Sari direct la conținut

De ce mall-ul deschis și școala închisă? Una dintre întrebările la care răspund autoritățile la capătul unor zile de decizii haotice

HotNews.ro
Parintii si scoala online, Foto: Profimedia Images / James Veysey / Shutterstock Editorial
Parintii si scoala online, Foto: Profimedia Images / James Veysey / Shutterstock Editorial

După ce ne-au spus constant că „școlile se închid ultimele”, autoritățile au decis vacanță forțată timp de două săptămâni, începând de astăzi. În timp ce elevii din învățământul de stat au rămas acasă, școlile private au rămas deschise o zi, dintr-o „eroare juridică”, iar de marți pot face cursuri online, dacă vor. Întrebări la care au răspuns autoritățile, după câteva zile de haos: De ce școlile sunt închise, dar mall-urile deschise? De ce la privat se poate online, dat la stat nu?​

  • Amintim că școala a început fizic în 13 septembrie. Una dintre reguli, regăsită într-un ordin comun al miniștrilor, era ca în localitățile cu rata de infectare de peste 6 la mie școlile să treacă în online. Această regulă a fost în vigoare jumătate de lună, până la 1 octombrie, când s-a decis printr-un nou ordin să nu se mai țină cont de incidența din localitate, după ce Bucureștiul a atins rapid acestă rată și a rămas deschis.
  • Școlile au rămas deschise, teoretic, și la rată de infectare de peste 20 la mie, însă s-au închis atunci când jumătate dintre clase erau în online din cauza unor cazuri de COVID. Mai mult, după ce s-a cerut în spațiul public ca școala să poată decide singură dacă vrea să treacă în online, ministrul Educației a ieșit să explice că acest lucru este posibil în baza acestui nou ordin comun, așa că cererile școlilor au început să curgă către inspectorate.
  • În acest timp, de la începutul anului școlar până miercuri – ziua în care președintele anunța vacanța forțată, se înregistraseră peste 16.000 de îmbolnăviri în rândul elevilor și aproape 6.000 în rândul profesorilor.

„De ce mall-uri deschise și școli închise”

Redăm întrebarea reporterului HotNews.ro și răspunsul șefului DSU:

R: De ce mall-urile sunt deschise și școlile nu? Ați spus că școlile se vor închide ultimele.

Raed Arafat:

  • Deci, așa s-a zis, s-a luat decizia de a se da vacanță la școlile publice și la acest moment oprirea prezenței fizice inclusiv la școlile private.
  • Noi am zis școlile ultimele, dar am luat măsuri foarte dure și pe părțile celelalte. Cu certificatul verde, cu limitarea accesului cu tot, doar pentru persoanele vaccinate sau trecute prin boală și în unele locuri și pentru persoanele testate. Prezența fizică la școală s-a considerat că e bine să fie limitată o perioadă de timp ca să controlăm acest val. Printre alte măsuri.

Restricțiile la care se referă secretarul de stat vizează condiționarea accesului pentru cei vaccinați sau trecuți prin boală în diverse locuri, inclusiv mall-uri (deși acest lucru a fost subiectul altui haos de reglementare), dar și măsuri mai puțin „dure”. Vezi aici lista restricțiilor și noul HG adoptat luni). În cazul bisericilor de exemplu, singura condiție este purtarea măștii de protecție.

Amintim că decizia unei vacanțe a fost anunțată miercuri seară chiar de președintele Klaus Iohannis, la capătul unei ședințe cu cei responsabili pentru a fi găsite soluții la criza sanitară: „Este evident că școlile sunt puternic afectate și prin elevii care sunt infectați, dar și prin personal – profesorii, învățătorii care se îmbolnăvesc. În mod normal, începând de luni, deci de săptămâna viitoare, de luni, ar fi vacanță pentru cei mici. S-a decis azi ca această vacanță să fie valabilă nu numai pentru ciclul primar ci și pentru gimnaziu și liceu pentru doua săptămâni. Deci începând de luni este vacanță școlară”.

De ce vacanță și nu școală online?

Când s-a decis miercuri intrarea într-o vacanță „forțată”, în loc de școală online, așa cum au cerut multe voci din sistem, întrebarea a venit firesc – de ce? Răspunsul transmis de ministrul interimar al Educației către toți jurnaliștii care întrebau a făcut referire la nevoia de „echitate” și la viteza de transfer necesară pentru predarea video.

  • „Pentru cei care întreabă de ce este preferabilă o vacanță suplimentară în loc de intrare în online, cred că sunt aceiași care nu au auzit de echitate în educatie și le răspund că din punct de vedere al vitezei de transfer minime pentru o predare online este necesar să existe minimum 100 MB/sec. Asta se întâmplă doar pentru jumătate din teritoriul României” a spus Cîmpeanu.

Într-o intervenție din acea zi la Digi24, ministrul a menționat, din nou „cele 5 condiții” necesare pentru predarea online care să fie îndeplinite simultan:

  • 1. Disponibilitatea echipamentelor
  • 2. Conectivitate generalizată – „asta excede atribuțiilor Ministerul Educației, din păcate”.

„Avem o viteză minimă necesară de 100 Megabiți pe secundă pentru a avea măcar teoretic învățarea online doar în jumătate din teritoriul țării. Subliniez – acoperirea cu internet este mai mare la nivelul țării, însă sub această viteză minimă nu se poate vorbi de conexiuni video pentru predarea online. Se pot trimite cel mult teme pe WhatsApp. Pentru toți aceia care nu înțeleg nevoia de echitate în sistemul de educație din România fac această precizare. De cele mai multe ori ne gândim că peste tot în țară avem aceeași viteză de transfer precum în București, unde avem 1 Gigabit pe secundă, lucru care nu întotdeauna ne permite cea mai bună conexiune”.

  • 3. Formarea cadrelor didactice pentru predarea online și în momentul de față doar 1 din 5 cadre didactice au beneficiat de această formare
  • 4. Conținut digital pentru toate disciplinele
  • 5. „Al cincilea lipsește cu desăvârșire” – platforme de evaluare online.

„Lucrurile s-au îmbunătățit. Nu suntem tot acolo. S-au achiziționat sute de mii de echipamente electronice – celebrele tablete. S-a lucrat în măsura în care operatorii de telefonie mobilă au reușit acest lucru la creșterea acoperirii de internet. de asemenea au fost formați profesori pentru predarea online, însă lucrurile nu pot fi făcute peste noapte”.

Este a două oară când se apelează la soluția unei vacanțe forțate. Anul trecut școlar, elevii au avut o vacanță de primăvară prelungită, din 2 aprilie până în 4 mai, iar anul școlar a fost și el prelungit în vară, astfel că s-a luat vacanța de vară pe 25 iunie (pentru elevii care nu erau clasa a opta și a XII-a).

Ministrul Educației a anunțat acum că nu susține vacanță pentru mai mult de două săptămâni, numărul maxim de zile ce pot fi recuperate fără a fi afectat calendarul examenelor de evaluare națională și bacalaureat.

Nu se știe ce va fi după aceste două săptămâni de vacanță. Nici care va fi situația epidemiologică, dar nici cum se vor recupera aceste 10 zile de școală. O decizie se va lua, spune ministrul, pe 5 noiembrie, după consultări cu părțile implicate.

Ce soluții au părinții? „Nu am răspuns în acest moment”

Vacanța de două săptămâni a fost anunțată oficial miercuri seară, de la cea mai înaltă tribună a statului – Palatul Cotroceni. Președintele Klaus Iohannis a menționat-o ca parte a planului de a încerca să stăvilească valul de îmbolnăviri, numit de unii medici „tsunami”, fiind singura măsură clară între alte restricții ce urmau să fie stabilite de guvern.

Practic, părinții au avut 4 zile la dispoziție să găsească o soluție, la capătul unei prime luni de școală și așa foarte complicate și nesigure, în care nu știau astăzi dacă mâine școala se închide din cauza unui caz COVID sau mai stă deschisă încă o zi.

Să luăm cazul unui cuplu de părinți în care ambii sunt medici. Ce soluții ar avea de astăzi, în condițiile în care, conform deciziei autorităților, medicii nu mai au voie să își ia concediu? Un caz la care autoritățile nu s-au gândit.

Sau cazul unei familii cu copii de grădiniță, în care ambii și-au consumat deja, pe rând, zilele de concediu pentru că au stat pe rând cu copiii care au rămas acasă după ce, din cauza unor cazuri de COVID, grădinițele unde merg s-au închis pe rând timp de câte 14 zile.

Cheamă bunicii să îi expună copiilor care nu pot fi vaccinați încă? Sau angajează o bonă de pe o zi pe alta, pentru două săptămâni?

Ce fac părinții în general, timp de două săptămâni?

Răspunsul lui Raed Arafat, trimis în fața jurnaliștilor să explice restricțiile impuse vineri, apoi modificate luni, la această întrebare adresată de reporterul HotNews.ro: „Aici nu am răspunsul, trebuie să revin cu el. Trebuie văzut cu Ministerul Muncii, dar la acest moment nu am cum să răspund la asta.”

Acest moment fiind luni, 25 octombrie, prima zi de vacanță, după ce Arafat fusese întrebat același lucru și vineri, fără a oferi răspuns concret.

Pentru cazul trecerii în online, Guvernul a adoptat o Ordonanță de Urgență, la începutul lunii octombrie, prin care se acordă zile libere plătite unuia dintre părinți „pe perioada stării de alertă, dar nu mai târziu de finalizarea cursurilor anului școlar 2021 – 2022, fără a se include vacanțele, în situația limitării sau suspendării activităților didactice care presupun prezența efectivă a copiilor în unitățile de învățământ și unitățile de educație timpurie antepreșcolară”.

Este vorba despre copii de până în 12 ani și se aplică doar în cazul în care locul de muncă nu permite munca de acasă, dar nu se aplică și în perioadele de vacanță. Vezi aici explicate condițiile

Jocul închis – deschis școlile private. Este sau nu discriminare?

Duminică, știrea că de fapt școlile și grădinițele particulare pot rămâne deschise, adică cu prezența fizică a copiilor, a creat un haos complet, venit după alte momente de confuzie de vineri seara. Atunci, prima versiune de ordin de ministru transmisă de ministrul Sorin Cîmpeanu prin care se stabilea vacanță la toate clasele în perioada 25.10 – 05.11 nu făcea precizarea că este doar pentru învățământul de stat. Ulterior însă, varianta finală și semnată și trimisă la Monitorul Oficial venea cu precizarea foarte importantă: vacanța doar pentru grădinițele și școlile de stat.

Motivul prezentat de ministru? „Nu am niciun temei legal” să impun vacanță școlilor private. Pentru suspendarea prezenței fizice în aceste școli private a existat o reglementare separată în decizia CNSU.

Această prevedere însă nu a fost cuprinsă în Hotărârea de Guvern publicată în Monitorul Oficial, descoperire făcută duminică, pentru care ministrul Educației a dat explicații la toate televiziunile.

Hotărârea lăsa în afara reglementărilor școlile private, astfel că ele ar fi putut funcționa ca și până acum. Neregulile juridice, așa cum le-a numit luni Arafat, au fost îndreptate printr-o nouă HG emisă luni după-amiază. Până la urmă, se închid și unitățile private, care acum au de ales, spre deosebire de școlile de stat – vacanță sau școală online?

„Nu am cum să le spun școlilor private să nu țină cursuri online dacă vor pentru că asta nu are nimic cu prevenția epidemică, nu se infectează prin calculator copilul”, a susținut luni Raed Arafat.

„Nu este discriminare, este abordare diferită”, a mai spus Arafat, legat de faptul că școlile private pot face ore online, precizând că și cei din privat pot decide să dea vacanță, având în vedere că oricum era programată vacanță pentru cei mici.

Ce spune președintele Asociației Școlilor Particulare

Am discutat astăzi și cu Christian Comșa, președintele Asociației Școlilor Particulare care spune că i-a propus ministrului Educației ca în școlile cu rată ridicată de vaccinare să se poată merge fizic.

Cum vedeți aceste decizii luate de Guvern și haosul creat în ultimele zile?

  • „Ne doream și noi predictibilitate, ca toată lumea. Dincolo de orice, și în unitățile noastre sunt părinți, copii, profesori care așteaptă de la noi răspunsuri cât mai clare.

Ați discutat cu autoritățile în această perioadă?

  • Da, am discutat cu autoritățile în această perioadă. Evident că inițial ne-au spus că există o Hotărâre a CNSU, apoi ea nu a fost transpusă și ce știți dvs din ziua de ieri, știm și noi.

Ce vor face unitățile private – școală online sau vacanță?

  • Fiecare unitate de învățământ în funcție de specificul ei , infrastructură digitală, competențe digitale va decide care este varianta cea mai bună. Noi am susținut întotdeauna că decizia să se ia la nivelul Consiliului de Administrație, inclusiv la stat. Realitatea ne-a arătat că fiecare își desfășoară activitatea într-o comunitate cu un anumit specific și nu este corect să fie de la centru o decizie.
  • Am văzut că s-a tot rostogolit acest cuvânt „discriminare” în spațiul public, dar mergând pe acest principiu ar trebui să intrăm toți în vacanță doi ani de zile, pentru că cei din rural nu au acces la online, pentru că nu au nici echipamente nici semnal. Mergând pe logica lor este discriminare, între unități de stat și ar trebui să închidem tot.
  • Este discriminare până la urmă și a celor care au respectat regulile în toată această perioadă. În unitatea pe care o coordonez, vă dau un exemplu, sunt 39 persoane angajate vaccinate din 40. De asemenea, rata de vaccinare a părinților este ridicată.
  • Chiar am discutat cu ministrul Cîmpeanu și i-am propus această soluție, în unitățile cu rată de vaccinare foarte mare – și să stabilească ei ce înseamnă mare – să participe fizic. Dacă problema este criza epidemiologică, nu văd de ce trebuie să generăm o profundă criză educațională.

Și ce v-a răspuns ministrul?

  • Că nu este de competența lui.

Cum se va proceda la unitatea dvs de învățământ?

  • Eu am luat decizia să iau o săptămână vacanță și apoi online. Am dat vacanța și la gimnaziu.”
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro