Sari direct la conținut

Verdict: Nastase a cumparat presa cu bani publici

Guvernul Nastase a mintit. In ciuda dezmintirilor date pe diferite canale anul trecut, documentul care atesta ca publicitatea guvernamentala trecea pe la primul-ministru personal, Adrian Nastase, exista. Prin acest act se dovedeste ca un lider de partid avea controlul absolut al citorva zeci de milioane de euro pe care-i cheltuia guvernul sub pretextul „promovarii imaginii”.

Monitorizarile de presa dovedesc ca banii se duceau mai ales catre mass-media apropiate PSD.

Actualul executiv a declasificat, in intelegere cu Centrul pentru Jurnalism Independent, adresa cu caracter de secret de serviciu care stipula ca banii cheltuiti de 35 de entitati guvernamentale pentru reclama trebuie avizati de primul-ministru personal.

Documentul, dezvaluit in premiera de „Evenimentul zilei” pe 20 iulie 2004, este o adresa datata 6 ianuarie a Secretariatului General al Guvernului. Adresa era semnata de liderul PSD Eugen Bejinariu, in calitate de secretar general al guvernului si afirma ca toate contractele de publicitate trebuie sa treaca pe la Nastase. (facsimil, 75 kb)

Mincinosii: Eugen Bejinariu si Despina Neagoe. Existenta documentului a fost negata de guvernul Nastase in repetate rinduri. Purtatorul acestuia de cuvint, Despina Neagoe, declara in „Evenimentul zilei” din 10 iulie 2004: „Contractele de publicitate au fost semnate de fiecare institutie publica, in raport direct cu mass-media si nu poarta avizul sau semnatura primului-ministru”.

Centrul pentru Jurnalism Independent a cerut si cistigat accesul la adresa, Bejinariu, conform Legii

nr. 544 privind liberul acces la informatie. Ca secret de serviciu insa, documentul nu exista oficial. Ioana Avadani, directoarea CJI, relata la vremea respectiva ca Eugen Bejinariu i-a spus, textual: „Ati capatat acces la niste informatii care nu exista”.

Conform unor estimari, totalul banilor cheltuiti de guvernul Nastase, intre 2001 si 2004 se ridica la aproximativ 60 de milioane de euro, ceea ce face din executivul PSD o sursa foarte importanta de venit pentru mass-media.

Cenzura economica exercitata astfel de PSD poate fi dovedita prin numeroasele monitorizari care arata ca beneficiarii reclamei guvernamentale au avut o atitudine cel putin binevoitoare fata de guvernul Nastase si politica lui.

Canalele de scurgere a banilor: 35 de entitati guvernamentale. Adresa Bejinariu spune vorbeste doar in parte despre scurgerea de bani dinspre guvern spre mass-media fidele. Centrul pentru Jurnalism Independent a mai obtinut o lista cu 35 de ministere, autoritati si comisii nationale care au primit adresa „Bejinariu”.

Sapte dintre aceste institutii au raportat ca au sau nu au contracte de publicitate. O parte dintre documente nu au mai fost insa gasite de guvernul Tariceanu, mai afirma CJI intr-un comunicat de ieri.

In acesta se mentioneaza ca lipsa documentelor oficiale care il leaga pe Adrian Nastase de caz poate insemna doua lucruri: „Gestionarea neglijenta a activitatii guvernului” sau o posibila „distrugere a documentelor” respective. „Ma surprinde sa constat ca aceasta chestiune nu a fost discutata in guvern.

Asta arata ca a fost decizia unilaterala a primului-minstru”, a afirmat pentru EVZ Ioana Avadani, directoarea CJI.

Milioane pentru reclama guvernamentala in 2004

Advertiser Total (euro)

1. Petrom 1.400.366

2. Compania Nationala Posta Romana 995.325

3. Ministerul Transporturilor 448.116

4. Distrigaz Sud SA Bucuresti 381.405

5. TAROM 260.735

6. AVAS 213.081

7. Ministerul Comunicatiilor 173.131

8. Imprimeria Nationala 144.721

9. CFR Marfa SA 131.172

10. Aeroportul Otopeni 127.121

Nota: Monitorizare Alfacont. Cifrele reprezinta tarife brute si pot include si campanii fara conotatie politica. Din lista lipsesc unele dintre cele 35 de institutii.

Ziare care au beneficiat de reclama guvernamentala

Titlul Suma (euro)

1. Jurnalul National 1.093.376

2. Ziua 829.119

3. Adevarul 602.585

4. Independent 232.232

5. Gardianul 230.950

6. Curentul 225.488

7. Romania Libera 176.565

8. National 170.938

9. Cotidianul 162.457

10. Ziarul Financiar 144.512

Nota: Monitorizare Alfacont. Cifrele reprezinta tarife brute si includ si reclama a altor institutii de stat decit cele din topul alaturat. Evenimentul Zilei s-a situat pe locul 20 cu suma de 30.634 euro.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro