Sari direct la conținut

Camera de Comert Romano-Germana critica dur modificarea legii educatiei: O forma suplimentara de invatamant profesional va produce confuzie

HotNews.ro
Admiterea in invatamantul profesional 2014, Foto: alegetidrumul.ro
Admiterea in invatamantul profesional 2014, Foto: alegetidrumul.ro

Camera de Comert Romano-Germana reactioneaza la ordonanta de urgenta prin care Guvernul Ponta a modificat legea educatiei si avertizeaza ca „mentinerea invatamantului profesional introdus in 2012, cu modificarile ulterioare, ar trebui sa ramana unica forma de formare profesionala in cadrul invatamantului initial”. In OUG care protejeaza plagiatorii, un alt articol introduce in lege „forma de pregatire profesionala organizata in sistem dual”, pe model german, care in fapt exista deja de doi ani, dar este reglementata prin ordin de ministru. „Introducerea unei forme suplimentare de invatamant profesional va produce confuzie”, sustine Camera de Comert Romano-Germana.

  • Reactia Camerei de Comert Romano-Germane vine dupa ce Guvernul Ponta a modificat legea educatiei si a introdus „reglementarea formei de pregatire profesionala organizata in sistem dual” pe model german. Executivul a argumentat ca „in absenta aparitiei in regim de urgenta a acestor reglementari, implementarea sistemului va fi imposibila pentru anul scolar 2015-2016”. Detalii aici
  • Precizam ca invatamantul profesional dual a fost introdus inca din 2012 de fostul ministru Daniel Funeriu, care a reglementat forma de invatamant prin Ordin de ministru. Cea mai cunoscuta scoala profesionala in regim dual este Scoala Profesionala Germana Kronstadt din Brasov care functioneaza deja de 2 ani de zile si vara aceasta a iesit de pe bancile scolilor profesionale din Romania prima generatie de absolventi de invatamant profesional de scurta durata.

Camera de Comert si Industrie Romano-Germana sustine intr-un comunicat remis HotNews.ro „de-a lungul timpului, ca voce unitara a investitorilor germani care au identificat o lipsa majora de personal calificat in Romania, am sustinut cu tarie introducerea unui sistem de invatamant profesional care sa asigure pe termen lung forta de munca bine calificata necesara pe piata muncii. Consideram insa ca introducerea invatamantului dual prin OUG 94/29.12.2014 incetineste dezvoltarea alerta de pana acum a unui invatamant profesional calitativ si sustenabil„.

Introducerea unei forme suplimentare de invatamant profesional dupa doar 2 ani si jumatate de la reinstituirea invatamantului profesional ca atare va produce confuzie atat in randul agentilor economici, cat si in randul elevilor si al parintilor. In ultimul timp, invatamantul profesional a inceput sa devina atractiv si sa trezeasca tot mai mult interes atat in randul tinerilor cat si al companiilor. Introducand invatamantul dual ca o forma de invatamant profesional care la prima vedere nu se deosebeste foarte mult de cel introdus la inceputul anului 2012, partilor implicate le va fi greu sa deosebeasca cele doua forme de invatamant, sa le inteleaga corect, sa faca diferenta si sa aleaga forma cea mai potrivita„, avertizeaza Camera de Comert si Industrie Romano-Germana.

Investitorii germani considera ca „mentinerea invatamantului profesional introdus in 2012, cu modificarile ulterioare, ar trebui sa ramana unica forma de formare profesionala in cadrul invatamantului initial„.

Acestia sustin ca „eforturile factorilor decizionali ar trebui concentrate in directia promovarii si imbunatatirii acestei forme de invatamant si nu inspre introducerea unei noi forme de invatamant, care produce deruta si nesiguranta in randul celor implicati, companii, parinti, elevi. In invatamantul profesional mai sunt multe de facut si dorim sa amintim doar cateva aspecte care trebuie avute in vedere: adaptarea standardelor si programelor de pregatire la nivelul si nevoile pietei muncii, stabilirea cifrelor de scolarizare in functie de cererea agentilor economici, dezvoltarea unui sistem de monitorizare a calitatii formarii atat in scoli, cat si in cadrul companiilor, dotarea scolilor pentru a asigura un transferul de cunostinte cat mai practic, organizarea examinarilor finale la nivel national, cu subiecte unice, care sa asigure mentinerea unor standarde de calitate inalte„.

Citeste si:

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro