Sari direct la conținut

„In oglinda”

HotNews.ro

La Editura Humanitas au aparut, intr-o noua colectie – „In oglinda” -, volumele „Viata domnului de Moliere” de Mihail Bulgakov, „Cazul Wagner” de Friedrich Nietzsche si „Mishima sau Viziunea vidului” de Marguerite Yourcenar.

Dupa cum sustine editorul, „Viata domnului de Moliere” de Bulgakov nu este atat o biografie, cat romanul scris la persoana intai de un prozator si dramaturg rus din secolul al XX-lea care intra in paginile cartii la fel cum Pirandello intra in scena spre a-si observa direct personajele, a sta de vorba cu ele si a le atinge.

Simpatia pentru eroul sau capata deopotriva pudoarea si patetismul nascute din raportarea la sine. Relatia cu puterea politica este jocul periculos in privinta caruia autorul, la fel ca Moliere, nu-si face iluzii. Ce ramane in fond este opera, adusa la lumina prin mainile complice ale unei moase pricepute, si comicul inerent farsei pe care o traim.

„Viata domnului de Moliere” e intalnirea intre doi mari scriitori.

„Cazul Wagner” este una dintre putinele carti in cultura umanitatii cu spirit polemic foarte aprins. Furia cu care Nietzsche il contesta aici pe Wagner trebuie sa dea de gandit. Intensitatea ei nu poate avea decat un singur termen de comparatie: nemasura elogiului adus de acelasi Nietzsche aceluiasi Wagner cu saisprezece ani inainte, in „Nasterea tragediei”.

Marguerite Yourcenar a inceput sa scrie despre Yukio Mishima spre sfarsitul vietii sale.

O alegere facuta, mai degraba, nu atat dintr-un impuls estetic, cat dintr-unul aproape fizic: scriitoarea care a explorat cruzimea vietii si dilemele ei morale ca putini alti scriitori europeni nu putea sa nu se infioare de cruzimea transfigurata si dureroasa dilema prezente la tot pasul in viata si opera celui mai framantat dintre scriitorii japonezi contemporani.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro