Sari direct la conținut

Mogulograma presei romanesti (II)

Media lui Comanescu

Am aratat in prima parte ca Ringier si Voiculescu au facut profituri remarcabile in 2007, cel putin daca sumam rezultatele de la firmele pe care le-am putut gasi la Ministerul Economiei si Finantelor. Sarbu a iesit pe minus cu aproximativ 5,7 milioane de euro, dar rezultatul nu e unul inspaimantator, daca ne gandim ca in costurile COO-ului CME s-ar putea regasi si pretul Pro Sport, achizitionat in 2007 pentru o suma despre care s-a spus ca e sapte milioane de euro. Continuam cu rezultatele lui Vintu si Patriciu, ultimii veniti in lumea celor „cinci mari” din media romaneasca, despre care spuneam ca e logic sa aiba pierderi mai mari, dat fiind faptul ca si-au constituit structurile de print din 2005 incoace. Pentru inceput, inca o data, topul profiturilor nete si al pierderilor nete:

Ringier Romania: 28.427.137

Voiculescu: 10.012.587

Sarbu: -19.129.939

Vintu: -22.666.223

Patriciu: -29.882.214

Vintu: A avut o expansiune notabila in ultimii doi-trei ani, mai ales prin fagocitarea Grupului „Academia Catavencu”. Modul cum au evoluat lucurile e cunoscut. Pe undeva, ceva din cele 22,7 milioane pierderi de pe Catavencu SA, Poligraf SRL si IQ Editex.

Cifrele „Ziua SRL” – care nici nu a fost asumata oficial de Sorin Ovidiu Vintu – nu sunt inca disponibile la Ministerul Economiei si Finantelor. Situatia pe cele trei firme cunoscute e totusi interesanta prin comparatie cu 2006 (date in RON):

Cifra de afaceri 2007 / Cifra de afaceri 2006 / Pierderea neta 2007 / Pierderea neta 2006

Catavencu SA 57.527.501 26.343.589 -14.188.277 -348.581

Poligraf SRL 17.310.410 4.855.929 -3.714.632 -7.284.652

I.Q. Editex 6.404.691 1.250.837 -4.763.314 -1.040.564

Se vede ca in fiecare caz cifra de afaceri e de doua pana la cinci ori mai mare decat in 2006, ceea ce explica intr-o oarecare masura si pierderile mai mari. Acestea se sumarizeaza la titluri nou lansate gen „Business Standard” sau „Money Express” (primavara 2007), dar si numeroase operatiuni de internet, derulate si ele pe firmele de mai sus. Din toata structura lui Sorin Ovidiu Vintu, singurul succes e „Cotidianul”, care, ajutat de inserturi, si-a crescut substantial tirajul si audienta si, probabil, e cel mai in forma ziar quality al momentului, desi tirajul lui e inca sub jumatate din cel de la „Evenimentul zilei”. E destul de clar ca in 2007 Vintu a fost dispus sa piarda mult, dar ca si in alte grupuri de media, titlurile din structura lui de print urmeaza probabil sa treaca printr-un proces de evaluare si reduceri ale pierderilor. Asta spun surse neoficiale ca e misiunea lui Mihnea Vasiliu in fruntea ziarului „Cotidianul” si a „Realitatii TV”, iar Sergiu Toader si Sorin Enache, cei doi manageri de top ai lui Vintu, si-au prelungit contractele cu clauza de a aduce Realitatea TV, principalul aspirator de bani al grupului, la break even in 2009.

Patriciu: A dus „Click!” peste 100 de mii de exemplare, dar nu a reusit sa scoata „Adevarul” din zona gri in care acesta ajunsese dupa plecarea lui Cristian Tudor Popescu si a echipei acestuia. Schimbarile manageriale de la acesta – Grigore Cartianu a luat locul lui Laurentiu Ciocazanu – arata mai curand intentii de consolidare decat de expansiune, ca si achizitia sediului din Fabrica de Glucoza, contra a aproape 10 milioane de dolari SUA, si tipografia despre care se spune ca e o investitie masiva. Pe undeva, Patriciu se afla destul de aproape de inceputul traseului de mare investitor media, iar strategia lui e mai curand verticala (sediu, tipografie si planuri amanate pentru TV) decat orizontal-expansionista, ca in cazul lui Vintu sau Voiculescu. Daca informatiile despre achizitia „Blik” in Ucraina se adeveresc, ele pot fi o mutare inteligenta, fiindca experienta „Click!” a dovedit, in Romania, o anumita stiinta de a face tabloid a echipei Corneteanu-Halpert.

Pierderile de 29,88 milioane RON ale lui Patriciu nu includ datele Adevarul SA, societate al carei bilant nu e inca prezent la Ministerul Economiei si Finantelor.

Grupuri straine de reviste: O mare parte din cifra de afaceri si profitul Ringier se datoreaza diviziei de reviste, fiindca titlurile-problema ale grupului elvetian sunt in zona quality. Revistele – mai ales glossy si ghiduri TV – sunt un business puternic in Romania. Pentru ca e vorba de companii disjuncte, care editeaza fiecare mai multe titluri, putem vorbi de suma cifrelor de afaceri ca dimensiuni ale pietei, ceea ce inseamna, pentru Business Media Group, Sanoma Romania, Attica Media, Liberis, Edipresse A.S. si Casa Lux, nu mai putin de 128.892.000 RON, o cifra de afaceri aproximativ egala cu cea a Publimedia International si a Editurii Intact la un loc. Cateva titluri puternice, de-a valma, pentru ca cititorul nespecialist sa inteleaga despre ce e vorba: „Unica”, „Avantaje”, „Elle”, „Cosmopolitan”, „Playboy”, „Burda”, „Practic in bucatarie”. Interesant e ca sumand profiturile cu pierderile, care apar doar in cazul Attica Media si Liberis Publications, doua companii aflate la inceput de drum, obtinem un profit net de 6,38 milioane RON, undeva sub operatiunile familiei Voiculescu (10,01 milioane RON), dar incomparabil cu pierderile intre 19 si 29 de milioane ale lui Sarbu, Vintu si Patriciu.

Topul este urmatorul:

Compania / Cifra de afaceri 2007 / Profit/pierdere neta / Nr. angajati

Edipresse A.S. SRL 35286684 2924274 118

Sanoma Hearst Romania SRL 33633768 127870 122

Burda Romania SRL 25536659 1106179 75

Casa Lux SRL 13629516 2787609 40

Business Media Group 10503114 329795 93

Attica Media RMN SRL 5675173 -166555 15

Liberis Publications Romania SRL 4627086 -724726 20

Total 128892000 6384446 483

Interesant e si totalul angajatilor, depasit numai de cel al Ringier Romania (692), in conditiile in care si elvetienii au o divizie de reviste comparabila ca volum cu Edipresse A.S. sau Sanoma Hearst Romania.

Campionul pietei este Edipresse, a patra companie in topul profitului si a cincea, din punctul de vedere al cifrei de afaceri.

Cifrele de afaceri confirma evolutia pe tiraje si audiente

In linii mari, in Romania exista doua tipuri de companii mari de publishing. Cele straine fac reviste si eventual tabloide si sunt axate pe profit. Cele romanesti au si titluri cotidiene, multe cu probleme si majoritatea cu parti pris-uri politice. Intr-un fel sau altul, situatia pe audiente arata ca presa ca parghie de influenta politica, combinatiile, articolele platite fara „P” de la publicitate pe ele, analistii-impostori, managerii-zbiri, corifeii la andropauza, in fine, jegul care afecteaza media la fel ca si alte segmente ale societatii romanesti nu pare a avea o durata de viata lunga. Cel putin, nu daca cineva vrea bani – si nu altceva – din media. Iar profitul e, pana la proba contrarie, singura garantie a curateniei editoriale.

Comenteaza pe blogul lui Comanescu

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro