Sari direct la conținut

O imagine face cit 1.000 de candidati (de George Hari Popescu)

Cyberculture.ro

Cind eram mic student, am invatat ca “o fotografie face cit o mie de cuvinte”, corolarul erei digitale fiind “dar o mie de cuvinte se incarca mai repede”. M-am gindit sa dau o raita pe site-urile agentiilor de presa care au si fluxuri foto, pentru a observa modul in care activitatile candidatilor la presedintie sunt reflectate prin imagini.

Evident, am ales NewsIN Foto, Mediafax Foto si Agerpres Foto. Toate aceste agentii au imagini de la mitinguri, conferinte de presa, “vizite de lucru”, dar am fost surprins sa constat ca unii candidati au fost favorizati prin cantitatea si calitatea fotografiilori.

Precizez ca n-am pretentia ca nu mi-a scapat nimic si normal ca acesta nu este un studiu stiintific riguros, ci mai degraba rezultatul curiozitatii de internaut.

Mai intii, o mica statistica referitoare la candidatii prezenti in fluxurile foto in perioada 7 – 9 noiembrie.

NewsIn:

Kelemen Hunor la Arad – 3 imagini

Mircea Geoana la Turda – 14 imagini

Traian Basescu la Pitesti – 39 imagini

Traian Basescu la Port Cetate – 10 imagini

Crin Antonescu la Focsani – 6 imagini

Mircea Geoana la Campia Turzii – 23 imagini

Mediafax:

Mircea Geoana la Cluj-Napoca – 18 imagini

Mircea Geoana la Constanta – 4 imagini

Traian Basescu la Pitesti – 1 imagine

Traian Basescu la Craiova – 10 imagini

Traian Basescu in Dolj – 3 imagini

Traian Basescu la Timisoara – 10 imagini

Traian Basescu la Buzau – 9 imagini

Sorin Oprescu la Oradea – 1 imagine

Agerpres:

Traian Basescu la Pitesti – 48 imagini

Traian Basescu la Craiova – 66 imagini

Traian Basescu la Port Cetate – 28 imagini

Traian Basescu la Timisoara – 45 imagini

Sorin Oprescu in Satu Mare – 2 imagini

Kelemen Hunor la Arad – 7 imagini

Crin Antonescu la Baia Mare – 9 imagini

Crin Antonescu la Zalau – 11 imagini

Crin Antonescu la Oradea – 12 imagini

Crin Antonescu la Satu Mare – 4 imagini

Remus Cernea la Bucuresti – 3 imagini

Corneliu Vadim Tudor la Bucuresti – 12 imagini

Mircea Geoana la Cluj-Napoca – 30 imagini

Mircea Geoana la Copaceni – 11 imagini

Intr-o forma grafica mai atractiva, cifrele ar arata cam asa:

Candidatii pe NewsIn
Candidatii pe NewsIn
Foto: Cyberculture.ro

Candidatii pe Agerpres
Candidatii pe Agerpres
Foto: Cyberculture.ro

Candidatii pe Mediafax
Candidatii pe Mediafax
Foto: Cyberculture.ro

Citeva observatii generale:

  • Agerpres ale cele mai multe imagini din campanie in cele 3 zile alese
  • Numai NewsIn si Agerpres l-au bagat in seama pe Kelemen Hunor
  • Remus Cernea apare numai la Agerpres ; de fapt nu apare, pentru ca imaginile sunt doar cu sustinatorii sai
  • NewsIN si Mediafax n-au fost dupa Vadim prin Bucuresti, dar Agerpres a fost generos cu tribunul
  • Sorin Oprescu este ignorat de NewsIN

Calitatea fotografiilor:

Observ ca nu s-a trecut de faza cliseelor fotografice prin care fotoreporterul vrea sa transmita un mesaj pozitiv sau negativ. De exemplu, credeam ca putem gasi si alte cadraje decit cel in care in imagine apare doar capul personajului si deasupra exista elemente care transmit un mesaj negativ.

De asemenea, imagini cu semnul victoriei facut de candidati apar cam la toate agentiile, ceea ce nu face decit sa banalizeze acest simbol.

Din cind in cind mai apare cite o imagine cu tag-uri legate de campanie si un anumit candidat, dar cu elemente vizuale care n-au nici o legatura cu subiectul. Manipulare? Deloc, se plictisea fotograful.

Pe de alta parte, singurul candidat care beneficiaza de cadre largi cu multimea voioasa care participa de bunavoie la miting este, ghici… Basescu!

Pour la bonne bouche , n-am deslusit ce metoda de convingere electorala aplica acest cetatean, cu ajutorul limbii atit de lungi incit aproape ca atinge urechea fiicei presedintelui.

De ce?

Evident, in spatele cantitatilor disproportionate de imagini reprezentind diversi candidati se pot afla ratiuni economice (prea putini fotoreporteri vs. prea multi candidati) sau lipsa evenimentelor organizate de prezidentiabili. Nu pot sa nu remarc insa ca sunt candidati la fel de absenti din fotoreportaje ca si din articolele din presa traditionala si online.

Este probabil o simpla coincidenta faptul ca Agerpres are o tona de fotografii cu actualul presedinte si ca Mediafax are mai multe poze cu Geoana decit NewsIN.

De asemenea, ma intreb pe ce criterii au ales editorii fotografiile cu duiumul reprezentindu-l pe Basescu. Foarte multe cadre sunt asemanatoare si nu exista in multe dintre dintre ele informatii vizuale suplimentare fata de detaliile din imaginile cu ceilalti candidati.

Concluzie

Editorii de la ziarele tiparite si online au o problema : alegerea la pozele cu Basescu este foarte grea si sunt nevoiti sa caute alte surse pentru fotografii cu concurentii actualului presedinte.

Puteti citi articolul pe blogul lui George Hari Popescu

Va invitam sa semnalati in comentariile dvs. cazuri flagrante de manipulare sau joc incorect in campanie din partea mass-media. Adauga comentariile tale aici. In fiecare seara o sa adunam cele mai interesante comentarii intr-un articol separat.

George Hari Popescu este unul dintre cei sapte cunoscuti comentatori media care scriu despre modul in care mass-media se comporta in campania electorala prezidentiala.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro