Sari direct la conținut

Inventatorul tancului a fost un mecanic de origine romana

Stirea Zilei

La inceputul secolului XX, romanii plecati peste hotare aveau cu totul alte preocupari decat cei care, acum, fac imagine proasta tarii. Printre ei s-a numarat si Jean Calcianu, un tanar mecanic care, plecat sa munceasca la Paunde celris, a ajuns sa elaboreze planurile unei masini de razboi. Care avea sa devina celebrul tanc.

Frau Doktor era numele conspirativ al celei mai versate spioane germane din primul razboi mondial. Ea actiona intotdeauna prin intermediul unor tinere si superbe frantuzoaice, care ademeneau cu farmecele lor ofiteri anume alesi, pe care ii iscodeau spre a smulge secrete militare. Asa a ajuns Statul Major german sa intre in posesia planurilor unei masini ciudate, care avea, in loc de roti, senile.

Era vorba despre proiectul a ceea ce avea sa se numeasca nu peste multa vreme tanc.

Pacaleala nemtilor

Inginerii militari au examinat desenele misterioasei masini si au conchis in cor: „Asa ceva este o farsa!“. Ei au calculat ca masina acoperita cu o platosa de otel, purtand un tun, o mitraliera si ditamai senilele greoaie, cantarea enorm de mult, iar motorul „Renault“ cu care era dotata nu putea fi capabil sa o miste din loc.

Bineinteles ca s-au inselat teribil, germanii dandu-si seama de eroarea propriilor lor specialisti cand au vazut aparand pe campul de lupta duzini de tancuri, in fata carora diviziile Kaizer-ului au rupt-o la fuga. Eroarea inginerilor militari germani a provenit din subestimarea puterii motorului tancului. Ei cunosteau ce putea face motorul automobilului „Renault“.

Doar cu putin timp inainte de izbucnirea razboiului avusese loc langa Lyon, in Franta, Marele Premiu al Automobil Clubul Francez, castigat detasat de masinile germane, marca Mercedes, echipate cu motoare de avion, cu o capacitate de 115 CP. Automobilele frantuzesti nici nu s-au putut compara cu cele germane.

Nemtii nu stiau insa un mic amanunt, dar esential, acela ca motorul „Renault“ al tancurilor era de un tip nou, fiind extrem de puternic si cu consum mic de carburant. Ce nu stiau nici germanii si nici chiar francezii, in afara initiatilor, era faptul ca motorul tancului „Renault“ era opera unui tanar mecanic, in varsta de doar 21 de ani, pe nume Jean Calcianu.

Mecanic la „Renault“

Mecanicul Jean Calcianu era bucurestean. El venise la Paris spre a se specializa la Uzinele Renault, angajandu-se la sectia motoare. In 1914, el era deja maistru, avand la activ o multime de inovatii tehnice. Timp de doi ani, Jean Calcianu s-a straduit sa perfectioneze motorul cu care se va echipa in cele din urma teribila arma blindata.

In vara anului 1916 pleaca in tara, chemat sub arme, revenind in Franta dupa incheierea pacii, fiind angajat la Atelierele „Maitre Corniot“, din Grenoble.

Aici, noul contramaistru a fost remarcat de celebrul fabricant de bauturi Dubonet, care l-a tocmit sa-i asigure intretinerea numeroaselor sale automobile de lux.

Extrem de multumit de serviciul lui Jean Calcianu, miliardarul i-a daruit un automobil marca Bugatti, pe care talentatul mecanic l-a perfectionat, reusind sa alerge la curse cu el, catigand un concurs cu o viteza medie de 176,3 km la ora, ceea ce era fantastic la acea vreme. Ettore Bugatti, prezent la cursa, l-a angajat pe loc, ca maistru la bancul de probe al firmei sale din Alsacia.

Calcianu a perfectionat motoarele „Bugatti“, devenind pilot de incercari, participand totodata la concursuri automobilistice. In acelasi timp se inscrie la Scoala Tehnica Superioara, pe care o absolva in 1930, obtinand titlul de inginer. Intre timp insa, el lucrase la planurile primului tanc realizat de francezi.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro