Sari direct la conținut

1 euro pe kilometru – tariful de taxi de la Aeroportul Otopeni

Adevarul

Monopolul asupra serviciilor de taximetrie de la Aeroportul Otopeni a fost instituit ieri, dupa ce o tentativa similara a esuat la inceputul acestui an.

Licitatia organizata de conducerea Aeroportului, prin Bursa Romana de Marfuri, a fost cel putin la fel de suspecta, prin modul de derulare, ca si cea din luna ianuarie: caietul de sarcini a fost astfel conceput incat o singura firma sa i se poata conforma, si anume Fly Taxi SRL.

Iar momentul anuntarii licitatiei a fost fixat dupa ce toate autorizatiile de taximetrie pentru Bucuresti erau epuizate.

Sindicatul Soferilor, afiliat la Blocul National Sindical, a pichetat sediul BRM pe toata durata licitatiei, in semn de protest fata de incalcarea, prin acordarea acestei exclusivitati, a Legii Taximetriei.

Firma Fly Taxi s-a infiintat in septembrie 2003, iar in noiembrie a cumparat, prin leasing, 60 de autoturisme, tip „utilitara pentru transport persoane” (singurele modele cu portbagaj mai mare de 600 de litri), marca Peugeot Partner, culoare gri-metalizat. O luna mai tarziu, Aeroportul Otopeni a anuntat licitatia pentru serviciile de taximetrie.

Conditiile din caietul de sarcini au trezit atunci primele suspiciuni: ofertantii trebuiau sa aiba un parc de minimum 60 de masini, fabricate in 2003, cu portbagaj mai mare de 600 litri si culoare gri-metalizat. La licitatia organizata la sfarsitul lui ianuarie, au participat doua firme, Fly Taxi si Allegro Taxi.

Ultima a fost exclusa din start, intrucat nu a prezentat scrisoare de garantie bancara – dar nici nu avea un parc de masini care sa respecte conditiile impuse. Ziarul Adevarul a demonstrat atunci complicitatea dintre cele doua firme participante: masinile firmei Fly Taxi erau parcate in curtea „concurentilor” de la Allegro. Sub iminenta scandalului, licitatia a fost anulata pe un motiv formal.

PNA-ul a inceput o investigatie asupra acestei afaceri, insa pana acum nu a izbutit sa gaseasca nimic suspect. Vreme de cateva luni, peste intreaga poveste s-a asternut tacerea, rastimp in care s-au petrecut doua evenimente semnificative.

In luna mai, Fly Taxi a mai cumparat 100 de masini Peugeot Partner, pe care le-a autorizat si licentiat ca taximetre, desi inca nu se anuntase nimic oficial despre reluarea licitatiei. Iar pe 10 iunie, a expirat termenul pana la care se puteau obtine, de la Primaria Capitalei, autorizatiile de taximetrie. Din acel moment, toate cele 8.

600 de autorizatii stabilite pentru Bucuresti erau epuizate si nici un operator nu mai putea obtine asemenea documente. Doua saptamani mai tarziu, pe 24 iunie, se anunta reluarea licitatiei, care s-a transformat, astfel, intr-o pura formalitate.

S-a prezentat o singura firma – Fly Taxi, evident – iar comisia de evaluare a acceptat, in lipsa oricarei contraoferte, tariful propus de aceasta: 0,85 de euro pe kilometru, fara TVA, ceea ce inseamna 1 euro cu tot cu TVA. Comisia a incercat sa obtina o reducere a tarifului, insa patronii de la Fly Taxi s-au aratat inflexibili, pe motiv ca nu stiu cum va evolua pretul carburantilor.

Pana acum, taximetristii de la Otopeni organizati intr-o adevarata mafie practicau oricum un tarif umflat de 15.000 de lei pe kilometru, dar acela era de aproape trei ori mai mic decat cel impus de Fly Taxi. Dan Besciu, unul din patronii de la Fly Taxi, pune pe seama unor simple coincidente achizitionarea ambelor loturi de masini cu o luna inaintea anuntarii licitatiilor.

Intrebat cum explica faptul ca de fiecare data a fost, practic, singurul concurent, el a raspuns senin: „Pentru ca celelalte firme nu au investit”. Nu insa ca n-ar fi vrut.

Lucian Marin, directorul firmei Meridian Taxi, spune ca ar fi vrut sa participe si el la licitatie, insa nu i s-au dat prea multe sanse: „Din ianuarie, m-am interesat saptamanal, si la aeroport, si la Bursa Romana de Marfuri, despre reluarea licitatiei. Nu am primit nici o informatie.

Abia la sfarsitul lui iunie am vazut anuntul si am cumparat caietul de sarcini, insa am vazut ca sunt aceleasi conditii extrem de restrictive.

In numai doua saptamani, pana pe 9 iulie, ar fi fost imposibil sa cumpar cel putin 60 masini si sa obtin pentru fiecare din ele agreerea tehnica de la RAR, licenta de executie de la ARR si autorizatia de la Primarie, mai ales ca autorizatiile Primariei erau deja epuizate inca dinaintea publicarii anuntului. Cum sa mai participi in conditiile astea?”.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro