Sari direct la conținut

„Noul Patriarh sa promoveze pacea intre religii”

Romania Libera

Biserica Greco-Catolica se afla intr-o perioada de reorganizare. Dupa ridicarea ei la rangul de Arhiepiscopie Majora, comentatorii au vorbit insistent despre crearea unor noi episcopii si mitropolii romane unite. Aceasta tema se afla pe agenda Sinodului Bisericii Romane Unite cu Roma?

— Biserica Romana Unita cu Roma, Greco-Catolica, precum intreaga Biserica Catolica, se „reorganizeaza” mereu, in sensul de a raspunde cat mai corect si eficient cerintelor credinciosilor, credinciosi ce traiesc intr-o lume in schimbare, intr-o societate ce nu este totdeauna favorabila promovarii preceptelor moralei crestine.

Biserica, imaginea Imparatiei lui Dumnezeu, scoate mereu din vistieria ei „lucruri noi si lucruri vechi” (cf. Mt 13,52).

Biserica Romana Unita cu Roma, de la inceputurile existentei ei, s-a voit a fi luminatoare de minti credincioase, calauzitoare de drumuri spre descoperirea originilor poporului nostru, deschizatoare de noi si mari perspective pentru intregul popor roman.

Desigur ca, dupa ce Sfantul Parinte Papa Benedict al XVI-lea, la 14 decembrie 2005, a ridicat la rang de Arhiepiscopie Majora Provincia Mitropolitana Greco-Catolica din Romania, ne aflam in situatia de a scoate din vistierie „lucruri noi”.

Insa aceste „lucruri noi” se vor scoate in urma unor lucrari temeinice ale Sinodului Bisericii noastre, in stransa colaborare si sub indrumarea Congregatiei pentru Bisericile Orientale din Roma.

Suntem doar de doi ani Arhiepiscopie Majora; invatam sa mergem si dorim sa mergem bine! Nu cred ca este cazul sa ne grabim nici chiar cu afirmatiile. Cand conditiile infiintarii unor noi episcopii sau a unei noi mitropolii vor fi maturate, atunci vom da comunicatele de rigoare!

Cand ne putem astepta la sfintirea unor noi episcopi?

— Desigur ca Biserica noastra are nevoie de noi episcopi. Un episcop al Curiei Arhiepiscopale Majore, cu sediul la Blaj, sub directa autoritate a Arhiepiscopului Major, este necesar. Am inceput demersurile pentru restaurarea edificiului pentru administratia Arhiepiscopiei Majore.

De asemenea, un auxiliar pentru Mitropolitul de la Blaj, cu resedinta la Bucuresti, asa cum a fost pana in 1948, este foarte necesar.

Se stie foarte bine ca alegerea si numirea unor noi episcopi nu este doar o lucrare omeneasca; este, mai ales, lucrarea lui Dumnezeu Care cheama. Dorim sa avem cumintenia si rabdarea cuvenite pentru „sosirea ceasului” in care Sfantul Parinte Papa va proclama alegerea de catre Sinod a noilor episcopi pentru Biserica noastra.

Cum priviti zbuciumul din Biserica Ortodoxa Romana, declansat de disparitia Patriarhului Teoctist?

— Alegerea noului Patriarh al Bisericii Ortodoxe Romane este o problema ce apartine, in exclusivitate, forurilor chemate sa infaptuiasca voia lui Dumnezeu pentru Biserica Ortodoxa Romana si pentru Ortodoxie in general.

„Zbuciumul” de care amintiti, cred, se datoreaza si faptului ca este prima alegere de patriarh dupa o perioada atee crunta pentru intregul popor roman.

Noi, ierarhii, preotii si credinciosii greco-catolici dorim ca noul Patriarh al Bisericii Ortodoxe Romane sa fie dupa voia lui Dumnezeu si sa fie promotor al pacii, al dreptatii si al iubirii intre toate confesiunile crestine si religiile din tara noastra.

Ce parere aveti despre problema colaborarii unor ierarhi si preoti cu Securitatea, in conditiile in care mai multe personalitati ale Bisericii Ortodoxe au primit verdictul de informator?

— Cred ca nu se va putea sti niciodata care a fost „gradul” de colaborare a unora sau a altora cu Securitatea. Observam ca opiniile sunt impartite din acest punct de vedere: unii sunt de acord cu publicarea dosarelor, altii nu.

In sensul acesta ma voi folosi de un pasaj din predica Sfantului Parinte Papa Benedict, rostita la sanctuarul marian din Mariazell, Austria, in recenta vizita din 8 septembrie curent. Spune Papa: „Avem nevoie de adevar. Totusi, trebuie sa recunoastem ca, in lumina istoriei noastre, ne temem ca credinta in adevar poate atrage dupa sine intoleranta.

Daca suntem cuprinsi de aceasta teama, care este bine intemeiata din punct de vedere istoric, atunci este timpul sa privim spre Isus…”.

Parafrazand pasajul din discursul Papei, as indrazni sa spun: cu totii am dori sa cunoastem adevarul! Cand Pilat l-a intrebat pe Isus: „Ce este adevarul?”, acesta nu a primit nici un raspuns. Semn ca adevarul este greu de cunoscut. Greu este si cu adevarul despre adevaratii colaboratori ai vechii Securitati.

Insa adevarul prevaleaza nu prin forta exterioara, ci el se dezvaluie prin forta sa interioara, umila. Adevarul este Isus! El este acela Care, la vreme, dezvaluie tot ceea ce trebuie cunoscut pentru ca lumea sa se schimbe in bine. Ca crestini avem incredere in aceasta forta a adevarului, care este Atotputernicul Dumnezeu.

Care mai este stadiul procesului de canonizare a episcopilor greco-catolici romani ucisi in temnitele comuniste? Exista speranta unui verdict rapid?

— Procesul de canonizare este, in general, de durata. La procesul de canonizare a episcopilor greco-catolici romani, trecuti la Domnul in inchisorile comuniste, s-a lucrat mult. Putem insa spune ca procesul se afla in stadiul final.

Asteptam ziua cand, solemn, Sfantul Parinte Papa Benedict ii va ridica la cinstea altarelor pe umilii servitori ai lui Dumnezeu, episcopii Iuliu cardinal Hossu, Valeriu Traian Frentiu, Ioan Balan, Alexandru Rusu, Ioan Suciu, Vasile Aftenie si Tit Liviu Chinezu.

Este o zi rezervata in calendarul Bunului Dumnezeu, zi care trebuie ceruta de noi in rugaciune si pocainta, zi care trebuie pregatita, zi pe care o asteptam cu bucurie si iubire.

integral in Romania Libera

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro