Sari direct la conținut

Toni, stapanul din Tautii Magheraus

Gazeta de Maramures

Primarul Anton Ardelean a avizat concesionarea unui teren, in dispretul legii l Beneficiarul concesiunii este „firma de casa” a primarului l Expertul topograf recunoaste ca a facut ce i-a cerut beneficiarul si Consiliul Local

In anul 1967, fosta Intreprindere de Transporturi Auto din Baia Mare a solicitat autoritatilor aprobare pentru infiintarea unei baze auto in orasul Baia Sprie si un punct de lucru in comuna Tautii Magheraus. Cerere care a fost aprobata. S-a construit, a functionat, iar de-o vreme a inceput „razboiul pentru teren”.

Pe terenul din Tautii Magheraus, in baza mai multor autorizatii, viitoarea societate comerciala „Transport Auto Baia Sprie” a ridicat intre 1967-1970 mai multe constructii: baraci metalice, rampe, grupuri sociale, instalatii electrice interioare, put si alimentare cu apa.

Autorizatiile de constructie au fost vizate de Consiliul Popular al Municipiului Baia Mare, de Directia Regionala de Transporturi Maramures, Sfatul Popular al Regiunii Maramures. Practic, totul s-a facut in cadrul legal al vremii.

A fost ridicata o autobaza care a servit la parcarea si intretinerea autovehiculelor din dotare, iar baza a deservit scopului pentru care a fost autorizata, pastrandu-si profilul si activitatea si dupa 1989. In anii ’90, Directia de Transporturi Maramures s-a divizat dupa cerintele momentului.

Asa a aparut SC Transport Auto SA Baia Sprie, ca societate de sine statatoare, cu un punct de lucru in comuna Tautii Magheraus. In ultimii ani, societatea s-a privatizat, potrivit prevederilor legale. Dar cum acest proces este inca greu de finalizat si in acest caz (din cauza legislatiei stufoase, cu multe modificari), dupa privatizare au aparut prevederi ce trebuiau a fi executate.

Accelerarea privatizarii

Dupa cum se stie, multe dintre societatile care s-au privatizat in anii ’90 nu au putut sa obtina si terenul pe care era amplasata baza societatii respective, din cauza lipsei unor reglementari legale cu privire la acest aspect.

In 2002, Legea 137, privind unele masuri pentru accelerarea privatizarii, prevede ca „Toate societatile comerciale carora nu li s-a eliberat certificatul de atestare a dreptului de proprietate asupra terenului vor intocmi documentatia aferenta, pentru ca institutiile abilitate sa emita acest certificat.

” Tot in acea lege este specificat ca daca obtinerea acestui certificat se face dupa privatizare, capitalul social al societatii privatizate se mareste cu valoarea terenurilor certificate.

Pe de alta parte, potrivit Hotararii de Guvern 577 din 2002, la capitolul Concesionari se arata ca terenurile din domeniul public al Statului se atribuie direct printr-un contract de concesiune societatilor comerciale privatizate care detin astfel de terenuri si daca acestea sunt strict necesare in vederea realizarii obiectului lor de activitate.

Concesiunea se face fara intocmirea unui studiu de oportunitate sau caiet de sarcini si fara nici o forma de publicitate. In aceasta situatie s-a gasit Autobaza din Baia Sprie cu punctul de lucru din Tautii. Privatizata inainte de aparitia acestor prevederi privind terenurile, societatea a trebuit sa-si rezolve problema.

Era limpede ca nu putea desfasura o activitate daca nu ar fi avut in proprietate si terenul pe care sunt mijloacele fixe ale societatii. Punctul de lucru din Tautii al Transport Auto SA se intinde pe o suprafata de 10.

000 mp si cuprinde platforme de parcare si zone libere pe care se afla magazia, atelierul de intretinere, centrala termica, grupul sanitar – vestiar, statia de alimentare, zidul de aparare, decantorul si cateva rampe. Tot aici mai sunt trei suprafete de teren mici, din care una are, de fapt, ingropate rezervoare pentru combustibil.

Insistam asupra acestor detalii, pentru ca se vor dovedi esentiale in povestea halucinanta care urmeaza.

Surpriza de la CF

Administratorii societatii au demarat formalitatile necesare pentru obtinerea certificatului de atestare a dreptului de proprietate pentru terenurile pe care se afla activele din proprietatea societatii. In timpul realizarii documentatiei necesare, au fost obligati sa solicite un extras de Carte Funciara (CF).

Cu stupoare, juristul societatii a descoperit ca mai mult de jumatate din suprafata de teren administrata de SC Transport SA este concesionata catre SC Auto Agremar GTS, in baza unui contract de concesiune incheiat cu Primaria Tautii Magheraus! Auto Agremar GTS nu este o societate oarecare, ci o firma care a avut un contract de prestari servicii cu Transport Auto SA, prin care i se punea la

dispozitie autobaza pentru parcarea mijloacelor de transport. Interesant este ca aceasta concesionare a fost aprobata de Consiliul Local din Tautii Magheraus, fara ca societatea Transport Auto SA sa fie instiintata sau atentionata (!). Prin contractul de prestari de servicii incheiat, societatea Agremar putea utiliza 2.500 metri patrati pentru parcarea unor masini de mare tonaj.

Acest contract a expirat la inceputul anului 2004 si nu a mai fost reinnoit. Din cauza faptului ca Agremar nu a avut unde sa-si duca parcul auto, a continuat sa foloseasca Autobaza pana la gasirea unei solutii. Este momentul in care intra in „scena” Consiliul Local din Tautii lui Anton Ardelean. Practic, s-a incalcat legea in mod flagrant.

De mentionat ca Transport Auto SA a platit toate taxele si impozitele aferente activitatii pe care o desfasoara (taxe fixate in functie de suprafata de teren aferenta societatii). In acest fel, „Primaria lui Toni” a incasat pe anul 2004 taxele ca si cum ar avea in exploatare 10.

000 metri patrati de teren, desi aceeasi Primarie concesionase mai mult de jumatate din teren unei alte societati, care nici macar nu avea dreptul de a concesiona! Ar fi interesant de aflat unde sunt banii din concesionarea „fantoma”. Dar aberatiile in „parohia” primarului Ardelean sunt mai multe si frizeaza absurdul.

Denuntul penal

Aberanta concesiune, aparuta peste noapte, i-a determinat pe administratorii SC Transport Auto SA sa inainteze un denunt penal impotriva Primariei Tautii Magheraus si Consiliului Local, din care spicuim: „Va rugam sa dispuneti cercetarea si trimiterea in judecata a persoanelor din cadrul Consiliului Local al comunei Tautii Magheraus – Primaria Tauti care au concesionat cu

nerespectarea prevederilor legale suprafata de 5.780 metri patrati din terenul incinta aferent activelor societatii noastre, pentru comiterea infractiunii de abuz in serviciu contra intereselor persoanelor, precum si impotriva persoanelor care au participat in orice mod la savarsirea acestei infractiuni.

Terenul se afla in proprietatea Statului si in folosinta si administrarea societatii noastre si avem dreptul de a obtine certificatul de atestare a dreptului de proprietate asupra terenului, conform legii. Dreptul de folosinta si concesiune revine, conform legii, societatii care s-a privatizat.

In concluzie, singura societate indreptatita sa obtina certificatul de atestare a dreptului de proprietate sau sa beneficieze de o concesiune asupra terenului este societatea noastra.

Consideram ca s-a comis o infractiune cu intentie directa, deoarece conducerea Primariei Tautii cunostea foarte bine situatia reala a terenului, societatea noastra avand achitate impozitele referitoare la bunuri si taxa pentru folosirea terenului proprietate a statului, avand avizate de primarie declaratiile de impunere pentru anul 2004.

Despre o eventuala concesiune nici macar nu am fost anuntati. In legatura cu licitatia, presupunem ca firmele care au participat au facut-o formal, fara intentia reala de a concesiona, in afara celui care si-a adjudecat licitatia.

Este absurda concesionarea ca teren viran de catre o societate comerciala a unei suprafete imprejmuite si ocupate aproape in intregime de constructii apartinand altei societati comerciale inca din 1967.

Cum este posibil ca topograful care a efectuat masuratorile la fata locului, aferente schitei de dezmembrare, sa nu observe ca terenul este ocupat de constructii? Concesionarea terenului pe care sunt amplasate activele de mai sus incalca flagrant prevederile legale si constituie un abuz care prejudiciaza grav interesele societatii noastre, drept pentru care va rugam sa dispuneti masurile necesare

pentru antrenarea raspunderii penale a persoanelor vinovate”, se arata in denuntul penal inaintat Parchetului. Speram ca profesionistii isi vor face datoria, noi urmand sa monitorizam atent actiunile lor.

Compromisul

La sfarsitul saptamanii trecute, conflictul dintre cele doua societati a luat amploare. Vineri, SC Agremar a fost somata sa paraseasca incinta autobazei si sa purceada la ridicare tuturor utilajelor existente. Administratorul Cioci a facut apel la protectia politiei locale.

In prezenta a circa 30 de angajati ai Transport Auto, care au ramas la sfarsit de tura pentru a vedea cum vor decurge lucrurile, Cioci s-a mai muiat, desi initial afirmase ca el are drepturi mai mari decat ale celor de la Transport Auto si ca nu va pleca nicaieri.

Agentul de politie Nicolae Muresan s-a scos repede, aducandu-si aminte ca are dreptul sa nu spuna nimic: „Nu sunt eu abilitat sa va dau explicatii”. Dupa un dialog al surzilor, conducerile celor doua societati au stabilit ca se va merge pe un compromis. S-a incheiat un contract sub semnatura privata, prin care se delimiteaza suprafetele pe care le pot folosi cele doua societati.

„S-a incheiat un partaj de folosinta pentru platforma de parcare. Cheltuielile se vor imparti in mod egal, pana la emiterea unei hotarari definitive a instantei de judecata. Partea cu constructiile va fi folosita de Transport Auto, iar jumatatea de parcare ramasa va fi folosita de Agremar.

Pana in 7 iunie, Agremar are termen sa evacueze cladirile pentru a ne apuca de reparatii”, a declarat administratorul societatii Transport SA.

Ori ii alba, ori ii neagra

Absurdul situatiei este intarit de faptul ca inclusiv in luna mai, Agremar a platit servicii de parcare, cu titlul de compensare, societatii Transport SA, respectiv datorii pe care firma lui Cioci le avea fata de societatea care i-a intins o mana de ajutor. Practic, Cioci se recunoaste debitor in luna mai, desi el avea concesiunea din luna martie!

Stupefiatul Toni

Dupa ce ne-a tamaiat de am simtit ca ne vine rau, primarul Ardelean a gasit de cuviinta sa ne dea si explicatii cu privire la ce s-a intamplat la Autobaza din comuna. Asa credeam. Insa am asistat la un numar de prestidigitator (normal, in cazul sau), prin care „vinovati” sunt cei din… Consiliul Local (CL).

„Raman stupefiat ca in GAZETA sunt publicate articole fara a intreba si partea la care vreti sa-i taiati capul (?). Referitor la problema despre care ma intrebati, sa mearga cei de la Transport Auto SA sa intre in legalitate acolo. Am vrut sa fac si eu ceva, o treaba minunata, la lacul Nistru.

O zona turistica, dar au venit ei si au zis: ! Sa invete sa fie legali si nu sa umble prin spate cu tot felul (?). Au metehne de paranoici si cred ca totul li se cuvine, sa termine cu lucratul prin spate. Autobaza nu exista in acte. Hotararea nu este a mea, ci a CL. Primarul a semnat dupa ce a hotarat CL. Aveti rabdare, ca o sa vedeti cum se va realiza concesiunea.

Referitor la concesiune, s-a facut publicitate in presa”, a declarat Ardelean, fara a ne lamuri cum poate o societate infiintata in 1967 sa-si foloseasca mijloacele fixe, cat timp CL pe care il conduce da terenul unei alte societati.

Cel mai tare din parcare

„Cei de la autobaza sunt proprietarii cladirilor, cel putin teoretic, asta nu contest, desi din ’67 si pana acum ar fi trebuit sa isi intabuleze proprietatile. Anul trecut, am participat la o licitatie organizata de Consiliul Local din Tautii, care in extrasul CF apare liber de orice sarcina.

Nu e ciudat ca pamantul este sub o constructie, ci faptul ca pana azi ei nu au reusit sa clarifice aceasta situatie. Ei nu pot sa demonstreze faptul ca sunt proprietarii cladirilor. Nu au notificat acest lucru intr-un act oficial. Cu adeverinte nu cred ca se poate dovedi proprietatea”, a afirmat Cioci, administratorul societatii Agremar.

Referitor la spusele consilierilor locali, din care reies legaturi stranse intre Cioci si primarul Ardelean, primul a luat totul ca o chestiune electorala. „Ei sunt in campanie. Ardelean e PSD-ist, iar eu PNTCD-ist, nicidecum nu as putea fi omul lui de casa. Se fac astfel de afirmatii pentru ca am castigat cele mai multe licitatii.

Pai, daca am mers cu cele mai mici preturi!” Tot Cioci mai afirma ca a vrut sa-i dea in judecata pe cei de la Transport Auto SA pentru tulburare de posesie. „Aveam contract cu Transport Auto SA pana in ianuarie 2004. Nu consider ca trebuie sa fiu evacuat. Nu voi pleca din acest spatiu, ci doar din incintele locuite. Poate voi deschide un proces pentru tulburare de posesie.

A pleca inseamna a accepta infrangerea. Dansii au o problema cu Primaria si Consiliul Local, nu eu”, a spus Cioci.

„Asa mi s-a cerut!”

Am luat legatura si cu expertul topograf care a intocmit schita de dezmembrare, pe baza careia Consiliul Local (CL) a aprobat o concesionare ilegala. Schita de dezmembrare este o „bijuterie de ilegalitate”. Potrivit acestei schite, pe terenul supus concesionarii nu exista nici o constructie.

Adica acolo ar fi un teren viran! Am crezut ca expertul topograf nu a fost sa vada terenul, dar situatia e alta. Absurda, ca tot ce se leaga de acest caz. „In prealabil, eu am facut schita cu constructii… si mi s-a cerut sa fac numai pentru teren… concesionarea, siii… este avizul Primariei pe schita. Eu… Mie asa mi s-a cerut de beneficiar si de la Consiliul Local.

Am si ciorna care-i cu constructiile, dar daca asa s-a cerut, numai pentru teren, asa am facut. Daca este legal? Pai, pentru concesionare, legea spune ca trebuie numai terenul. Am consultat si Coala Funciara, la numarul respectiv nu era notata nici o constructie, asa ca am facut numai pentru teren. Ce mi s-a cerut, exact aia am facut. Daca CL a vizat, inseamna ca ei au fost de acord cu asa ceva.

Pai de la CL mi-a cerut sa fac asa schita… cine se ocupa cu… doamna Dobra cu domnul Ilies, ei au spus. Si a fost o hotarare a CL. Eu am avut discutii atunci, am zis ca trec si constructiile, si au zis ca nu, ca in CF nu este trecuta nici o constructie”, ne-a declarat Eva Suba, expert topograf.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro