Sari direct la conținut

Coca-Cola si Pepsi aduc si mai multi bani pe piata romaneasca

Ziarul Financiar

Antrenati de cresterea cererii, imbuteliatorii Coca-Cola si PepsiCo, cei doi giganti mondiali ai bauturilor racoritoare, continua sa investeasca zeci de milioane de dolari in extinderea capacitatilor de productie din Romania.

Coca-Cola HBC Romania, filiala locala a imbuteliatorului elen Coca-Cola HBC, a investit deja anul acesta 38 de milioane de euro, in extinderea capacitatilor de imbuteliere si in noi depozite, spun reprezentantii companiei.

La randul sau, Quadrant Amroq Beverages, imbuteliatorul bauturilor PepsiCo pentru Romania, a anuntat ieri ca va mai investi 4,5 milioane de dolari in fabrica sa de la Bucuresti, dupa ce tocmai a finalizat o alta investitie de sapte milioane de dolari intr-o noua fabrica la Covasna, care va incepe sa functioneze in aceasta vara.

In ambele cazuri, motivatia este cresterea cererii. Dupa un declin intre 1994 si 2000, consumul de bauturi racoritoare din Romania a inceput sa recupereze decalajul mare fata de tarile din Europa de Vest, care este inca de peste trei ori mai mare.

Potrivit ultimelor studii de piata, consumul total de bauturi de racoritoare a crescut anul trecut cu 8% in volum la aproape 2 miliarde de litri, iar pentru acest an este preconizata o crestere de 10% in volum.

„In 2004, Coca-Cola HBC Romania s-a angajat intr-un program deinvestitii care totalizeaza circa 38 de milioane de euro, si care a fost in cea mai mare parte implementat. Extinderea a fost proiectata inca de anul trecut in vederea acoperirii cererii pietei si a cresterii numarului de arome si tipuri de ambalaje imbuteliate”, a declarat Mugurel Radulescu, director de relatii externe al companiei.

Coca-Cola a avut afaceri de aproape 200 milioane de euro anul trecut pe piata romaneasca.

Cresterea capacitatii de productie este impusa de cresterea de volum, de circa 30%, inregistrata de companie pe primul trimestru al anului in curs , spus la randul sau Florin Radulescu, directorul general QAB Romania, care a derulat in 2003 afaceri de 75 mil. $ (67 mil. euro).

Volumul vanzarilor Coca-Cola HBC Romania a crescut cu peste 10% pe primul trimestru. „Vanzarile pe primele sase luni ale anului sunt substantial mai mari fata deaceeasi perioada a anului trecut”, a mai precizat Radulescu, de la Coca-Cola.

Desi este in urcare, consumul pe cap locuitor este inca mic comparartiv cu tarile din Vestul Europei. Un roman consuma anual circa 200 de litri de bauturi nealcoolice imbuteliate, in timp ce in Occident media este de 700 de litri pe an, arata studiile de piata.

Pe de alta parte, vremea destul de racoroasa din acest sezon afecteaza vanzarile de bauturi ravoritoare, care sunt o industrie sensibila la starea vremii.

Estimata la peste 500 de milioane de euro, piata este disputata de cele doua mari companii internationale si de grupul local European Drinks, care este un conglomerat cu activitati in mai multe domenii, de la industria alimentara pana la turism.

Alaturi de acestea, concureaza alti imbuteliatori locali, dar mai mici, si numeroase marci importate, mai ales pe segmentul de sucuri naturale.

Din cele 38 de mil.euro investite anul acesta de Coca-Cola HBC Romania, o parte au avut ca destinatie sucurile, o parte apele minerale si o alta parte spatiile de depozitare.

„Din cele 38 de milioane, 10 milioane euro au fost destinate fabricii detinute de companie la Ploiesti, in noi capacitati de productie si depozite. Capacitatea de productie a fabricii din Ploiesti a fost dublata in urmaimplementarii investitiei”, a precizat Radulescu. Linia de imbuteliere a fostachizitionata de la compania Sidel, iar numarul de angajati a crescut cu 20 de persoane.

Coca-Cola detine opt fabrici in Romania in sase locatii – Bucuresti, Ploiesti, Timisoara, Iasi, Vatra Dornei (unde sunt trei fabrici) si are circa 2.800 de angajati.

Principalele marci din portofoliul companiei sunt Coca-Cola, Fanta, Sprite, Cappy.

Anul trecut, Coca-Cola HBC Romania a inregistrat vanzari de 195 de milioane de euro, cu 45% mai mult decat in 2002. Profitul brut a atins 18 mil.euro, de doua ori peste niveul anului 2002.

In cazul QAB, noua linie, cea de-a opta din cadrul unitatii din Bucuresti, va avea o capacitate de imbuteliere de 80 de milioane de litri de bauturi racoritoare pe an.

Investitia va fi finalizata in luna august, linia urmand sa fie utilizata pentru imbutelierea bauturilor Pepsi, Prigat si Lipton Ice Tea, au spus reprezentantii companiei.

„Echipamentele au fost achizitionate de la furnizori precum Krones, Robopack si Zecchetti. Gradul de automatizare al liniei este foarte ridicat impunand utilizarea a doar noua persoane pe un schimb”, a spus Radulescu, directorul de la QAB.

QAB a anuntat la inceputul acestui an ca are un plan de investitii de 8 milioane de dolari pentru acest an, care va creste numarul de angajati cu 150 de persoane fata de circa 1.000 cat sunt in prezent.

Cifra de afaceri a grupului american QAB a fost in 2004 de 74 milioane de dolari, in crestere cu 46% fata de anul precedent. Profitul de anul trecut a fost de circa 4 milioane de dolari.

Cel mai mare competitor al celor doua companii pe piata bauturilor racoritoare este grupul European Drinks, detinut de fratii Micula., care a avut afaceri de aproape 600 milioane de euro anul trecut. Si reprezentantii European Drinks au anuntat cresteri pentru primele luni ale acestui an, de circa 29% in dolari.

QAB tocmai a finalizat o investitie de sapte milioane de dolari intr-o noua fabrica la Covasna, care are doua linii de imbuteliere.

In afara de extinderea capacitatilor de la Ploiesti – unde se imbuteliaza in principal bauturi racoritoare carbonatate – Coca-Cola a investit si in productia de ape minerale. „Alte investitii (in afara de cele 10 mil.euro – n.

red) se regasesc intr-o noua linie de productie si extindereaspatiilor de depozitare din zona Vatra Dornei, achizitii de frigidere si demasini pentru forta de vanzari, masini de mare capacitate pentru preformePET instalate in Bucuresti, extinderi si renovari de capacitati dedepozitare”, a mai spus reprezentantul Coca-Cola.

Pe piata apelor minerale, compania este prezenta cu marca Dorna. In vara lui 2002, compania elena, CCHBC, a achizitionat impreuna cu The Coca-Cola Company imbuteliatorul autohton de ape minerale Dorna Apemini. Tranzactia s-a ridicat la 39 de milioane de euro si a fost cea mai importanta achizitie de pe piata apelor minerale.

Datorita cresterii cererii, in ultimul an, mai multi imbuteliatori traditionali de ape minerale au realizat investitii in linii de imbuteliere a bauturilor racoritoare, pentru a beneficia de retelele de distributie pentru apele minerale.

Este cazul Bibco Biborteni, Perla Harghitei sau Romaqua (imbuteliatorul apelor Borsec), car au intrat recent pe piata bauturilor racoritoare carbonatate.

Pe categorii, cele mai bine vandute bauturi sunt cele carbonatate, iar dintre arome, cel mai bine se vinde Cola, dar trendul este in favoarea bauturilor cu arome de fructe.

In cazul QAB, spre exemplu, marca Prigat a avut cea mai mare dinamica pe primul trimestru al acestui an, spre deosebire de alti ani cand Pepsi crestea cel mai alert.

Cresterea de 56% de pe primele trei luni ale acestui an devanseaza cu mult ritmul aferent anului trecut, cand marca Prigat a crescut cu 23%.

Alaturi de marcile PepsiCo (Pepsi, Mirinda, 7Up), QAB mai imbuteliaza in Romania bauturile Prigat, Kick, Lipton Ice Tea si distribuie apa minerala Perla.

Grupul Coca-Cola HBC este unul dintre cei mai importanti imbuteliatori de bauturi racoritoare din Europa, cu vanzari nete de peste 4 mld.euro.

PepsiCo este a doua mare companie de bauturi racoritoare din lume. Anul trecut vanzarile globale ale comapniei s-au ridicat la 27 de miliarde de dolari, in crestere cu 7,4% fata de 2002.

georgiana.stavarache@zf.ro

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro