Sari direct la conținut

Programa scolara pentru cursul optional "Lectura si abilitatile de viata" a fost publicata de Ministerul Educatiei

HotNews.ro

Ministerul Educatiei a publicat programa scolara pentru cursul optional „Lectura si abilitatile de viata”. Potrivit ordinului de ministru, curriculumul este la decizia scolii si este destinat elevilor din clasele V-XII, de la toate filierele si specializarile. Acesta este gandit ca un optional pe doi ani, cu o ora pe saptamana, „insa structura cursului permite organizarea flexibila a timpului de invatare”, precizeaza ordinul MECTS.

Curriculumul cursului „Lectura si abilitatile de viata” noteaza ca din categoriile de abilitati de viata fac parte: abilitatile de comunicare, abilitatile sociale, abilitatile de management al invatarii si informatiilor, abilitatile de autocunoastere, abilitatile de autoingrijire, abilitatile cognitive si abilitatile practice.

Modelul teoretic care sta la baza programei este Lifeskills development cycle, elaborat de Fundatia International Child Developement Initiatives din Olanda. „Parcurgerea programei de catre elevii care studiaza acest optional conduce la formarea unor competente de comunicare ce asigura integrarea cu succes a acestora in viata sociala si profesionala”, noteaza ordinul.

Competentele generale pe care elevii trebuie sa le insuseasca prin acest curs sunt receptarea textului literar si nonliterar din perspectiva abilitatilor de viata si utilizarea lecturii in vederea dezvoltarii personale.

Valori si atitudini cultivate prin curriculum:

  • Cultivarea interesului pentru lectura si a placerii de a citi
  • Asumarea unui set de valori personale care sa confere identitate persoanei
  • Dezvoltarea gandirii critice, flexibile si prospective
  • Cultivarea interesului pentru invatarea pe parcursul intregii vieti ca expresie a dezvoltarii durabile
  • Valorizarea creativitatii ca resursa pentru dezvoltarea personala si comunitara
  • Acceptarea diversitatii etnice, sociale, culturale, religioase, de optiune etc.
  • Acceptarea dialogului si a comunicarii interculturale

Ce vor face elevii la clasa

Clasele a V-a si a VI-a:

– Citirea unor texte diferite care abordeaza problematica abilitatilor de viata

– Observarea comportamentului personajelor literare/ a persoanelor in vederea identificarii abilitatii de viata absente sau dobandite, prin:

  • Texte literare si nonliterare
  • Sensul global al textelor
  • Abilitati de viata: abilitati de comunicare, abilitati sociale, abilitati de management al invatarii si informatiilor, abilitati de autocunoastere, abilitati de autoingrijire, abilitati cognitive, abilitati practice

– Identificarea rolului lecturii in dezvoltarea personala

– Asocierea textelor citite cu experiente personale, prin:

  • Lectura experientiala
  • Lectura de identificare
  • Dezvoltarea personala

Clasele a VII-a si a VIII-a:

– Citirea si prezentarea unor texte diferite care abordeaza problematica abilitatilor de viata

– Exprimarea opiniei fata de comportamentul si atitudinile personajelor literare/ a persoanelor referitor la abilitatile de viata absente sau dobandite, prin:

  • Mesajul textelor
  • Comportament, atitudini
  • Abilitati de viata: abilitati de comunicare, abilitati sociale, abilitati de management al invatarii si informatiilor, abilitati de autocunoastere, abilitati de autoingrijire, abilitati cognitive, abilitati practice

– Exprimarea unei opinii personale despre rolul lecturii in dezvoltarea personala

– Asocierea mesajului textelor citite cu nevoile personale in vederea dezvoltarii personale, prin: Lectura reflexiva

  • Lectura informativa, globala
  • Nevoile personale
  • Schimbarea atitudinilor

Clasele a IX-a si a X-a:

– Compararea unor texte diferite, piese de teatru si filme care abordeaza problematica abilitatilor de viata

– Argumentarea propriei pozitii fata de comportamentele si atitudinile personajelor sau a persoanelor avand in vedereabilitatile de viata absente sau dobandite

– Investigarea modului in care lectura permite dezvoltarea personala

– Gestionarea eficienta a informatiilor obtinute prin actul de lectura in vederea dezvoltarii personale

Clasele a XI-a si a XII-a:

– Interpretarea problematicii abilitatilor de viata pornind de la textele citite, de la piesele de teatru si filmele vizionate si de la punctele de vedere exprimate de colegi pe marginea acestora

– Compararea abilitatii de viata a unor persoane/ personaje, din punctul de vedere a abilitatilor de viata

– Demonstrarea interesului fata de lectura ca mijloc de dezvoltare personala

– Realizarea transferului informatiilor obtinute prin actul lecturii in vederea dezvoltarii profesionale

Evaluarea se va realiza, „de regula”, prin metode complementare (observarea sistematica a comportamentului, interviul, portofoliul, autoevaluarea, jurnalul de lectura, proiectul etc.) care permit evaluarea reactiilor, a invatarii si a comportamentului elevilor.

Programa poate fi utilizata incepand cu anul scolar 2012-2013, ca oferta nationala de Curriculum la decizia scolii sau in cadrul temelor incluse in activitatea corespunzatoare ariei curriculare Limba si comunicare, mentioneaza Ordinul de ministru.

Citeste si:

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro