Sari direct la conținut

Ministerul Finanțelor a pregătit CNP-ul fiscal pentru cumpărături online / Ce alte modificări fiscale conține documentul

HotNews.ro
Ministerul Finantelor, Foto: Hotnews
Ministerul Finantelor, Foto: Hotnews

Ministerul Finanțelor a pregătit legislația pentru introducerea CNP-ului fiscal pentru cumpărături online, un proiect în acest sens fiind publicat pe site-ul instituției în dezbatere publică. Acesta va purta denumirea de Număr de Identificare Digitală (NID).

Conform documentului analizat de HotNews.ro, orice persoană fizică care deține cod numeric personal poate solicita organului fiscal central alocarea unui număr de identificare digitală, atribuit în scop fiscal, care să fie utilizat la interacțiunea persoanei fizice cu sistemele digitale în care se solicită identificarea sa prin înscrierea codului numeric personal.

Proiect modificari fiscale, CNP fiscal si altele – click pentru a deschide

Nota de fundamentare spune că la solicitarea persoanei fizice, acest număr va fi comunicat fie prin utilizarea serviciului „Spațiul privat virtual” fie prin utilizarea altor mijloace de comunicare în mediu electronic (de exemplu, o aplicație pusă la dispoziția persoanei fizice pe site-ul ANAF sau pe telefon). Astfel, o persoană fizică poate alege să își dovedească identitatea în relația cu organul fiscal, utilizând acel număr de identificare digitală în scop fiscal în locul codului numeric personal.

Sistemele digitale, structura numărului de identificare digitală, precum și procedurile privind solicitarea, atribuirea și anularea acestuia se vor aproba prin ordin al președintelui ANAF.

Proiectul mai prevede faptul că odată cu solicitarea deschiderii unui cont bancar, a unui cont de plăți sau închirierea unei casete de valori, instituțiile de credit, instituțiile de plată şi instituțiile emitente de monedă electronică vor transmite organului fiscal central solicitarea de atribuire a numărului de identificare fiscală sau, după caz, a codului de înregistrare fiscală, pentru persoanele fizice nerezidente sau pentru persoanele juridice care nu deţin cod de identificare fiscală.

Pe baza datelor transmise, Ministerul Finanțelor va atribui numărul de identificare fiscală sau, după caz, codul de înregistrare fiscală, va înregistra fiscal persoana respectivă şi va comunica instituției de credit, instituției de plată sau instituției emitente de monedă electronică informația referitoare la înregistrarea fiscală în termen de 5 zile de la data solicitării atribuirii numărului de identificare fiscală sau, după caz, a codului de înregistrare fiscală.

Totodată se va emite certificatul de înregistrare fiscală, care se păstrează de către organul fiscal până la data ridicării de către contribuabil sau împuternicitul acestuia.

“În cazul în care solicitarea de atribuire a numărului de identificare fiscală sau, după caz, a codului de înregistrare fiscală se realizează prin intermediul aplicației online a ANAF, numărul de identificare fiscală sau, după caz, codul de înregistrare fiscală se comunică instituției de credit, instituției de plată sau instituției emitente de monedă electronică prin aplicația online spre a fi înregistrat în evidențele informatice ale acesteia”, se arată în proiect.

De asemenea, conform documentului o persoană nerezidentă care nu deține cod numeric personal și este subiect într-un raport juridic fiscal, va trebui să se înregistreze fiscal și să primească un număr de identificare fiscală unic pe care îl va utiliza pentru îndeplinirea obligațiilor fiscale.

Fiscul nu va mai fi obligat să audieze contribuabilul dacă a stabilit din oficiu creanțele fiscale

Conform proiectului, organul fiscal nu mai este obligat să aplice procedura de audiere a contribuabilului, respectiv cu cazul când organul fiscal urmează să aplice procedura de stabilire din oficiu a creanțelor fiscale.

O altă noutate este legată de regimul de recuperare a obligațiilor fiscale datorate de asocierile și entitățile fără personalitate juridică, în cazul radierii acestora din registrele în care au fost înregistrate. Astfel, membrii asocierilor și entităților fără personalitate juridică vor prelua obligațiile fiscale datorate de acestea, în condiţiile legii care reglementează încetarea existenţei acestor entități.

Pentru executarea silită a creanţelor fiscale datorate de o asociere fără personalitate juridică, chiar dacă există un titlu executoriu pe numele asocierii, pot fi executate silit atât bunurile mobile şi imobile ale asocierii, cât şi bunurile personale ale membrilor acesteia.

Eșalonare simplificată și pentru obligațiile cu reținere la sursă

O altă modificare vizează acordarea eșalonării la plată în formă simplificată, inclusiv pentru obligațiile fiscale cu reținere la sursã, în anumite condiții.

Condiția principală este cea achitãrii unui procent de cel puțin 15% din cuantumul obligațiilor bugetare cuprinse în certificatul de atestare fiscalã.

Reamintim că prin Ordonanța de urgențã a Guvernului nr. 20/2023 s-a eliminat posibilitatea acordãrii eșalonãrii la platã în formã simplificatã pentru obligațiile fiscale cu reținere la sursã.

Eşalonarea la plată nu se va acorda pentru obligaţiile fiscale în sumă totală mai mică de:

  • 50.000 lei, în cazul debitorilor care au calitatea de contribuabil mare;
  • 25.000 lei, în cazul debitorilor care au calitatea de contribuabil mijlociu;
  • 10.000 lei, în cazul celorlalte categorii de debitori, inclusiv persoanele fizice care desfășoară o profesie liberală sau exercită o activitate economică în mod independent;
  • 2.500 lei, în cazul debitorilor persoane fizice.

ANAF va putea face licitații on-line

Proiectul propune simplificarea principiilor de valorificare a bunurilor la licitație prin crearea cadrului legal pentru efectuarea publicitãții bunurilor prin platforme specializate, precum și pentru digitalizarea activitãții de organizare a licitațiilor prin platforma on-line.

Ministerul Finanțelor amintește că prin PNRR este finanțat un proiect de dezvoltare a unei platforme de licitații electronice, care are în vedere, pe de o parte realizarea unei mediatizări mai facile a bunurilor sechestrate de ANAF, iar pe de altã parte, de valorificare printr-o procedura transparentã și concurențialã, astfel încât prețul bunurilor valorificate să crească.

O altă noutate: În situația în care nici la a treia licitație nu se vinde bunul mobil, se organizează o nouă licitație. În acest caz bunul va fi vândut la cel mai mare preț oferit, chiar dacă acesta este inferior prețului de pornire
a licitației, dar nu mai mic decât 25% din prețul de evaluare al acestuia.

De asemenea, în situația în care nici la a treia licitație nu se vinde bunul imobil, se organizează o nouă licitație. În acest caz bunul va fi vândut la cel mai mare preț oferit, cu condiția să fie cel puțin prețul de pornire a licitației.

Taxa de adjudecare la licitație reprezintă un avans al prețului oferit de către ofertantul adjudecatar și se plătește la finalizarea licitației, cu cardul bancar, prin intermediul unui terminal POS pus la dispoziție în acest sens.

Taxa de adjudecare la licitație nu se restituie ofertantului care nu a plătit prețul în termenul prevăzut. Taxa de adjudecare la licitație care nu se restituie se face venit la bugetul de stat, cu excepția cazului în care executarea silită este organizată de organul fiscal local, caz în care taxa de adjudecare la licitație se face venit la bugetul local.

Pentru taxa de adjudecare la licitație, ofertanții pot constitui şi garanții, în condițiile legii, sub forma
scrisorii de garanție.

Ofertantul declarat câștigător este obligat să achite la finalizarea licitației o taxă de adjudecare la licitație ori să prezinte o scrisoare de garanție, reprezentând cel puțin 10% din prețul de pornire a licitației.

Micșorarea plafoanelor pentru cei care au popriri

Ministerul propune propune micșorarea plafoanelor existente în vigoare privind operațiunile de încasãri și plãți în cazul debitorilor care au înființate popriri asupra disponibilitãților bãnești, pânã la emiterea deciziei de ridicare a acesteia, având în vedere gradul scãzut de recuperare a datoriilor, ca urmare a faptului cã lichiditãțile financiare ale acestora nu se ruleazã prin conturile bancare.


În acest sens, cei care au înființate popriri bancare, efectueazã operațiunile de încasãri și plãți în numerar în urmãtoarele condiții:

-în cazul debitorului mare contribuabil pentru care s-au înființat popriri pentru obligații bugetare al cãror cuantum depãșește suma de 40.000 lei, de la persoanele prevãzute la art. 1 alin. (1) din Legea nr. 70/2015, cu modificãrile și completãrile ulterioare încaseazã în limita unui plafon zilnic total de 5.000 lei și efectueazã plãți cãtre acestea în limita unui plafon zilnic total de 5.000 lei;

-în cazul debitorului care are calitatea de contribuabil mijlociu pentru care s-au înființat popriri pentru obligații bugetare al cãror cuantum depãșește suma de 20.000 lei, de la persoanele prevãzute la art. 1 alin. (1) din Legea nr. 70/2015, cu modificãrile și completãrile ulterioare, încaseazã în limita unui plafon zilnic total de 2.500 lei și efectueazã plãți cãtre acestea în limita unui plafon zilnic total de 2.500 lei;

-în cazul celorlalte categorii de debitori, cu excepția persoanelor fizice, pentru care s-au înființat popriri pentru obligații bugetare al cãror cuantum depãșește suma de 10.000 lei, de la persoanele prevãzute la art. 1 alin. (1) din Legea nr. 70/2015, cu modificãrile și completãrile ulterioare, încaseazã în limita unui plafon zilnic total de 1.000 lei și efectueazã plãți cãtre acestea în limita unui plafon zilnic total de 1.000 lei.

Posibilitatea plății obligațiilor fiscale în conturile de venituri bugetare aferente fiecărui tip de obligație fiscală

Prin modificarea prevederilor legale referitoare la plata obligațiilor fiscale s-a propus oferirea posibilității contribuabililor/plãtitorilor de a alege modalitatea de efectuare a viramentelor pentru achitarea obligațiilor, respectiv în contul unic sau în conturile de venituri bugetare aferente fiecãrui tip de obligație fiscală.

Penalitățile de nedeclarare cresc de la 0,08% pe zi la 0,16% pe zi

Penalitatea de nedeclarare stabilită se reduce cu 75%, dacă obligaţiile fiscale principale stabilite prin decizie:

  • se sting prin plată și/sau compensare până la termenul prevăzut;
  • sunt eşalonate la plată, în condiţiile legii sau sunt stinse. În acest caz, reducerea se acordă la finalizarea eşalonării la plată.

Penalitatea de nedeclarare va fi de 0,16% pe fiecare zi, începând cu ziua imediat următoare scadenţei şi până la data stingerii sumei datorate, inclusiv, în cazul în care prejudiciul provine din obligaţii fiscale principale rezultate ca urmare a săvârşirii unei infracţiuni din Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale, cu modificările și completările ulterioare.

INTERVIURILE HotNews.ro