Sari direct la conținut

Mogulograma presei romanesti (I)

Media lui Comanescu

Cei „cinci mari” din presa scrisa au avut un an in care au contabilizat pierderi – sau au crescut usor -, lucru normal daca ne gandim la investitiile realizate in presa scrisa. Ultimele date de la Ministerul Economiei si Finantelor (MEF), privind bilanturile pe 2007, pastreaza Ringier Romania in pozitia celui mai rentabil grup de print de la noi, insa fara prea mari cresteri din 2006. Al doilea clasat si celalalt „profitabil” din 2007, grupul Voiculescu, a avut un an bun, cu pierderi doar pe „Felicia” si „Tango”. Firmele lui Adrian Sarbu inregistreaza, per ansamblu, pierderi considerabile, dar ar putea fi vorba si despre pretul platit pe Pro Sport, despre care s-a spus ca e 7 milioane de euro. Vintu pierde mai putin decat Patriciu conform situatiei firmelor cu bilanturi prezente la Ministerul Economiei si Finantelor, dar situatia Adevarul SA, editorul de pe vremuri al „Adevarului” nu este vizibila, cel putin deocamdata.

Oaia neagra a presei romanesti e in orice caz ziarul „Gandul”, care a pierdut 2,2 milioane de euro in 2007, aproape dublu decat in 2006.

Hatisul companiilor de media – precautii metodologice

In afara de Ringier, grupurile de media din Romania isi desfasoara activitatea pe o structura destul de complicata de firme. Grupul Voiculescu, de pilda, include nu mai putin de noua companii, dintre care Grupul Media Camina SA si IX Press SRL nu au cifre la MEF. Clasamentul dupa cifre de afaceri din 2007 al editorilor este urmatorul, in RON, urmat de profitul sau pierderea neta, dupa caz:

Ringier Romania SRL: 188.195.354/28.427.137

Publimedia International (Sarbu): 72.154.443/3.767.345

Editura Intact SRL (Voiculescu): 57.561.014/1.781.740

Catavencu SA (Vintu): 57.527.501/-14.188.277

Edipresse A.S. SRL: 35.286.684/2.924.274

Sanoma Hearst Romania SRL: 33.633.768/127.870

Convergent Media SA (Voiculescu): 29.117.914/4.440.804

Burda Romania SRL: 25.536.659/1.106.179

Adevarul Holding SRL (Patriciu): 21.843.911/-12.441.758

Poligraf SRL (Vintu): 17.310.410/-3.714.632

Crucisatorul SA (Sarbu): 14.712.136/-7.376.230

Casa Lux SRL (Reviste): 13.629.516/2.787.609

Saptamana financiara SRL (Voiculescu): 11.891.188/1.508.364

Business Media Group : 10.503.114/329.795

Media Sport Group (Voiculescu): 8.527.161/2.007.714

Media Promo Valores SRL (Patriciu): 8.400.035/-17.440.456

Dog Sport-Vet SRL (Sarbu): 6.639.211/-5.866.040

I.Q. Editex (Vintu): 6.404.691/-4.763.314

Attica Media RMN SRL : 5.675.173/-166.555

Liberis Publications Romania SRL: 4.627.086/-724.726

Cancan Media SRL (Sarbu): 4.366.181/-9.655.014

Media Casa Press SRL (Voiculescu): 3.940.663/-522.242

Unlimited Sport Media (Voiculescu): 3.000.000/801.000

Zada Media SRL (Voiculescu): 2.467.330/-4793.

Acest clasament raspunde mai putin la intrebarea „ce profit a facut ziarul/revista cutare”. „Gazeta Sporturilor”, de pilda, isi deruleaza business-ul prin doua firme, Convergent Media si Unlimited Sport Media, ceea ce duce la o cifra de afaceri de aproximativ 33 milioane de RON sau 10 milioane de euro pe 2007, incluzand si operatiunile destul importante de Web. Ringier Romania SRL grupeaza in schimb toate titlurile Ringier.

Un top „pe moguli”, dupa suma cifrelor de afaceri ale companiilor, ar putea avea sens, insa lista de mai sus cuprinde si firme care presteaza unele pentru altele. De pilda, Dog Sport-Vet SRL este firma pe care Adrian Sarbu deruleaza contractele de drepturi de autor, care intra logic la costurile Publimedia International. La fel se intampla si la Vintu, in timp ce structura complicata a grupului Voiculescu e data de numele cunoscute care au parti sociale la firme (fetele lui Dan Voiculescu, Marius Tuca, Gabriela Vranceanu Firea, de exemplu). Prin urmare, nu putem vorbi doar de „banii lui Voiculescu/Ringier/Sarbu” atunci cand examinam cifrele de mai sus.

Business-urile de media ale celor cinci se mai deruleaza pe firme fara cifre la MEF, ca Adevarul Holding, iar legile romanesti nu includ obligatia ca ziarul sau revista sa isi asume editorul. De aceea, e foarte posibil sa fi omis din analiza unele companii de publishing.

Profitul este o cifra mult mai relevanta

Oricare ar fi deconturile intre firme, situatia se inchide la profituri si pierderi nete. Din acest punct de vedere, clasamentul in RON, pe 2007, rezultat din suma companiilor de mai sus, in RON, este urmatorul:

Ringier Romania: 28.427.137

Voiculescu: 10.012.587

Sarbu: -19.129.939

Vintu: -22.666.223

Patriciu: -29.882.214

Clasamentul confirma, previzibil, axioma ca ultimii veniti pe piata (Patriciu si Vintu) sunt cel mai putin profitabili. Pe grupuri media, se pot comenta urmatoarele:

Ringier: realizeaza o performanta neta apropiata de cea din 2006 (28,4 milioane fata de 24,3 milioane RON). In euro, cresterea e mai substantiala, din cauza diferentei de curs mediu: de la 6,9 la 8,5 milioane.

Intrebarea care se pune este daca vanzarea Pro Sport catre Publimedia International, anuntata oficial pe 27 noiembrie 2007, figureaza ca venituri in bilantul pe 2007. De asemeni, in cifrele Ringier ar trebui sa se regaseasca si 25% din pierderile nete ale Dogan, care a iesit pe minus cu 24 milioane de euro in 2007, fiindca se stie ca filiala romaneasca a grupului elvetian detine acest procent din Kanal D. Asta numai daca operatiunile TV se deruleaza prin Ringier Romania SRL.

Voiculescu: Este al doilea cel mai mare publisher de presa scrisa, si pe tiraje, si pe audiente, si ca profit. A facut profit cu mai toate business-urile:

„Gazeta Sporturilor” – 5,25 milioane RON (Convergent Media si Unlimited Sport Media, probabil cu un aport vizibil de la internet)

Publicatiile BBC („Top Gear”, „Good Homes”, „Good Food” si „4WD”) – 2,01 milioane RON

„Jurnalul national” – 1,78 milioane RON

„Saptamana financiara” – 1,51 milioane RON.

Pierderile se regasesc la „Felicia” (522 mii RON) si Tango (4,8 mii RON). Publicatiile BBC surprind ca al doilea cel mai rentabil asset media al familiei Voiculescu, insa poate fi vorba de costuri (de resurse umane) suportate pe alte firme, deoarece numarul de angajati ai Media Sport Group SRL e de numai 13. In orice caz, uitandu-ne la lista de mai sus cu ochii patronului, vedem „Jurnalul” mult mai jos decat „Gazeta”, ceea ce are poate o legatura cu plecarea lui Mihai Craiu, omul de vanzari, in urma cu cateva zile.

Sarbu: A pierdut masiv – desi poate ca cele 7 milioane ipotetic cheltuite pe „Pro Sport” se regasesc undeva in cifrele de mai sus. Interesant e ca in timp ce Publimedia International, aflata in curs de vanzare catre CME, arata bine in cifre (3,77 milioane profit), avantajul este mai mult decat neutralizat de o firma care figureaza la registrul comertului cu… activitati veterinare ca obiect principal de activitate, Dog Sport-Vet SRL, cu 5,87 milioane pierderi. Enigma se lamureste daca ne amintim de defuncta publicatie „Cainele meu” si consemnam o informatie obtinuta din surse interne, ca pe Dog Sport-Vet se deruleaza contractele de drepturi de autor ale angajatilor structurii de print a lui Adrian Sarbu. Situatia are un iz (nedovedit) de medicina nu veterinara, ci financiara, sub forma de plaman artifical, fiindca Publimedia e dupa unele informatii in curs de vanzare catre CME, iar profitul rezultat din costurile suportate pe o alta firma da valoarea tranzactiei, prin multiplicator.

Desigur, e vorba doar de o impresie care ramane sa fie confirmata, relativa ca toate interpretarile din acest text. Cifrele pe 2007 arata indubitabil doar ca „Gandul” este gaura neagra a presei romanesti, cu pierderi de 7,38 milioane de lei (2,2 milioane de euro), pe Crucisatorul SA, un fel de Titanic in termeni contabili. E vorba de o crestere importanta, de la minus 3,98 milioane RON in 2006, anul in care Cristian Tudor Popescu si compania i-au cedat business-ul lui Adrian Sarbu.

(Va urma.)

Comenteaza pe blogul lui Comanescu

Citeste si:

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro