Sari direct la conținut

Ce vor invata copiii de clasa a III-a la Educatie financiara? Povestea unei materii care a fost introdusa in invatamantul primar si programa scolara integrala

HotNews.ro
Manualul Educatie Financiara, Foto: Hotnews
Manualul Educatie Financiara, Foto: Hotnews

Ce este un cont, cum se foloseste un card, ce este un P.O.S – sunt cateva dintre notiunile pe care elevii din invatamantul primar le vor invata incepand din septembrie in scoala, la disciplina optionala „Educatie financiara”. Ministrul Educatiei a aprobat in urma cu doua zile programa scolara pentru aceasta disciplina, care va fi predata la clasele a III-a, a IV-a. Ligia Georgescu Golosoiu, consilier in BNR si realizator al programei, a povestit pentru HotNews.ro cum s-a luptat din 2007 pentru a introduce aceasta materie in scoli. „Atragerea copiilor de la sate si din micile orase este cea mai mare provocare, pentru ca de aici va veni o inteligenta pe care nici nu o banuim acum”, a declarat aceasta pentru HotNews.ro.

  • UPDATE Si organizatia Junior Achievement a comunicat HotNews.ro ca are manuale de educatie financiara, primul realizat in urma cu 5 ani fiind destinat elevilor de liceu, si ca pana in prezent 13.100 elevi din primar au ales optionalul pe care il deruleaza
  • Incepand din Clasa Pregatitoare si pana in clasa a IV-a, elevii pot avea maximum o singura disciplina optionala pe an de studiu.

Ministerul Educatiei Nationale (MEN) a anuntat pe 26 august ca ministrul Remus Pricopie a aprobat, prin Ordin de Ministru, implementarea programei scolare pentru disciplina optionala „Educatie financiara”. Din anul scolar 2013-2014, programa scolara poate fi utilizata ca oferta centrala de curriculum la decizia scolii, informa MEN printr-un comunicat de presa. Ulterior, Institutul de Stiinte ale Educatiei a publicat continutul programei scolare. „Educatie financiara” este o disciplina optionala pentru clasele a III-a si/sau a IV-a, proiectata pentru 1 ora pe saptamana. Materia poate fi studiata fie pe durata unui singur an scolar (clasa a III-a sau a IV-a), fie pe durata a doi ani scolari.

Ligia Georgescu Golosoiu, consilier BNR, doctor in economie si coordonator al grupului de lucru care a realizat programa scolara Educatie Financiara: De unde stim ca nu din aceste clase se vor ridica varfurile de care avem nevoie?

Ligia Golosoiu

Ligia Golosoiu

Foto: ligiagolosoiu.ro

Ligia Georgescu Golosoiu – consilier in Banca Nationala a Romaniei (BNR), doctor in economie si coordonator al grupului de lucru care a realizat programa scolara Educatie Financiara – a declarat ca este cea care a pus bazele proiectului „Educatie financiara in scoli” inca din 2007. Contactata de HotNews.ro, Ligia Georgescu Golosoiu a afirmat ca in martie anul acesta Consiliul de Administratie al Bancii Nationale a Romaniei a aprobat proiectul „Educatie financiara” si a decis sa sustina financiar implementarea lui in invatamantul primar.

Cine poate preda materia Educatie financiara?

Orice invatator sau profesor de scoala primara poate preda materia optionala „Educatie financiara”, a explicat pentru HotNews.ro Ligia Golosoiu. Potrivit acesteia, invatatorii au la dispozitie, gratuit, un ghid al invatatorului, care cuprinde planificarea orelor pentru 1 sau 2 ani de predare a acestei materii, fise de evaluare specifice invatatorilor, precum si un CD cu lectiile predate care foloseste ca animatie personaje din manualul pentru elevi si care poate fi utilizat si la clasa.

Manualele sunt gratuite

Fiecare elev care a optat pentru aceasta disciplina va primi gratuit manualul, impreuna cu caietul elevului, numite „Educatie financiara – Banii pe intelesul copiilor”, a declarat coordonatorul grupului de lucru care a realizat programa scolara aprobata de MEN. Aceasta a explicat ca Banca Nationala a Romaniei „a inteles necesitatea educarii tinerei generatii si a viitorilor consumatori inca de la varste fragede si a asigurat financiar acoperirea a peste 7.500 de seturi de carti (manualul, caietului elevului, respectiv ghidul pentru cadre didactice)”, restul de seturi fiind acoperit din sponsorizari facute de unele banci. Aceste manuale au fost publicate la Editura Explorator din Ploiesti, specializata in elaborarea manualelor scolare si a unor reviste precum Cutezatorii si Luminita.

Caietul elevului

Caietul elevului

Foto: Hotnews

Cum se alege un optional?

Din luna februarie pana in luna iunie, in functie de scoala si de inspectorat, se fac sedinte cu parintii. In cadrul acestor sedinte, invatatorul prezinta oferta optionalelor pe care elevii le pot studia anul scolar urmator, iar parintii aleg prin vot disciplinele pe care doresc ca elevii sa le urmeze. Se alege optionalul cu voturile cele mai multe prin consemnarea intr-un proces verbal, dupa care se instiinteaza inspectoratul scolar, a explicat pentru HotNews.ro coordonatorul grupului de lucru care a realizat programa scolara „Educatie financiara”.

Cati elevi vor studia din septembrie Educatia financiara?

Pana in prezent, pentru anul scolar 2013-2014, materia optionala „Educatie financiara” a fost aleasa de 10.500 de parinti pentru elevii lor, in proiectul sustinut de BNR. „Eu am reusit sa strang 10.500 de copii de clasa a III-a si a IV-a, cu 500 de cadre didactice, care o sa invete la clasa incepand din septembrie Educatie financiara. Dar vor mai fi sedinte cu parintii si in luna septembrie si cred ca anul acesta vor fi in jur de 12.000 de elevi care vor studia la clasa Educatie financiara”, a declarat aceasta.

Golosoiu a precizat ca, din experienta de pana acum, elevii care au facut „Educatie financiara” la clasa a III-a au ales optionalul si in clasa a IV-a.

Ligia Georgescu Golosoiu este cea care a conceput manualul de Educatie financiara prin care sa le explice copiilor notiunile financiare de baza si sustine ca s-a luptat pentru introducerea in scoli a acestei discipline inca din 2007. „Ideea transmiterii noii generatii a unor notiuni de baza din domeniul financiar s-a infiripat dupa ce am participat la o emisiune cu copii despre bani si banci”. Vazand ca elevii vor sa stie cat mai multe, pun intrebari si sunt curiosi sa cunoasca istoria banilor, Golosoiu a cautat pe piata carti care sa le transmita copiilor aceste notiuni de baza. Vidul de informatie din aceasta zona a determinat-o sa conceapa cartea de Educatie financiara care se adreseaza copiilor din primele clase scolare.

„Intr-o prima etapa am cautat carti de povesti, pentru a-mi da seama cum trebuie conceput un astfel de manual”, a povestit consilierul BNR, care provine dintr-o familie care uneste pasiunea pedagogica cu cea pentru finante: mama a fost invatatoare, iar tatal – director al filialei BNR la Turnu-Magurele.

„Anii trecuti am pilotat singura acest proiect, intai in trei clase din Bucuresti. Apoi s-a mai extins la o clasa din Oradea, a mai urmat o alta clasa din Bihor si incet-incet profesorii si parintii au inceput sa auda despre aceasta disciplina”, a povestit aceasta pentru HotNews.ro.

Fragment Caietul elevului

Fragment din Caietul elevului

Foto: Hotnews

„La inceput m-a sustinut foarte puternic familia. Au fost langa mine la orice lansare si m-au sprijinit astfel incat sa nu abandonez proiectul. Acum am scos si o revista – Educatie financiara pe intelesul tuturor – in care diseminez modul de abordare si de implementare a proiectului Educatie financiara in scolile din tara noastra. Aceasta revista se adreseaza elevilor, dascalilor, inspectorilor scolari, parintilor, dar si altor autoritati implicate in vederea aplicarii bunei practici in domeniu. Incepand cu numarul 2 al revistei voi avea un foileton in care prezint personalitatile culturii romanesti (bancnota de 1 leu in care tratam personalitatea lui Nicolae Iorga si elementele de siguranta ale bancnotei, precum si personalitatile care au ocupat functia de guvernator in Banca Nationala a Romaniei de-a lungul timpului)”, a explicat consilierul BNR.

Vazand aceste rezultate, „Ministerul Educatiei a fost incurajat sa aprobe in 2012 prima oara programa scolara Educatie financiara, iar pe baza ei am pilotat optionalul la 1.173 de copii si 44 de cadre didactice din 10 judete si Bucuresti”, a continuat Golosoiu. Coordonatorul grupului de lucru care a realizat programa scolara a spus ca anul trecut au fost profesori si copii care au solicitat ca in saptamana „Scoala Altfel” sa viziteze Palatul CEC, Muzeul Bancii Nationale a Romaniei, Monetaria statului sau alte banci, sa vada cu ochii lor ce se intampla intr-o banca.

Ghidul invatatorului

Ghidul invatatorului

Foto: Hotnews

„Urmarim sa formam un viitor consumator de produse si servicii bancare informat, care sa nu mai ajunga la banca sa intrebe ce este un cont, si in acelasi timp un potential economist care sa lucreze in banca respectiva. De unde stim ca nu din aceste clase care invata inclusiv despre intreprinzatori celebri, care au reusit in cariera lor prin munca si educatie, se vor ridica varfurile de care avem nevoie? Copiii trebuie sa cunoasca notiunile, si nu doar elevii din marile orase”, sustine Ligia Georgescu Golosoiu.

„Am pornit de la o idee si prin multa multa munca, perseverenta si rabdare am reusit sa scriu cartea de Educatie financiara, pentru ca mai apoi aceasta carte sa fie disciplina de predat in scoli.”

Organizatia Junior Achievement anunta ca a realizat manuale de educatie financiara inca de acum 5 ani

Si organizatia non-profit Junior Achievement anunta ca a dezvoltat manuale de educatie financiara si deruleaza proiecte in aceasta zona inca de acum 5 ani. Daniela Staicu, managerul de programe de educatie financiara din cadrul Junior Achievement Romania, a comunicat HotNews.ro ca „primul manual de educatie financiara in parteneriat cu Ministerul Educatiei a fost elaborat de Junior Achievement acum 5 ani si se numeste Finantele mele, este manual pentru elevii de liceu si se foloseste cu succes de peste 5 ani in Romania prin parteneriat cu Miniserul Edicatiei si BCR ERSTE, care l-a finantat si a contribuit cu peste 400 consultanti voluntari la clasa in acesti 5 ani”.

Noi insine

Noi insine

Foto: jaromania.org

Rep: In baza carei programe ati realizat primele manuale de Educatie Financiara pentru invatamantul primar si cand ati introdus in scoli prima oara aceasta disciplina?

Daniela Staicu: Programele organizatiei sunt programe de licenta ale organizatiei internationale, traduse si adaptate specificului local. Programele fiind internationale si aplicate deja de zeci de ani de organizatiile JA din cele 120 de tari membre vin cu programe si planificari (curricula; syllabus, pre si post teste). Fiecare program are programa si planificare accesibile de catre toti profesorii si depuse la dosare la inspectorate pentru avizare pentru implementare sub forma de Curriculum la decizia scolii.

JA, dupa incheierea protocolului cu Ministerul Educatiei in 2003 – semnat tot de dna. Ecaterina Andronescu – a lucrat cu echipe de profesionisti la adaptarea lor pentru a putea fi usor de implementat si integrat cu programa existenta la momentul acela pentru clasele 1- 12 de la aria curriculara Om si societate.

Primul manual de educatie financiara in parteneriat cu Ministerul Educatiei a fost elaborat de Junior Achievement acum 5 ani si se numeste Finantele mele, este manual pentru elevii de liceu si se foloseste cu succes de peste 5 ani in Romania prin parteneriat cu Miniserul Edicatiei si BCR ERSTE, care l-a finantat si a contribuit cu peste 400 consultanti voluntari la clasa in acesti 5 ani. Este un manual modern, international, adaptat pentru nevoile specifice romanilor si tiparit si distribuit gratuit elevilor, pana acum, in peste 60.000 de exemplare.

Sensul banilor

Sensul banilor

Foto: jaromania.org

Rep: Manualele respecta si noua programa anuntata pe 26 august de Ministerul Educatiei?

Daniela Staicu: Manualele pentru ciclul primar respecta noua programa de Curriculum la decizia scolii si mai mult noua programa de trunchi comun din 2013. Programa JA este mai extinsa, pentru clasele 1-12 si avind incluse mai multe activati practice si de interactiune cu comunitatea locala, atat companii cat si institutii locale. Pentru curriculum la decizia scolii in Romania exista sute de programe care au sau care toate ar trebui sa aiba curricule aprobate de inspectorate si corelate cu ce exista deocamdata la nivelul ministerului educatiei. Curricula noua de educatie financiara pentru 1-12 nu exista aprobata de catre ISE si Ministerul Educatiei decat pentru clasele a 3-a si a 4-a.

Rep: Cati elevi din invatamantul primar vor studia in anul scolar 2013-2014 aceasta disciplina, in proiectul dumneavoastra?

Daniela Staicu: 13.100 elevi (estimare pe baza baza inscrierilor pentru Curriculum la decizia scolii primite oficial de la scoli, in baza acordului de implementare incheiat de JA si institutia de invatamant respectiva (acordul de implementare este semnat de catre directorul scolii respective). Inscrierile sunt deschise pana la 1 octombrie 2013, deci este posibil ca acest numar sa fie usor mai mare.

Rep: Cine poate preda disciplina Educatie financiara din proiectul dumneavoastra?

Daniela Staicu: Orice cadru didactic poate implementa un program de educatie financiara JA deoarece continuturile programelor sunt practice, cu foarte multe exemple si instructiuni clare, insa recomandam aceste programe profesorilor de economie, educatie antreprenoriala, matematica, contabilitate, profesorilor care predau in aria curriculara Om si societate.

Fiecare program JAR cuprinde un pachet complet educational oferit gratuit cadrelor didactice si elevilor:

  • Kitul programului – materiale in versiune print si digital: ghidul profesorului, manualul elevului, auxiliare didactice
  • Pre si post-teste pentru elevi
  • Training de orientare a profesorilor in programele noastre, training per modul/program/proiect.
  • Consultanta on-site si online in implementarea programului
  • Platforma dedicata pentru inregistrare si implementare program
  • Platforma academica pentru webinarii (pentru profesori, elevi, studenti)
  • Activitati individuale, in echipa si cu familia
  • Proiect practic
  • Instrumente pentru evaluarea pe parcursul si la finalul programului
  • Certificate pentru profesorii si elevii care urmeaza programul si parcurg cu succes evaluarea

Manualele si materialele auxiliare pentru Educatie financiara din proiectul Junior Achievement:

Pentru invatamantul primar: Noi insine – Ghidul profesorului

Gimnazial: Sensul banilor – manual profesor

Liceal: Finantele mele, link manual profesor, ABCdar bancar, activitati, BaniIQ, link manual elev

„O diferenta majora in procesul educational al programelor noastre o constituie prezenta consultantilor din banci la clasa. In ultimii 10 ani, organizatia a atras cei mai importanti parteneri din mediul financiar-bancar din Romania, care prin programele de responsabilitate sociala au sprijinit formarea abilitatilor financiare ale tinerilor, atat financiar, prin sponsorizarea programelor, cat si prin participarea voluntara a consultantilor din banci si alte institutii (AXA Asigurari, Raiffeisen Bank, BCR, BCR Asigurari de Viata, BRD, Citi, ING, Bursa de Valori Bucuresti, Tradeville, VISA, Unicredit Tiriac, AlphaBank)”, a declarat Daniela Staicu. Potrivit acesteia, „anul trecut, peste 370 de consultanti din banci au participat la activitatile la clasa, lucrand la clasa cu elevi de la 6 pana la 19 ani”.

La clasa a III-a, „programul are o durata de implementare de 32 de ore (un intreg an scolar, o ora pe saptamana). Programul are o structura flexibila – contine activitati standard si activitati extinse, interdisciplinare – astfel incat profesorii il pot implementa si pe un semestru”, a sustinut Daniela Staicu.

Programa scolara „Educatie financiara” aprobata pe 26 august de Ministerul Educatiei

„Educatie financiara” este o disciplina optionala pentru clasele a III-a si/sau a IV-a, proiectata pentru 1 ora pe saptamana. Materia poate fi studiata fie pe durata unui singur an scolar (clasa a III-a sau a IV-a), fie pe durata a doi ani scolari. In cazul in care este studiata un singur an, profesorii pot selecta numai anumite continuturi ale programei pentru a le preda, in timp ce in cazul in care disciplina este aleasa la clasa pentru doi ani, profesorii vor parcurge integral programa scolara.

Programa „Educatie financiara” a fost realizata in cadrul unui grup de lucru coordonat de Ligia Georgescu Golosoiu – consilier in cadrul BNR, din care au facut parte Irina Negoita – economist institutor, director Scoala Metropolitana-ARC sector 6 Bucuresti, Corina Mohorea – profesor scoala primara la Scoala generala nr. 183, sector 1, Stela Olteanu – profesor la Liceul Marin Preda din sectorul 6.

Competentele generale pe care elevii trebuie sa le dobandeasca:

1. Cunoasterea si utilizarea unor elemente de limbaj specific domeniului financiar-bancar

2. Recunoasterea unor elemente specifice fenomenului bancar in contexte practice diferite

3. Utilizarea unor mijloace si tehnici bancare

4. Manifestarea interesului pentru economisirea si gestionarea banilor

Competente specifice care se formeaza pe parcursul unui an scolar si exemple de activitati de invatare:

1. Cunoasterea si utilizarea unor elemente de limbaj specific domeniului financiar-bancar

1.1 Identificarea unor termeni specifici domeniului financiar-bancar in contexte practice accesibile elevilor: prin utilizarea de glosare, texte, liste de cuvinte pentru intelegerea sensului unor termeni specifici

– completarea unor texte lacunare, vizand identificarea notiunilor noi dobandite

– descrierea elementelor de identificare a monedelor, a bancnotelor si a elementelor de siguranta aflate pe acestea

– exercitii de recunoastere si asociere de valuta cu zona sau tara corespunzatoare

– realizarea unor discutii, compuneri, referitoare la informatiile primite in timpul vizitelor organizate la muzee, banci, alte institutii

– construirea si rezolvarea unor rebusuri pe teme financiar-bancare

1.2 Recunoasterea unor instrumente de plata si servicii bancare

– identificarea metodelor de administrare a unui cont bancar

– descrierea elementelor de siguranta necesare unui card, respectiv carnet de cecuri

– exercitii de recunoastere si explicare a unor servicii bancare

2. Recunoasterea unor elemente specifice fenomenului bancar in contexte practice diferite

2.1 Informarea privind sistemul bancar din Romania

– dezbateri pornind de la ideea legaturii dintre locul de munca si salariu

– exercitii de identificare a rolului banilor

– descrierea evolutiei monedelor, respectiv a bancnotelor in Romania

– evidentierea rolului Monetariei Statului, a Imprimeriei Bancii Nationale a Romaniei, respectiv a Bancii Nationale a Romaniei

2.2 Identificarea situatiilor in care se realizeaza un schimb in natura (troc) sau o operatiune bancara

– identificarea situatiilor in care se poate realiza schimbul de bunuri prin mijlocirea banilor

– exemplificarea actelor de schimb in care au fost implicati

– descrierea unui schimb realizat si motivarea tranzactiei realizate

– identificarea rolului detinut intr-un schimb: vanzator/cumparator

– vizite la sediile unor sucursale bancare pentru a cunoaste direct operatiunile care se pot realiza acolo

– jocuri de tip „Monopoly”

2.3 Utilizarea operatiilor aritmetice pentru intelegerea unor tranzactii financiare simple

– transpunerea unor tranzactii financiare simple in limbaj matematic

– analizarea unor probleme cu continut financiar-bancar: identificarea si analizarea componentelor tranzactiei; identificarea operatiilor prin care se ajunge la rezolvare; identificarea formulei de calcul

– crearea de probleme simple utilizand termeni din domeniul financiar-bancar (sold, retragere, depunere, curs valutar, profit)

2.4 Identificarea costurilor si beneficiilor schimbului valutar

– exercitii de identificare a situatiilor si locurilor in care se poate realiza un schimb valutar

– joc de rol: „Plec in excursie intr-o tara straina!”

2.5 Identificarea circuitului banilor in economie

– prezentarea importantei circulatiei banilor prin crearea unor scenete

– realizarea portofoliului elevului, care sa contina referate, proiecte si fise de documentare despre imprumut/credit bancar (conditii, avantaje/dezavantaje) si despre intreprinzatori celebri si ideile lor de afaceri

3. Utilizarea unor mijloace si tehnici bancare

3.1 Identificarea unor mijloace si tehnici bancare utilizate in societatea actuala

– identificarea mijloacelor tehnice folosite in institutiile bancare (P.O.S., bancomat)

– utilizarea unui card la bancomat, P.O.S.

– jocuri de rol „La librarie”, „La banca”

3.2 Utilizarea, in situatii date, a unor mijloace si tehnici bancare

– realizarea de minimachete (banca, bancomat, card)

– folosirea bancnotelor specimen in jocurile didactice

– exersarea modului de utilizare a unui card

4. Manifestarea interesului pentru economisirea si gestionarea banilor

4.1 Analizarea situatiilor in care se pot economisi bani

– descrierea mijloacelor de economisire utilizate in familie

– realizarea unor lucrari cu tema „De ce si cum pot economisi bani?”

– identificarea de tipuri de conturi si de carduri folosite

4.2 Identificarea modalitatilor de gestionare a banilor

– experimentarea rolului de mic intreprinzator care gestioneaza o afacere prin prezentarea acesteia in fata colegilor

– realizarea unor prezentari despre intreprinzatori celebri si ideile lor de afaceri

Continuturi – clasa a III-a si/sau a IV-a

Domeniul Banii si viata oamenilor:

  • Povestea banilor: atasamentul fata de lucruri; schimbul cu lucruri (trocul); banii in schimbul lucrurilor; banii din metale pretioase; banii din hartie (biletul de banca) in locul banilor din aur
  • Moneda nationala a Romaniei: Leul (monede si bancnote romanesti folosite azi si/sau in trecut; confectionarea monedelor – Monetaria Statului si a bancnotelor – Imprimeria Bancii Nationale a Romaniei); Banca Nationala a Romaniei – tezaurul
  • Institutiile de credit: ce sunt bancile? cum au aparut bancile? operatiuni bancare; sistemul bancar din Romania
  • Moneda nationala a altor tari. Valuta si casa de schimb valutar
  • Monede etalon: dolarul american; moneda europeana (euro); cursul de schimb

Domeniul Valoarea banilor:

  • Banii se castiga: locuri de munca si meserii; salariul; ce este un antreprenor (intreprinzatori celebri, calitatile unui bun om de afaceri); idei de afaceri; cum pot sa castig bani; profitul
  • Banii se economisesc: nevoie si dorinta; de ce economisim banii; situatii in care putem economisi bani; modalitati de economisire a banilor; contul bancar de economii (libretul de economii/certificatul de depozit; soldul, dobanda, extrasul de cont)
  • Banii se investesc: ce sunt investitiile; modalitati de a investi banii

Domeniul Folosirea banilor:

  • Banii circula: a vinde si a cumpara; modalitati de plata: cardul (bancomatul, codul PIN, avantaje ale cardului, tipuri de carduri utilizate de banci), cecul (ce este un cec; cum functioneaza; cand poate fi folosit)
  • Imprumutul: de ce imprumutam bani; modalitati de imprumut; creditul bancar (ce este un credit; cum se obtine un credit bancar; avantaje/dezavantaje)

Descarca de aici continutul integral al Programei Educatie Financiara

  • Amintim ca disciplina „Educatie financiara” face parte din curriculum la decizia scolii pentru invatamantul preuniversitar. Incepand din Clasa Pregatitoare si pana in clasa a IV-a, elevii pot avea maximum o singura disciplina optionala pe an de studiu. Aceasta disciplina poate fi studiata si in programul After School

Planul cadru de invatamant pentru clasele a III-a si a IV-a

Clasa a III-a:

  • Limba si literatura romana: 5 ore/saptamana
  • Limba moderna: 2 ore/saptamana
  • Matematica: 4 ore/saptamana
  • Stiinte ale naturii: 1 ora/saptamana
  • Educatie civica: 1 ora/saptamana
  • Religie: 1 ora/saptamana
  • Educatie fizica: 2 ore/saptamana
  • Joc si miscare: 1 ora/saptamana
  • Muzica si miscare: 1 ora/saptamana
  • Arte vizuale si abilitati practice: 2 ore/saptamana
  • Numar total de ore obligatorii: 20
  • Optionale: 0-1

Clasa a IV-a:

  • Limba si literatura romana: 5 ore/saptamana
  • Limba moderna: 2 ore/saptamana
  • Matematica: 4 ore/saptamana
  • Stiinte ale naturii: 1 ora/saptamana
  • Istorie: 1 ora/saptamana
  • Geografie: 1 ora/saptamana
  • Educatie civica: 1 ora/saptamana
  • Religie: 1 ora/saptamana
  • Educatie fizica: 2 ore/saptamana
  • Joc si miscare: 1 ora/saptamana
  • Muzica si miscare: 1 ora/saptamana
  • Arte vizuale si abilitati practice: 1 ora/saptamana
  • Numar total de ore obligatorii: 21
  • Optionale: 0-1

Citeste si:

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro