Sari direct la conținut

Ultimele date de audienta pe presa scrisa

Media lui Comanescu

„Click!” si „Cancan” incep sa se consacre si ca succese de cititori, dupa ce au crescut substantial ca tiraj vandut. Tolo a dat deja topul cotidienelor, care e in linii mari neschimbat sau previzibil:

Titlul/cititori pe aparitie (mii)/variatia (mii)

1. Libertatea: 1379/26

2. Gazeta Sporturilor: 774/24

3. Jurnalul national: 695/-41

4. Cancan: 646/157

5. Pro Sport: 619/32

6. Evenimentul zilei: 558/11

7. Click: 538/155

8. Adevarul: 402/4

9. Romania libera: 256/3

10. Gandul: 248/23

11. Cotidianul: 224/14

12. Compact Bucuresti: 212/40

13. Ziarul financiar: 208/7

14. Gazeta de Sud: 196/7

15. Curierul national: 155/-

16. Ziua: 121/2

17. Curentul: 104/9

Datele complete, mai greu de citit, se gasesc aici. Cateva remarci pe cotidiene, o sa revin si cu alte categorii:

– „Cancan” si „Click!” cresc cu cate 157 si 155 de mii de cititori. Studiul National de Audienta, din care extragem datele, reprezinta in linii mari „raspunsul chestionatilor” la intrebarea „Ce cititi?” (in cazul de fata, pe perioada 15 Octombrie 2007-12 Octombrie 2008). Respondentii nu „mint” atunci cand sunt intrebati, dar pot avea tendinta sa raspunda pozitiv in cazul unor branduri de presa scrisa cu notorietate mare, eventual mostenita de pe alte suporturi media (Pro TV Magazin sau National Geographic-revista, de exemplu). Oarecum, cele doua tabloide cu cea mai marcata ascensiune din 2008, dar cu nume „noi”, incep sa se aseze la locul lor in topul cititorilor.

– majoritatea cotidienelor inregistreaza cresteri mai mult sau mai putin semnificative, cu exceptia „Jurnalului national”. In zona medie-superioara a topului, mai toate titlurile au beneficiat de campanii de marketing, fie acestea si mult-discutatele inserturi de DVD-uri, CD-uri si carti. Scaderea de la „Jurnalul” pare a fi legata de trendul descrescator al ziarului, dar perioada sondajului nu include aparitia „Scinteii” zilnice si alte eforturi pe care ziarul condus de Marius Tuca le-a facut in ultimul timp.

– usoarele cresteri pot insemna ca piata se stabilizeaza, dupa ce tot segmentul quality a scazut din 2005 incoace? Vom vedea la urmatoarele masuratori de tiraje.

– „Compact” are o crestere vizibila, iar „Curentul” primeste si el patru mii de cititori in plus. Asta ar putea insemna ca cititorii se reorienteaza catre publicatii gratuite. Dar, ca sa stim mai multe, ar trebui sa avem si cifrele „Ring”, cotidianul lansat de fratii Negoita, care deocamdata nu apare in topul de mai sus.

Una peste alta, nu putem totusi spune ca exista mai multi cititori de presa cotidiana in Romania. Suma variatiilor de mai sus, pozitiva, e nerelevanta, fiindca unii cititori citesc, in paralel, mai multe publicatii. Intersectia dintre publicul a doua publicatii se numeste cross readership, un indicator semnificativ in pozitionarile de pe piata, asemanator cu „audienta duplicata” despre care s-a vorbit referitor la on-line (numarul total de utilizatori nu e suma utilizatorilor site-urilor monitorizate, fiindca unul si acelasi utilizator poate intra pe mai multe site-uri). Daca ne uitam putin la universul ultimului SNA, vedem ca a scazut de la 8.986.497 pentru valul iulie 2007-iulie 2008, la 8.950.748 la valul octombrie 2007-octombrie 2008.

Comenteaza pe blogul lui Iulian Comanescu

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro