Sari direct la conținut

FOTODOCUMENT Camioane cu azotat de amoniu pe E85

Desteptarea

25 mai 2004. Pe E85 (DN2), in dreptul localitatii Racaciuni (jud Bacau) trei camioane cu numar de Neamt incarcate cu azotat de amoniu. Directia de circulatie – spre Bucuresti. Unul dintre camioane are o problema la motor. Autovehiculele nu sunt insotite de nici un alt mijloc de transport, nu sunt semnalizate.

Controverse legislative

Azotatul de amoniu – ingrasamant exploziv sau substanta inofensiva

Exista HG 536 din 30 mai 2002 care aproba Normele tehnice privind detinerea, prepararea, experimentarea, distrugerea, transportul, depozitarea, manuirea si folosirea materiilor explozive. Azotatul de amoniu se incadreaza in grupa a II-a, a explozivilor de putere medie, cu mai putin de sase la suta nitroglicerina sau nitroglicol, alaturi de mai cunoscutii explozivi trotil si tetril.

Materiile explozive se clasifica din punct de vedere al efectului pe care-l pot avea asupra mediului in caz de explozie. Acelasi normativ prevede ca calculele de eficienta si de efect asupra obiectivelor din vecinatate se fac pe baza coeficientilor de echivalenta ai materiilor explozive, considerati in raport cu trotilul luat ca exploziv de referinta.

S-a vazut efectul azotatului de amoniu la Mihailesti. Ciudat este ca, pe de alta parte, in HG 490/2002, azotatul de amoniu nu este considerat o substanta periculoasa. Chimistii din industrie considera de asemeni ca incriminatul azotat de amoniu nu reprezinta decat un ingrasamant chimic destinat agriculturii si utilizat pentru cresterea culturilor de paioase.

„Stiu ca azotatul de amoniu poate reprezenta pericol de explozie doar in anumite conditii. De pilda, la temperatura de peste 160 de grade Celsius, azotatul de amoniu se descompune. Abia la 210 grade Celsius incarcatura de azotat de amoniu poate exploda.

Mai stiu ca nu poate fi depozitat azotatul intr-o cantitate care sa depaseasca 350 de tone”, a declarat Cornel Carnu, directorul general al Sofert Bacau. El a mai subliniat faptul ca, intr-adevar, azotatul de amoniu, insa cel poros, este utilizat drept explozibil la detonarile din carierele de fosfat sau de piatra.

„Azotatul de amoniu poros devine explozibil in conditile in care este amestecat cu motorina si este detonat cu ajutorul unei capse, cum de altfel se procedeaza la cariere.

Evident ca si azotatul de amoniu folosit drept ingrasamant se poate comporta cam in aceeasi maniera, cu mentiunea ca este nevoie de marirea cantitatii de ingrasamant pentru a produce aceleasi efecte in caz de explozie”, a precizat directorul Carnu.

Florentin RADU

Transportatorii – obligati sa anunte tranzitarea judetului

Conform HG. nr 1347/2000, pompierii intervin operativ in caz de accident sau de iminenta a producerii unui eveniment in timpul transportului rutier al marfurilor periculoase. Trebuie asigurata interventia de catre echipe speciale, dotate si instruite corespunzator. Pompierii bacauani au anuntat ca vor manifesta mai multa prudenta in cazul unor evenimente de genul celui petrecut la Mihailesti.

„Deja am trimis niste semnale in acest sens. Transportatorii vor fi obligati sa anunte fiecare transport si traseu care tranziteaza judetul.

Acestia aveau aceasta obligatie si inainte de producerea tragicului eveniment de la inceputul saptamanii, din judetul Buzau, insa speram ca cei care nu vor tine cont de obligatiile ce le revin, vor fi depistati de catre Politie, cu ocazia controalelor de rutina ce vor fi efectuate”, ne-a declarat lt. col. Mihai Simionescu, comandantul Grupului de Pompieri „Maior Constantin Ene” din Bacau.

Suntem convinsi ca vina apartine firmei de transport, iar ancheta va dovedi acest lucru, a mai adaugat comandantul pompierilor bacauani. Transporturile cu incarcatura cu un grad de pericol ridicat vor fi insotite de catre autospeciale ale pompierilor si echipaje ale Politiei.

Alina IFTODE

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro