Guvernul Nastase reintroduce Taxa Basescu
Introducerea rovinietei pentru autoturisme, microbuze, autobuze si autovehicule de transport marfa cu greutatea de pana la 3,5 tone, incepand cu anul viitor, va aduce in buzunarul Companiei de Autostrazi si Drumuri Nationale inca 400 de miliarde de lei, majorand la 1.500 de miliarde de lei suma totala a veniturilor din aplicarea acestei taxe.
Tariful de utilizare a drumurilor nationale se va aplica nediferentiat soferilor romani si celor straini, fiind calculat in functie de clasa de emisii poluante in care se incadreaza autovehiculul, respectiv durata parcursului si a stationarii in Romania.
Spre exemplu, daca propulsorul respecta normele Euro II, taxa anuala va fi de 17 euro, iar daca este conform cu Euro I, se vor achita 21 de euro. In cazul autoturismelor aflate in clasa Non Euro, rovinieta va costa 24 de euro.
Practic, incepand cu 1 ianuarie 2005, utilizatorii celor circa 3,1 milioane de autoturisme, peste 16.000 de microbuze si 26.000 de autobuze inmatriculate in Romania va trebui sa plateasca rovinieta, in caz contrar riscand amenzi usturatoare. In aceeasi situatie se vor afla si firmele sau persoanele fizice care detin autovehicule de transport marfa cu greutatea de pana la 3,5 tone.
Aplicarea acestei taxe a fost prevazuta sa se realizeze etapizat. Astfel, la 1 iulie 2002 rovinieta a devenit obligatorie pentru autovehiculele de transport marfa cu greutatea mai mare sau egala cu 12 tone, carora li s-au adaugat, la 1 ianuarie 2003, autovehiculele cu greutatea cuprinsa intre 7 si 12 tone.
De asemenea, de la inceputul acestui an, in lista platitorilor taxei de utilizare a drumurilor au intrat si utilizatorii vehiculelor de marfa cu greutatea intre 3,5 si 7 tone.
Sumele incasate din taxare vor fi utilizate pentru finantarea lucrarilor de constructie, modernizare, intretinere si reparatie a drumurilor nationale, precum si pentru garantarea si rambursarea creditelor externe si interne contractate in acest scop, afirma Ministerul Transporturilor.
Rovinieta va putea fi achitata la punctele de trecere a frontierei, la statiile Petrom, precum si la oficiile Postei Romane. „Prin introducerea taxarii accesului autovehiculelor pe drumurile nationale, ne-am aliniat directivelor europene”, sustine Aurel Petrescu, directorul economic al Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale.
„Rovinieta a ajuns sa fie un argument puternic pentru ca bancile sa ne acorde imprumuturile necesare finantarii lucrarilor la infrastructura rutiera”, adauga el. Petrescu afirma ca in acest an lucrarile la drumuri au fost finantate partial din bugetul statului, iar diferenta a fost acoperita din credite.
Prima initiativa de introducere a rovinietei ii apartine fostului ministru al transporturilor, Traian Basescu. Pana in anul 2000, taxa care i-a purtat numele a reprezentat una dintre sursele de constituire a Fondului Special al Drumurilor Publice, insa incasarea sa a dat mari batai de cap ministerului de resort.
La nivelul anului 2000, valoarea sumei fixe anuale platite de posesorii de autoturisme a fost de 100.000 de lei. Legea nr. 118/1996 privind constituirea si utilizarea Fondului Special al Drumurilor Publice si-a incetat aplicabilitatea la inceputul anului trecut. Prin Ordonanta nr.
3/2003, cotele unice aplicate asupra carburantilor auto pentru finantarea drumurilor publice au fost incluse in accizele pentru uleiuri minerale. Potrivit Ministerului Transporturilor, incepand cu anul 2003, o data cu abrogarea Legii nr. 118, nu se mai repartizeaza din accize, in mod distinct, fonduri pentru drumurile nationale sau locale.