Sari direct la conținut

Ministrul Educatiei despre manualele digitale: Deocamdata am lansat prima licitatie, dar in functie de rezultate nu este exclus sa revenim cu un al doilea call, tot pentru clasele I si a II-a

HotNews.ro
Remus Pricopie, Foto: Agerpres
Remus Pricopie, Foto: Agerpres

“Vom aproba un prim set de manuale dupa ce se termina aceasta licitatie, dar daca in urma primei licitatii sunt manuale care au fost refuzate pentru anumite greseli, le vom da timpul necesar sa le corecteze corecteze si vor avea posibilitatea sa reaplice”, a declarat ministrul Educatiei Nationale, Remus Pricopie, in cadrul unei conferinte de presa. Referitor la manualele digitale, Pricopie a anuntat ca “deocamdata am lansat primul call. Dar in functie de rezultate nu este exclus sa revenim cu un al doilea call, tot pentru clasele I si a II-a”. Este un “sistem deschis, in care sa poti sa revii in anumite momente ale anului scolar pentru a prezenta oferta de manuale pentru anul urmator”, a precizat ministrul Educatiei.

Ministrul Educatiei Nationale, Remus Pricopie, a declarat ca acel contract pentru manuale “va arata in felul urmator: vor fi platite toate manualele comandate de scoli, ca si pana acum, insa pentru a intra in aceasta formula, varianta electronica trebuie sa fie libera pe internet, iar de platit se platesc copiile hard, copiile hartie. Asta inseamna ca pretul pe care fiecare editor il propune trebuie sa fie un pret care sa includa productia, dar si vanzarea fiecarui exemplar”.

  • Amintim ca, la finalul saptamanii trecute, Ministerul Educatiei a anuntat ca incepand cu anul scolar 2014-2015 elevii vor avea manuale noi, inclusiv digitale, la clasele I si a II-a
  • 15 aprilie 2014 este termenul la care va fi postata pe Sistemul electronic de achizitii publice (SEAP) documentatia de atribuire pentru achizitia manualelor scolare pentru clasele I si a II-a
  • 02 iunie 2014 este termenul limita pentru depunerea de catre ofertanti, la Centrul National de Evaluare si Examinare (CNEE) – din subordinea Ministerului Educatiei – a documentelor necesare procedurii de achizitie
  • 28 iulie 2014 este termenul la care vor fi comunicati castigatorii licitatiei (Detalii aici)

Pricopie a precizat ca noile reguli de realizare a manualelor stipuleaza ca daca un manual are o greseala, atunci el este refuzat. “Evident, daca are o greseala si este refuzat, poate sa revina cu manualul respectiv, dar dupa ce il corecteaza”, a continuat ministrul.

Oficialul a anuntat de asemenea ca, “daca sunt sesizate greseli in manuale sau inexactitati, manualul este retras imediat de catre Ministerul Educatiei. Aceasta regula nu exista inainte”. O alta noutate o reprezinta faptul ca “manualul nu mai primeste o aprobate nelimitata”.

“Actualele manuale au fost aprobate fara termen, de aceea avem manuale de 12 ani, de 14 ani, de noi in continuare ne invecinam cu Iugoslavia si multe alte lucruri de acest gen. Pe noua metodologie, un manual poate sa functioneze in sistem maxim 4 ani si dupa 4 ani, daca se considera ca nu sunt lucruri fundamentale care s-au schimbat – desi ma indoiesc (…) – dar daca este o situatie exceptionala, dupa o noua evaluare a manualului, se poate extinde pentru inca 2 ani”, a precizat Remus Pricopie.

Ministrul Educatiei a declarat ca “de data aceasta nu voi reveni asupra calendarului. Prin urmare, [editorii nemultumiti – n.red.] pot invoca orice”.

Pricopie a precizat ca a fost intrebat daca Ministerul va achizitiona tablete si ca raspunsul sau este “nu”. “Am spus ‘nu’ anul trecut, spun ‘nu’ si anul acesta, ‘nu’ deocamdata. Nu are rost sa bagam milioane de euro in tablete acum, cand noi deocamdata nu am vazut manualele digitale”, a explicat oficialul. Potrivit acestuia, “ne vom asigura ca in clasele I si clasele a II-a vom avea un calculator si un videoproiector pentru ca in aceasta prima faza manualele digitale vor fi folosite in clasa. Aceasta va fi conditia. Sigur ca ele pot fi folosite si acasa, dar in principal ele vor fi folosite in clasa”.

Ministrul a anuntat de asemenea ca deocamdata a fost lansat doar primul call pentru realizarea manualelor digitale. “In functie de rezultate nu este exclus sa revenim cu un al doilea call, tot pentru clasele I si a II-a. Ma intereseaza sa avem cat mai multe manuale de calitate din care profesorii, parintii si la un moment dat si elevii – daca vorbim de elevii mai mari – sa aleaga. Asta inseamna ca noi vom aproba un prim set de manuale dupa ce se termina aceasta licitatie, dar daca in urma primei licitatii sunt manuale care au fost refuzate pentru anumite greseli, le vom da timpul necesar sa le corecteze si vor avea posibilitatea sa reaplice”, a declarat Remus Pricopie.

Acesta a precizat ca procesul de realizare de noi manuale “nu este un sistem unde unii vor fi declarati castigatori si apoi toti ceilalti perdanti pentru urmatorii 5 ani. Un sistem deschis, in care sa poti sa revii in anumite momente ale anului scolar pentru a prezenta oferta de manuale pentru anul urmator.”

Citeste declaratiile integrale ale ministrului Educatiei, Remus Pricopie, referitor la manualele digitale:

  • Redactarea manualelor reprezinta un proces complicat. Nu poti sa schimbi manualele intr-un interval scurt de timp, nu poti sa faci acest lucru nici macar in interiorul unui an scolar. De ce? Pentru ca etapele sunt urmatoarele: mai intai stabilesti un anumit numar de ore pentru fiecare disciplina in parte si disciplinele care urmeaza sa fie predate pentru un ciclu. Ca sa fie mai simplu, discutam despre ciclul primar si evident ca aceasta procedura se aplica si pentru gimnaziu, si pentru liceu.
  • Lista de discipline, numarul de ore si programele corespunzatoare fiecarei discipline au fost in discutie la nivelul Ministerului Educatiei si aceasta discutie a fost coordonata in principal de Institutul de Stiinte ale Educatiei de foarte mult timp.
  • Totusi o forma avansata a fost lansata in dezbatere publica in vara lui 2012, pe pagina de internet a Ministerului Educatiei au existat cele doua documente, un moment in care evident eu nu eram ministru.
  • In urma dezbaterilor publice, atat pe programe, cat si pe planurile cadru, in martie 2013 au fost aprobate prin ordin de ministru cele doua documente.
  • Primul vizeaza planurile-cadru si a fost aprobat pe 12 martie 2013 si al doilea document este cel prin care se aproba programele scolare pentru invatamantul primar – clasa pregatitoare, clasa I si clasa a II-a – aprobat exact cu un an in urma, pe 19 martie 2013.
  • Programele nu au fost neaparat noi in momentul in care au fost aprobate, pentru ca in urma dezbaterilor publice au fost mici retusuri, dar nu au fost modificate substantial.
  • Plecand de la aceasta idee, anul trecut am anuntat ca este posibil sa avem manuale digitale pentru clasa I, asa am anuntat anul trecut, in septembrie. Am anuntat si un calendar.
  • In acel moment au existat critici venite din partea unor editori spunand ca timpul este foarte scurt si ca ar fi avut nevoie de 6-9 luni din momentul in care era aprobata programa scolara si, evident, din momentul in care cunosc si specificatiile tehnice ale manualelor digitale.
  • Am fost de acord cu observatiile dumnealor, am discutat pe formatul tehnic al manualelor digitale, asta in conditiile in care nu vom avea numai format digital, vom avea formatul clasic, deci manualul format hartie pe masa elevilor, si vom avea si o componenta digitala.
  • Am dezbatut aceste specificatii din martie anul trecut pana in septembrie-octombrie – planurile-cadru, programele plus specificatiile tehnice, specificatii tehnice modificate nu radical, dar modificate acolo unde cei care au participat la dezbaterea publica au solicitat sa fie mai clar sau sa aiba o paleta mai larga, sa acopere mai multe tipuri de aplicatii software. Am facut toate aceste lucruri.
  • Din acel punct, achizitia de manuale se face pe baza legislatiei care vizeaza achizitiile publice. Asta inseamna incarcare pe SEAP, depunere de aplicatii, evaluare, anuntare de rezultat.
  • Trebuie sa recunosc ca sunt surprins de faptul ca astazi unii editori, si subliniez – unii editori, pentru ca nu sunt toti editorii, in principal aceiasi care au avut comentarii si anul trecut, spun ca au la dispozitie 6 saptamani – asa am inteles din presa, pentru ca direct nu a solicitat nimeni nicio intalnire si nu am avut vreo intalnire – 6 saptamanie e nerealist sa redactezi manualele.
  • Evident ca 6 saptamani este un termen nerealist, dar nu vorbim de 6 saptamani, vorbim de un an si 3 sau 4 luni pana la data la care se depun manualele, daca nu ma insel pe 2 iunie.
  • As vrea sa precizez faptul ca eu inteleg supararea unora, dar pe noi ne intereseaza elevul, calitatea actului didactic si nu poti sa vorbesti despre rezultate la scoala daca nu avem manuale aduse la zi.
  • Pe de o parte, sunt foarte multe voci si pe buna dreptate acuza ca aceste manuale nu vin mai repede. Pe de alta parte sunt editorii care de fiecare data cand se lanseaza procedura, deja este a doua oara cand se intampla, spun: e prea tarziu, nu avem timp, nu am fost informati.
  • Eu inteleg ca sunt stricate anumite mecansime care deja functionau, iar mecanismele care au functionat pana acum au fost mecanisme care in principal dezavantajau scoala si avantajau pe cei care vindeau si vand manuale.
  • Noile reguli sunt reguli foarte clare si foarte stricte: un manual daca are o greseala – in rest manualul poate sa arate exceptional – este refuzat. Ori dumneavoastra, presa, si parinti, profesori au semnalat zeci de greseli in manualele actuale.
  • Evident daca are o greseala si este refuzat, poate sa revina cu manualul respectiv, dar dupa ce il corecteaza.
  • Daca sunt sesizate greseli in manuale sau inexactitati, manualul este retras imediat de catre Ministerul Educatiei. Aceasta regula nu exista inainte si cred ca sunt suparati anumiti oameni.
  • Apoi manualul nu mai primeste o aprobate nelimitata. Actualele manuale au fost aprobate fara termen, de aceea avem manuale de 12 ani, de 14 ani, de noi in continuare ne invecinam cu Iugoslavia si multe alte lucruri de acest gen.
  • Pe noua metodologie, un manual poate sa functioneze in sistem maxim 4 ani si dupa 4 ani, daca se considera ca nu sunt lucruri fundamentale care s-au schimbat – desi ma indoiesc, pentru ca astazi programele si cerintele ar trebui sa se schimbe cu o viteza mult mai mare decat se intampla in anii anteriori – dar daca este o situatie exceptionala, dupa o noua evaluare a manualului, se poate extinde pentru inca 2 ani.
  • Eu rog sa fim seriosi atunci cand abordam problema manualelor.
  • Anul trecut spuneau ca nu cunosc programa si ca programa nu a fost publica, a fost aprobata pe sub masa, lucru care evident nu era adevarat pentru ca a stat pe pagina de internet a Ministerului din iunie 2012.
  • De data aceasta nu voi reveni asupra calendarului. Prin urmare, pot invoca orice. Atata timp cat avem de atins un obiectiv, si anume sa aducem pe masa elevilor manuale noi si la zi, nu cred ca mai putem sa ne jucam.
  • Anul trecut am acceptat, plecand de la ideea ca poate specificatiile tehnice nu au fost suficient de clare si nu au fost cu 6 luni inainte anuntate.
  • Acum nu mai este cazul. Vorbim despre specificatiile tehnice ale manalelor din iunie anul trecut si forma aprobata este cea din octombrie anul trecut. Nu intotdeauna cand faci zgomot in spatiul public inseamna ca ai si dreptate.
  • Am fost intrebat daca vom achizitiona tablete, stiti raspunsul, nu este nimic nou. Am spus ‘nu’ anul trecut, spun ‘nu’ si anul acesta, ‘nu’ deocamdata. Nu are rost sa bagam milioane de euro in tablete acum, cand noi deocamdata nu am vazut manualele digitale.
  • Eu cred ca mai intai trebuie sa ajungem sa avem un nivel satisfacator de material educational in format software si numai dupa aceea putem sa vorbim si despre hardware. In momentul de fata, dezvoltam manualele digitale, se asigura conectarea la internet a scolilor – cunoasteti bine programul pentru ca l-am lansat de aici in decembrie.
  • Insa ne vom asigura ca in clasele I si clasele a II-a vom avea un calculator si un videoproiector pentru ca in aceasta prima faza manualele digitale vor fi folosite in clasa. Aceasta va fi conditia. Sigur ca ele pot fi folosite si acasa, dar in principal ele vor fi folosite in clasa.
  • In mod normal, nu ar trebui sa avem probleme [la licitatiile pentru manuale – n.red.], dar recunosc ca pe blocarea licitatiilor unii sunt experti. Fiecare manual va fi evaluat separat. Contestatiile se pot depune pentru fiecare manual in parte.
  • Nu ma intereseaza sa avem o licitatie din care sa iasa castigatoare 3 proiecte si apoi sa inchidem licitatia si sa nu mai aiba posibilitatea altcineva sa revina. Deocamdata am lansat primul call. Dar in functie de rezultate nu este exclus sa revenim cu un al doilea call, tot pentru clasele I si a II-a.
  • Ma intereseaza sa avem cat mai multe manuale de calitate din care profesorii, parintii si la un moment dat si elevii – daca vorbim de elevii mai mari – sa aleaga. Asta inseamna ca noi vom aproba un prim set de manuale dupa ce se termina aceasta licitatie, dar daca in urma primei licitatii sunt manuale care au fost refuzate pentru anumite greseli le vom da timpul necesar sa le corecteze si vor avea posibilitatea sa reaplice.
  • Prin urmare, avand in vedere acest sistem deschis, care nu este un sistem unde unii vor fi declarati castigatori si apoi toti ceilalti perdanti pentru urmatorii 5 ani. Un sistem deschis, in care sa poti sa revii in anumite momente ale anului scolar pentru a prezenta oferta de manuale pentru anul urmator.
  • Haideti insa sa parcurgem prima etapa, sunt cu totul de acord si acesta este un alt motiv pentru care am amanat anul trecut procesul, pentru ca eu cred ca acest proces este mult prea important ca sa nu il tratam cu seriozitate.
  • Dar atunci cand spuna sa il tratam cu seriozitate, ma refer la toti, si la Ministerul Educatiei, dar si la cei care sunt implicati in procesul de redactare al manualelor.
  • Din pacate, este un neadevar [faptul ca editorii nu au timp sa realizeze aceste manuale – n.red.]. Pentru a redacta manualele ai nevoie de programe, sunt aprobate de 1 an, ai nevoie de planurile cadru, sunt aprobate de 1 an si o saptaman, ai nevoie de specificatiile tehnice, se cunosc de anul trecut din iunie, ca sa nu mai spun ca am avut dezbatere in mai la targul de carte cu editorii. Pe specificatiile tehnice erau dezbaterile, nu pe altceva.
  • Forma finala se cunoaste din octombrie, prin urmare nu poti sa vii si sa spui ca ai la dispozitie 6 saptamani, decat daca in mod deliberat vrei sa spui un neadevar.
  • In problema copyright-ului diferentele – si sunt diferente intre ceea ce spune Ministerul Educatiei si ceea ce spun unii editori – pleaca de la interes. Eu am constatat acest lucru din pacate destul de devreme, ca avem interese diferite. Pe mine ma intereseaza elevii, calitatea actului diactic. Dumnealor vorbesc despre bani si blocarea licitatiei. Deci este foarte clar ca avem interese diferite.
  • Eu cred totusi ca daca respectam scoala si aceasta tara, atunci sigur ca o firma care se ocupa de redactare manuale trebuie sa fie interesata si de bani, dar daca isi respecta domeniul in care activeaza, atunci trebuie sa respecte si scoala.
  • Si atunci eu i-as ruga foarte mult pe cei care vor sa participe la acest proces sa il abordeze cu seriozitate.
  • Legat de drepturile de autor, am precizat foarte clar: cine nu doreste sa semneze contract cu Ministerul Educatiei, atunci sa nu depuna un proiect de manuale.
  • Contractul pentru manuale va arata in felul urmator: vor fi platite toate manualele comandate de scoli, ca si pana acum, insa pentru a intra in aceasta formula, varianta electronica trebuie sa fie libera pe internet, iar de platit se platesc copiile hard, copiile hartie. Asta inseamna ca pretul pe care fiecare editor il propune trebuie sa fie un pret care sa includa productia, dar si vanzarea fiecarui exemplar.
  • Am cerut ca fiecare manual sa aiba inclusiv pe format electronic, un CD sau un stick cu varianta electronica a acelui manual. Acestea sunt conditiile, cel care lanseaza licitatia stabileste conditiile.
  • Ministerul Educatiei ar incalca drepturile de autor daca aceste specificatii nu ar fi trecute in contract. Cine nu este de acord cu aceste specificatii nu semneaza contractul.
  • O licitatie publica se face dupa anumite reguli. Oricum pe aceasta zona a manualelor discutiile si negocierile cu cei care urmeaza sa liciteze au fost neobisnuit de extinse, spre deosebire de o alta licitatie. Credeti ca atunci cand se face o licitatie pentru o autostrada au loc astfel de discutii, cum sa arate caietul de sarcini? Daca ar avea loc astfel de discutii, probabil ca DNA-ul ar avea si activitate. Considerand insa ca este un subiect special, manualele, astfel de discutii au avut loc, inclusiv pe caietul de sarcini. Mai departe, dati voie institutiei care este responsabila de coordonarea licitatiei publice sa stabileasca regulile. Am pus aceste conditii tocmai pentru a controla si pretul. Pentru ca, sa stiti, am fost in Ministerul Educatiei multi ani, angajat prima data in 1996. Am vazut inclusiv scandalurile asociate celorlalte licitatii de manuale. Si am vazut si situatii in care aceeasi editura a venit la licitatie cu 2 manuale, un manual a fost castigat cu 17 lei si altul cu 270 de lei si evident ca dupa aceea, urmarind in sistem, singurul manual comandat a fost cel cu 270 de lei. Haideti sa mergem la istorie, pentru ca eu o stiu, si colegii mei care au facut caietul de sarcini stiu aceste lucruri. Scrie in continuare in proceduri ca o editura poate sa vina cu doua manuale sau chiar cu mai multe manuale, dar dati-ne voie sa avem si un control asupra pretului, pentru ca orice lucru trebuie sa aiba un buget clar.
  • Este foarte posibil ca anul acesta in final rezultatul licitatiei sa fie mai mare decat preturile pe care le dam noi astazi, pentru ca e vorba de un alt concept, dar una este sa accepti un pret mai mare, si alta e sa accepti un pret pe care sa nu il poti controla.

Descarca de aici urmatoarele documente:

Citeste si:

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro