Sari direct la conținut

Guvernul controleaza presa prin publicitatea alocata

Evenimentul Zilei

Purtatorul de cuvint al Aliantei D.A., Calin Popescu-Tariceanu, a declarat ieri ca este “inadmisibil ca seful guvernului sa recurga la asemenea instrumente de santaj la adresa presei independente, doar pentru ca institutiile media in cauza prefera sa respecte deontologia profesionala in loc sa accepte rolul de “aplaudaci” ai guvernului condus de Nastase”.

Tariceanu i-a solicitat premierului Nastase sa declare public cite dintre contractele pentru publicitate incheiate de institutiile guvernamentale, de la inceputul acestui an, au primit aprobarea sa personala si care au fost criteriile dupa care s-au acordat respectivele contracte. Alianta D.A.

i-a mai cerut, de asemenea, premierului “sa explice ce anume a “stabilit” executivul pentru a putea justifica transmiterea unei asemenea directive, dupa cum se invoca in debutul textului semnat de Eugen Bejinariu”.

“Nu in ultimul rind, cerem anularea imediata a acestei dispozitii complet nejustificate a Secretariatului General al Guvernului”, mai spune Tariceanu.

“Dublu control” si “negocieri avantajoase”

Secretariatul General al Guvernului recunoaste existenta documentului clasificat drept “secret de serviciu” prin care premierul Adrian Nastase are ultimul cuvint in ceea ce priveste contractele publicitare incheiate de institutiile guvernamentale in anul 2004. Executivul nu ofera insa explicatii convingatoare legate de necesitatea unei asemenea reglementari.

“Recomandarea SGG adresata ministerelor si institutiilor publice aflate in subordinea guvernului, referitoare la supervizarea bugetelor de publicitate, are la baza prerogativele legate de buna gestionare a banilor publici.

Prin aprobarea bugetelor destinate publicitatii, SGG, respectiv primul-ministru al Romaniei, vizeaza masura dublului control privind legalitatea alocarii acestor bugete si a conditiilor in care aceste fonduri sint gestionate in relatia cu partenerii contractuali”, afirma ministrul pentru coordonarea SGG, Eugen Bejinariu, intr-o adresa trimisa ziarului nostru.

Bejinariu nu precizeaza insa de ce este necesar “dublul control” despre care vorbeste, care au fost problemele din cauza carora Adrian Nastase, presedintele PSD, a trebuit sa preia dreptul de veto in distribuirea banilor publici pentru publicitate in an electoral.

Intr-o declaratie acordata BBC, Bejinariu ofera insa o explicatie usor diferita: “Este adevarat ca am semnat o asemenea adresa si aceasta adresa a avut ca rol si scop statistic, in primul rind, pentru o negociere in conditii avantajoase a unor pachete de publicitate si in primul rind a vizat utilizarea cu maxima eficienta a fondurilor alocate cu aceasta destinatie de catre toate

ministerele in cauza, tinind cont de faptul ca este vorba de bani publici. (…) Avind in vedere ca sumele se adreseaza publicitatii, trebuie vazut ca sa poti negocia un pachet avantajos. De ce sa mearga fiecare minister pe o anumita zona si sa nu obtina un pret avantajos?”.

Bejinariu mai spune ca premierul Nastase “nu a acordat nimic preferential nici unui ziarist, o anume suma, o anume zona de publicitate”. (Oana Dobre)

“Premierul unei tari are cu totul alte atributii”

Ioana Avadani, director executiv al Centrului pentru Jurnalism Independent: “Eu cred ca primul-ministru al unei tari are cu totul alte atributii decit aceea de a verifica bugetele de publicitate ale institutiilor publice. Daca premierul crede ca sefii institutiilor nu sunt capabili sa gestioneze banul public si simte nevoia sa-i supravegheze eu cred ca suntem in fata unei probleme majore.

Una din doua: ori premierul este excesiv de suspicios, ori persoanele puse acolo sa gestioneze banul public nu sunt in stare sa o faca.”

“E vorba de a directiona publicitatea”

Cristian Pirvulescu, presedinte Asociatia Pro Democratia: “Mi se pare ca e vorba de dreptul primului-ministru nu de a controla, ci de a directiona publicitatea. Nu stiu daca acest ordin a insemnat doar o avizare a rezultatului licitatiilor sau chiar o interventie in modul in care s-au distribuit fondurile de publicitate.

Este un an electoral si orice forma de control de genul asta este suspecta, si este absolut normal sa devina suspecta”.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro