Sari direct la conținut

Evaluarea Nationala 2013, sesiunea pentru olimpici: Subiectele si baremele integrale la examenul de Limba si literatura romana

HotNews.ro
Evaluarea Nationala - Limba romana, Foto: edu.ro
Evaluarea Nationala - Limba romana, Foto: edu.ro

Absolventii claselor a VIII-a care participa la olimpiade internationale au sustinut astazi, 4 iunie, examenul de Limba si literatura romana din cadrul sesiunii speciale a Evaluarii Nationale 2013. A fost extrasa varianta 6 de subiecte, iar elevii au avut de redactat o compunere de 150-250 de cuvinte (15-25 de randuri) in care sa caracterizeze personajul „fata mosneagului” dintr-un fragment din basmul „Nu canta, baiete!”.

Ministerul Educatiei organizeaza o sesiune speciala a Evaluarii Nationale pentru absolventii claselor a VIII-a care participa la olimpiade scolare internationale, olimpiade care se desfasoara in timpul sesiunii normale a evaluarii. Anul acesta, la sesiunea speciala s-au inscris 12 elevi. Opt participa la Olimpiada Balcanica de Matematica – juniori, iar patru la Festivalul Olimpic al Tineretului European.

Descarca de mai jos subiectele si baremele la Limba si literatura romana

Subiectul la Limba si literatura romana – Evaluarea Nationala 2013 Sesiune speciala

„Varianta 6

Toate subiectele sunt obligatorii. Se acorda 10 puncte din oficiu.

Timpul de lucru efectiv este de 2 ore.

Subiectul I (42 de puncte)

Citeste, cu atentie, textul:

Azi asa, maine asa, poimaine se numeste ca-i duminica dimineata. Cine merge la sfanta biserica? Baba si cu fata-sa! Biata copila a mosneagului, urgisita si necajita, sta acasa si asa primeste porunca:

– Sa stai si sa faci mancare, nici prea rece, nici prea fierbinte! Auzi?

– Bine.

Se duc ele la sfanta slujba; fata mosneagului se urca pe cosar* si se uita. Ele cum ajung in fata pridvorului, s-apuca si ea si se duce la cei doi nucusori din gradina, rasaditi de manuta ei, rasfirati a plans, cu crengile frateste la pamant si, fiindca acolo-i sedea norocul si ajutorul ei, face: ‘Descuieti-va, nucusorilor!’ Atunci, cat ai clipi, nici eu singur nu mai stiu ce fel de lucruri scumpe au iesit de acolo: straie scumpe, cum nici la miresele imparatiei nu se afla, si trasura si cai, care nici n-or fi cum s-or povesti, ca lumea pentru ce are gura! Atata numai ca fata noastra, gatita asa de mandru, iaca intra si ea in sfanta biserica! Lumea socotea ca-i craiasa, nu de pe ici-de pe colea, ci craiasa cea mai aleasa dintre craiese! Cat despre feciorul imparatului, dumneavoastra aveti auz indeajuns si va puteti inchipui mai bine decat mine ce fel ii juca gandul: dorul nu cauta multa zabava, a pus stapanire si pe inima imparateasca – si adica de ce nu? – si sa-l arda focul de dor! Craiasa cea frumoasa insa, drept sa va spun, nu s-a uitat mult la asta: ea a luat repede nafura*, a iesit, si pana una-alta, a fost acasa – tot fata mosului, care acum facea mancare pentru baba si pentru odorul ei! […]

Si mancarea era facuta, nici prea rece si nici prea fierbinte, cum e mai bunisoara pentru izbavit de inima rea.

– Dar oaleu! – zice fata babei – tu nici nu stii una!

– Daca nu-mi spui, surioara draga!

– D-apoi tu ce mai stii! Amarnic feciorul de imparat, dar mai mandra-i craiasa ce-a venit azi la sfanta slujba!

– De! Daca eu, saraca, sed numai acasa!

(Nu canta, baiete!, basm cules de D. Furtuna)

*cosar, cosar, s.n. – (pop.) ingraditura de nuiele; magazie

*nafura, anafura, s.f. – bucatele de paine care se impart credinciosilor la sfarsitul liturghiei

A. Scrie, pe foaia de examen, raspunsul pentru fiecare dintre cerintele de mai jos:

1. Noteaza cate un sinonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor subliniate: merge, porunca, gatita. 6 puncte

2. Explica rolul virgulei in secventa: – Daca nu-mi spui, surioara draga!6 puncte

3. Selecteaza doua cuvinte/grupuri de cuvinte din text care se refera la spatiul actiunii. 6 puncte

4. Numeste doua moduri de expunere utilizate in text. 6 puncte

5. Prezinta, in 30-50 de cuvinte (3-5 randuri), semnificatia secventei: Craiasa cea frumoasa insa, drept sa va spun, nu s-a uitat mult la asta: ea a luat repede nafura, a iesit, si pana una-alta, a fost acasa – tot fata mosului, care acum facea mancare pentru baba si pentru odorul ei!6 puncte

B. Redacteaza o compunere de 150-250 de cuvinte (15-25 de randuri), in care sa caracterizezi personajul fata mosneagului din fragmentul de basm citat. 12 puncte

In compunerea ta, trebuie:

– sa precizezi doua mijloace de caracterizare a personajului ales;

– sa ilustrezi doua trasaturi ale personajului cu exemple adecvate, selectate din fragmentul citat;

– sa ai un continut adecvat cerintei;

– sa respecti limitele de spatiu indicate.

Subiectul al II-lea (36 de puncte)

Citeste, cu atentie, textul:

La Celei, pe malul nordic al Dunarii, oamenii locuiesc neintrerupt de mii de ani. Populatiei neolitice i-au luat locul dacii, care au inaltat aici una dintre cetatile lor: Sucidava. Apoi, romanii au intemeiat o asezare civila pe care imparatul Constantin cel Mare avea sa o transforme in baza militara, menita sa apere podul construit peste Dunare in anul 328. Un mileniu si jumatate de cresteri si descresteri: cucerita de huni in anul 447, cetatea renaste pe vremea imparatului Iustinian, ingenuncheaza sub atacurile avaro-slave din secolul al VI-lea, dupa care, in vremea lui Mihai Viteazul, devine un punct de rezistenta antiotomana. Pe aceste locuri s-a ridicat asezarea Celei, azi un cartier al orasului Corabia. In situl* arheologic ramas ca amintire, ziduri din calcar fosilier si caramida romana, dezvelite cu migala de catre arheologi, contureaza feluritele constructii din interiorul cetatii: termele*, mai multe locuinte, porti si turnuri … Plin de copaci, de iarba si de flori salbatice, locul are infatisarea unei gradini secrete. Dar adevarata taina se afla undeva sub pamant: asa-numita fantana secreta. Un tunel de peste 25 de metri coboara, oblic, spre un izvor aflat la 18 metri adancime.

(Mihaela Stanescu, Povestile pamantului ars, in revista Descopera)

*sit (arheologic), s.n. – asezare arheologica; loc in care se efectueaza sapaturi arheologice

*terme, s.f., pl. – bai publice la romani

A. Scrie, pe foaia de examen, raspunsul pentru fiecare dintre cerintele de mai jos:

1. Formuleaza cate un enunt in care sa precizezi urmatoarele aspecte din textul dat:

– numele unui imparat de care se leaga istoria locului descris;

– rolul cetatii Sucidava in vremea lui Mihai Viteazul. 4 puncte

2. Scrie numele autorului si titlul articolului din care este extras fragmentul dat. 4 puncte

3. Mentioneaza ce parte de vorbire este fiecare dintre cuvintele subliniate din secventa: Peaceste locuri s-a ridicat asezarea Celei, azi un cartier al orasului Corabia.4 puncte

4. Precizeaza functia sintactica a cuvintelor subliniate din secventa: […] zidurile din calcar fosilier si caramida romana, dezvelite cu migala de catre arheologi, contureazafeluritele constructii din interiorul cetatii.4 puncte

5. Transcrie fiecare propozitie din fraza urmatoare, precizand felul subordonatei: Populatiei neolitice i-au luat locul dacii, care au inaltat aici una dintre cetatile lor: Sucidava.4 puncte

6. Construieste o fraza alcatuita din doua propozitii in care sa existe o propozitie subordonata predicativa, introdusa prin conjunctia subordonatoare sa. 4 puncte

B. Redacteaza o scurta naratiune de 80-150 de cuvinte (10-15 randuri), in care sa prezinti o intamplare reala sau imaginara petrecuta in timpul unei excursii la un obiectiv istoric. 12 puncte

In compunerea ta, trebuie:

– sa relatezi o intamplare, respectand succesiunea logica a evenimentelor;

– sa precizezi doua elemente ale contextului spatio-temporal;

– sa ai un continut adecvat cerintei;

– sa respecti limitele de spatiu indicate.

Nota! Respectarea, in lucrare, a ordinii cerintelor nu este obligatorie.

Vei primi 12 puncte pentru redactarea intregii lucrari (unitatea compozitiei – 1 p.; coerenta textului – 2 p.; registrul de comunicare, stilul si vocabularul adecvate continutului – 2 p.; ortografia – 3 p.; punctuatia – 2 p.; asezarea corecta in pagina, lizibilitatea – 2 p.)”

Baremul de evaluare si de notare

Sesiunea speciala a Evaluarii Nationale 2013 se desfasoara in Bucuresti, iar miercuri, 5 iunie, se va desfasura proba scrisa la Matematica. Joi, 6 iunie, se vor afisa rezultatele. Detalii aici

Evaluarea Nationala 2013 – Calendarul sesiunii pentru toti absolventii de gimnaziu

14 iunie Incheierea cursurilor pentru clasa a VIII-a

17-19 iunie Inscrierea la Evaluarea Nationala

25 iunie Limba si literatura romana – proba scrisa

26 iunie Limba si literatura materna – proba scrisa

27 iunie Matematica – proba scrisa

29 iunie Afisarea rezultatelor (pana la ora 16)

29 iunie Depunerea contestatiilor (orele 16 – 20)

30 iunie-2 iulie Rezolvarea contestatiilor

3 iulie Afisarea rezultatelor finale dupa contestatii

Citeste si:

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro