sa devina o afacere importanta si poate chiar cel mai important segment al agriculturii romanesti, este nevoie de construirea unui terminal la Galati, mai scrie agentia Noua China. De asemenea, vor fi construite si depozite pentru vinul romanesc. Investitia se va cifra la circa 50 de milioane de euro, informeaza EVZ.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro