Sari direct la conținut

Show-urile de televiziune, a cincea putere in SUA

Evenimentul Zilei

Temele campaniei prezidentiale din SUA sint cit se poate de grave, insa acest lucru nu i-a impiedicat pe marii umoristi ai Americii sa dea friu liber imaginatiei mai mult ca niciodata, acestia oferind in fata camerelor de luat vederi un amestec de lejeritate si umor coroziv.

Intr-o tara in care autoironia este obligatorie in politica, candidatii la prezidentiale se vad nevoiti sa suporte bancurile celor mai cunoscute personalitati ale televiziunii americane, ba chiar si sa participe la emisiunile acestora, care au o mare audienta.

“In privinta umorului, as da anul acesta o nota proasta campaniei electorale, insa nota 10 umoristilor”, spune Robert Thompson, profesor de televiziune si cultura pop la Universitatea Syracuse. Emisiunea de care toata lumea vorbeste este “Daily Show”, o parodie de jurnal de stiri, avindu-l ca prezentator pe Jon Stewart.

“Il privesc cu religiozitate”, marturiseste jurnalistul Andrew Sessa, venit, alaturi de alti sute de fani, sa-l vada pe Stewart la o intilnire cu publicul. “Te face sa reflectezi. Ma omor dupa sectiunea “Mess’o’potamia” (rubrica dedicata Irakului, al carei titlu este un joc de cuvinte pornit de la cuvintul “mess” = haos, n.r.).

Echipa de “stiri” analizeaza campania, realizeaza interviuri pe jumatate adevarate, pe jumatate false, redifuzeaza imagini jenante pentru unii actori de pe scena politica si chiar se amesteca in dezbaterile de la conventiile partidelor.

Tineretul, foarte influentat de show-uri

Cu emisiunea “Saturday Night Live” si show-urile de seara, Statele Unite practica de multa vreme arta ironiei politice. Celebrul Jay Leno taxeaza fara partinire ambele tabere: “Cheney nu va putea candida la presedintie. Ar fi prea batrin si, pe linga asta, a fost deja presedinte”.

Sau: “Avionul lui John Edwards a ratat decolarea. Se pare ca nu exista suficienta electricitate pentru spoturi si uscatorul lui de par”, aluzie la grija exagerata pentru propria infatisare a candidatului democrat la postul de vicepresedinte.

Nici Jon Stewart, de la “Daily Show” nu si-a manifestat simpatia pentru vreunul din candidati, lansind atit critici la adresa razboiului din Irak, cit si ironii indreptate impotriva democratilor: John Kerry n-a fost prea incintat atunci cind Stewart l-a intrebat direct: “Este adevarat ca, atunci cind eu maninc ketchup, sotia dumneavoastra cistiga cinci centi?”, nevasta

candidatului democrat fiind mostenitoarea imperiului de produse alimentare Heinz.

Potrivit institutului Pew Research Center, 21% din tinerii intre 18 si 21 de ani capata informatii despre politica din “Daily Show” si “Saturday Night Live”. De altfel, asociatia criticilor de televiziune a declarat “Daily Show” “cea mai buna emisiune de actualitate” a anului.

“Umoristii au devenit un fel de a cincea putere in stat”, afirma Robert Thompson.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro