Sari direct la conținut

Remus Pricopie, ministrul Educatiei: Evaluarea la clasa tinde sa se transforme in coruptie. Coruptia la examen este, poate, forma cea mai de sus

HotNews.ro
Remus Pricopie, Foto: Agerpres
Remus Pricopie, Foto: Agerpres

„Coruptia la examen este, poate, forma cea mai de sus”, insa un alt tip de „scapare” care tinde sa se transforme in coruptie este „evaluarea la clasa”, a declarat ministrul Educatiei Nationale, Remus Pricopie. Acesta a anuntat ca va aproba astazi, 26 septembrie, prin ordin de ministru o strategie anticoruptie in sistemul de educatie care prevede infiintarea unui Consiliu de etica la nivelul fiecarei scoli, precum si un Cod de etica si deontologie profesionala, transmite Agerpres.

Remus Pricopie, ministrul Educatiei, a participat astazi la Conferinta Nationala pentru prevenirea coruptiei in educatie. Oficialul a anuntat ca „astazi am finalizat un proiect pe fonduri structurale care abordeaza o radiografie a ceea ce se intampla in sistem mai putin bun si cum putem sa evitam situatiile de coruptie din sistem„.

Dupa doi ani avem o serie de lucruri realizate si as mentiona in primul rand o strategie anticoruptie in sistemul de educatie. (…) Inainte de orice este o problema de conduita, de atitudine a fiecarui cadru didactic sau a celor care administreaza sistemul de educatie. (…) In prezenta strategie, pe care astazi o vom aproba prin ordin de ministru, sunt toate aceste lucruri prezente: transparenta, prevenirea, introducerea unor anumite valori„, a declarat ministrul Educatiei, citat de Agerpres.

Pricopie a anuntat ca printre instrumentele preventie ce vor fi aplicate se regasesc un Cod de etica si deontologie profesionala si un Consiliu de etica. „Consiliul de etica va functiona la nivelul fiecarei institutii de invatamantsi este o masura suplimentara pe care o vom introduce tocmai pentru a evita situatiile de coruptie„, a explicat ministrul Educatiei.

Sigur ca cele mai vizibile si poate ca, intr-un fel, si cele mai spectaculoase sunt cele [cazurile de coruptie – n.red.] asociate examenelor. De fapt, eu cred ca in viata lucrurile actioneaza gradual. Coruptia la examen este, poate, forma cea mai de sus. Avem, insa, o serie de lucruri pe care le tratam cu superficialitate sau cu neglijenta si, incet-incet, se transforma in acte de coruptie. Si o sa incep cu respectarea legii. Avem legi, avem metodologii si constatam ca nu intotdeauna aceste legi si metodologii sunt respectate„, a continuat ministrul Educatiei.

Eu cred ca Ministerul Educatiei nu are secrete de stat sau secrete care tin de securitatea tarii. Prin urmare, orice decizie sau orice proces in cadrul Ministerului Educatiei ar trebuie sa se desfasoare la vedere. De multe ori constatam ca nu respectam procedurile privind Consiliile de Administratie. (…) ‘Uitam’ sa invitam sindicatele. E mai simplu sa nu invitam Consiliul elevilor. Speculam un anumit text de lege care nu ne obliga intr-un mod foarte clar sa invitam. (…) O sa transmitem un ordin al ministrului prin care sindicatele si elevii vor fi prezenti la toate Consiliile de Administratie, exceptie fac elevii cand se discuta probleme de personal„, a afirmat Remus Pricopie.

Acesta a precizat ca un alt tip de „scapare” care tinde sa se transforme in coruptie este „evaluarea la clasa”, potrivit Agerpres. „Fiecare comunitate scolara trebuie sa ia masurile necesare pentru a evita fenomenele de coruptie, iar acolo unde asa ceva se intampla trebuie sa actioneze imediat pentru a pedepsi. Reamintesc faptul ca, din cele opt cazuri de frauda la examenele nationale, sase au fost identificate de catre inspectoratele scolare sau scoli. Asta inseamna ca sistemul a functionat si nu a fost nevoie sa vina cineva din afara si sa functioneze pe post de jandarm. (…) Importanta este atitudinea noastra fata de lucrurile ilegale si neplacute. Noi trebuie sa anuntam inca o data si daca e nevoie in fiecare zi ca toleranta la coruptie si la abuzuri este zero„, a spus ministrul Educatiei.

Ministrul a amintit ca „elevii nostri de astazi sunt viitorii juristi, ingineri, politicieni. Daca noi nu le cultivam simtul dreptatii, al respectului fata de cei din jur, fata de lege, s-ar putea sa constatam peste 10-20 de ani ca nu mai avem ce sa indreptam, pentru ca acesti elevi deveniti maturi ar putea sa nu aiba niciun fel de sensibilitate fata de aceste valori„.

Pricopie a vorbit si despre protocolul care urmeaza a fi realizat intre Ministerul Educatiei si Ministerul Justitiei, pentru ca „persoane din zona justitiei sa vina in scoli si sa le vorbeasca elevilor despre lege, despre sistemul judiciar, despre fapte de coruptie”. „De fapt, aceasta abordare transversala o facem nu doar in zona justitiei, o sa o facem si in zona medicala, educatie pentru sanatate, protectia mediului, literatura, teatru”, a mai spus Remus Pricopie.

Ministrul Educatiei a precizat ca proiectul este unul in care ministerul a aplicat alaturi de doi parteneri importanti, Asociatia pentru Implementarea Democratiei si Universitatea Titu Maiorescu.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro