Sari direct la conținut

Bucurestiul gatuit

Adevarul

In ultima vreme, sa circuli pe strazile Bucurestiului a devenit un adevarat test de rezistenta la stres. Incep sa se adevereasca previziunile sumbre ale specialistilor japonezi de la Agentia guvernamentala JICA, cum ca, fara masuri dure de fluidizare, traficul Capitalei va sufoca orasul in cel mult cinci ani.

Conceputa, se pare, dupa personalitatea primarilor generali, circulatia prin Bucuresti presupune in ultima vreme existenta unor soferi cu abilitati de infractori nedovediti. Se poarta „soferul smecher”, care depaseste prin locuri nepermise, merge pe contrasens, depisteaza la timp radarul si trece pe langa el in „umbra” unei dubite, chiar daca depaseste viteza legala, spre oftica politistilor.

Este deja considerata o prostie sa porti centura de siguranta intr-un oras plin de ambuteiaje, in care cu greu si pe distante scurte poti ajunge la viteza maxima legala de 50 de km la ora. Cel care mai poarta centura de siguranta in Bucuresti ori este un incepator, ori e provincial.

Cei mai multi soferi considera ca trebuie sa fii prost ca sa nu mergi cu viteza chiar pe linia de tramvai, atunci cand situatia ti-o permite. Sau sa nu abuzezi de dreptul celui aflat in pericol pentru a „taia fata” partenerilor de trafic. Pe de alta parte, insa, nu trebuie sa-i permiti nimanui sa-ti treaca inainte, chiar daca iti cere voie cu umilinta.

Sa ai masina nou-nouta in Bucuresti incepe sa fie tot atat de penibil ca in Cairo. Acolo, toate barele de protectie si partile laterale ale masinilor sunt julite. La fel ca in orasul suprapopulat de pe Nil, in Bucuresti a inceput sa se circule haotic, mai putin dupa reguli de circulatie si mai mult pe baza de claxon. Tot ca acolo, nici agentii nu mai sunt ce erau odata.

Autoritatea le-a fost stirbita de colegii corupti – „p-astia-i cumperi usor”, dar si de uniformele purtate pana de curand, in care erau adesea confundati cu vanzatorii de loz in plic. Acum, politistii de circulatie nu mai au timp nici macar de apostrofari. Ei dirijeaza traficul mai departe, cu bratele ridicate, trimitand cel mult o privire dojenitoare sau de profesor nerespectat si dezamagit.

In loc sa supravegheze circulatia, cum ar fi firesc, sunt obligati zilnic sa dirijeze traficul in locul semafoarelor, inghitind gaze de esapament in caldura, ploaie sau frig. Toate astea le afecteaza sanatatea, doar pentru ca semafoarele plantate imbecil, la fiecare 100 de metri, functioneaza mai mult pe galben intermitent. Cat despre „unda verde”, fie nu exista, fie a devenit unda rosie.

Studiul japonezilor de la JICA, ale caror prime rezultate au aparut in 1998, atragea atentia ca, fara masuri urgente, in 2003, Capitala se va sufoca. Noroc ca, inca de pe vremea lui Halaicu, s-a trecut la circulatia pe sensuri unice, aceasta fiind una dintre solutii pentru fluidizare. De atunci, nu s-a mai facut nimic. Cel mult asfaltari heirupiste, pe bani foarte multi.

Studiul japonezilor avea ca prioritati crearea de parcaje supraetajate in aproape 100 de spatii si parking-uri mari subterane, in zone-cheie din apropierea inelului median (la Gara de Nord, la Piata Victoriei, Piata Sudului si Piata Unirii).

Totodata, trebuia organizata circulatia pe sensuri unice, reorganizate intersectiile in functie de geometria si functionalitatea pietelor si crearea de trafic in „unda verde” pe inelul median si pe principalele artere de intrare in oras.

Toate aceste masuri presupuneau un plan coerent de masuri la nivelul intregului Bucuresti, adica o coordonare perfecta intre Primaria Generala si primariile de sector. In loc de asa ceva, Capitala a avut parte de un haos total.

Din cauza luptei politice crancene din Consiliul General, pedistul Basescu si primarii de sector pesedisti si-au pus bete in roate ori de cate ori au avut ocazia, iar rezultatele s-au vazut in timp. In final, din toate aceste urgente, fiecare primar a ales ce i s-a parut mai profitabil. In anul 2004, masuratorile au aratat ca japonezii avusesera dreptate.

Gaselnita lui Basescu de a reduce drastic traficul greu din oras sub sanctiunea unor taxe si amenzi groaznice a fost o decizie buna, dar de moment. Bucurestenii s-au minunat in august si septembrie cat de usor se putea circula.

Insa, dupa mai putin de doua luni de la aplicarea masurii, municipalitatea a constatat ca este pusa in pericol chiar finalizarea la timp a lucrarilor de asfaltare, pe langa cresterea iminenta a tarifelor de salubrizare si a preturilor produselor alimentare de baza, ca paine, lapte si produse lactate.

Dupa revenirea lui Basescu asupra deciziei de interzicere a traficului greu, soferii au revenit si ei la stilul „Camel Trophy”. Injuraturile te asurzesc. Din pacate, acum specialistii seriosi estimeaza ca zorii unui trafic civilizat vor aparea in Bucuresti abia in anul 2015. Pana atunci, soferii au solutia culturalizarii in trafic: ziare, reviste, muzica.

Sa se resemneze daca n-au apucat sa se imbolnaveasca de nervi.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro