Sari direct la conținut

Un roman in raliul Paris-Dakar

Cotidianul

Miticul Raliu Paris-Dakar, de aproape trei decenii prima competiţie sportivă care deschide fiecare an calendaristic, nu a scăpat normelor Uniunii Europene, dimensiunea poluării fonice şi unele norme legate de viteză ducind in cele din urmă la strămutarea localităţii de start.

Astfel, capitala Franţei a fost abandonată din această ecuaţie auto, oraşul ales pentru prima etapă a competiţiei fiind Barcelona.

Radar in localităţi

De-a lungul timpului, multe dintre norme au fost modificate, dar cea mai importantă pentru ediţia 2005 este aceea că participanţii nu vor avea voie să ruleze cu o viteză mai mare de 50 km/oră la traversarea localităţilor, iar motocicliştii nu vor putea să incalece motoare cu o capacitate mai mare de 450 cmc.

De asemenea, faţă de anii precedenţi distanţa a fost considerabil scurtată, insă au fost introduse două etape maraton, de aproape o mie de kilometri, care vor face diferenţa intre concurenţi, fiindcă sportivii care nu vor reuşi să ajungă pină la miezul nopţii la linie de sosire vor fi automat descalificaţi.

O altă greutate pe care o vor intimpina cei care conduc maşinile este aceea că parcursul vehiculelor de asistenţă este cu 45 % mai mic decit cel de anul trecut. In aceste condiţii, abilităţile de navigaţie vor fi hotăritoare in incheierea cu bine a celor 17 zile de concurs.

Dakarul traversează 4 ţări

Spania, Maroc, Mauritania, Mali şi Senegal sint ţările prin care s-a stabilit itinerarul in 2005, toate cu o o bogată tradiţie in organizarea acestei curse. Ibericii sint pentru a patra oară gazde ale startului, poziţia geografică făcind ca din Granada să se plece spre aventura africană in 1995, 1996 şi 1999.

De această dată cursa a fost impinsă mai spre nord, in oraşul creaţiilor lui Gaudi, Miro sau Dali, dar şi locul natal al campionului en-titre la secţiunea moto, Joan „Nani” Roma. Capitala Catalunyei le-a pregătit concurenţilor, printre alte surprize, şi o super-specială, pe plajele Barcelonei.

Adevăratul Dakar va incepe insă după traversarea strimtorii Gibraltar, o dată ce caravana va ajunge pe teritoriul Marocului, pe data de 2 ianuarie.

Mauritania este ţara in care abandonează cei mai mulţi motociclişti şi unde, mai nou, a apărut pericolul terorismului vizavi de americani, iar poarta de intrare in Africa de Vest, statul Mali, rămine cel mai periculos, din cauza bandelor de tilhari care mişună prin deşert şi au ameninţat aproape in fiecare an securitatea caravanei.

Pe cit de mare este teama in Mali, pe atit de surprinzătoare este exuberanţa şi ospitalitatea locuitorilor Senegalului, care pregătesc a 27-a sosire triumfală a caravanei.

Echipă romanească la Dakar 2005

Romeo Dunca şi Vulliet Francois sint concurenţii care vor reprezenta, in premieră, Romania la Dakar. Romeo are un 660 Rallye model 2005 şi este la primul concurs de acest gen. Francois are un 660 Rallye model 2001 adaptat la deşert. Francois a terminat pe locul 23 Raliul Tunisiei de anul acesta. Al treilea concurent este Etienne fratele lui Francois.

In afara de aceştia, la Dakar pleacă trei oameni de asistenţă: Michel Servet, care va conduce maşina de asistenţă, un Nisan Patrol; Helvic Cristian – director Iveco Romania, va face toate demersurile pentru a putea ţine legătura cu media şi Syilvester Zsolt, persoana care va incerca să ţină motoarele in viaţă.

Echipa a plecat chiar in ziua de Crăciun din Romania, pe 29-30 a avut programată o revizie tehnică, iar astăzi va avea loc prologul concursului, la Barcelona. “Sper să avem o evoluţie cel puţin onorabilă.

Sintem primul echipaj din Romania care participă la un asemenea concurs, aşa că nu va fi uşor, insă ne-am pregătit foarte bine”, ne-a declarat Romeo Dunca, aflat intr-un camion care transporta echipamentul la Barcelona.

Cercul groazei

Pentru mulţi dintre participanţi calvarul nu se incheie după ce au parcurs sutele de kilometri cu care s-au luptat intreaga zi.

Amplasarea cortului reprezintă un adevărat joc al hazardului, pentru că alegerea poziţionării pe una dintre laturile cercului cu raza de 500 m (perimetrul admis pentru desfăşurarea de o noapte a caravanei), poate insemna o distanţă de peste zece kilometri parcursă numai cu piciorul.

Dacă toaleta se află in punctul diametral opus, numai parcurgerea acestei distanţe inseamnă un efort de 2 km, la care se adăugă, in mod inevitabil, alte distanţe mai lungi sau mai scurte pentru rezolvarea unor probleme tehnice sau servirea cinei.

Participare record, audienţă pe măsură

In ediţia 2005 a Dakar-ului s-au inscris 695 de vehicule (165 de maşini, 230 de motociclete, 70 de camioane şi 230 maşini de asistenţă), 1.250 de concurenţi, din 39 de tări, recorduri absolute pentru acest raliu.

Anul trecut au fost prezente 195 de motociclete (65 au terminat cursa), 142 de maşini (60 au parcurs intregul traseu), 63 de camioane (38) şi 95 de maşini de asistenţă.

Datorită interesului major de participare, organizatorii au fost nevoiţi să inchidă listele de inscriere incă din luna septembrie, intrucit se atinsese numărul maxim de concurenţi in care cursa se putea desfăşura in condiţii optime, iar convieţuirea in bivouac-uri era suportabilă.

Dakar va fi transmis de 72 de posturi TV din 170 de ţări, inclusiv SUA, Japonia sau Argentina.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro